بررسی ۶ فیلم جنگی دیدنی با بازی کیلین مورفی از The Trench تا Cold Mountain

رتبه بندی شش فیلم جنگی جذاب با بازیگری کیلین مورفی؛ از فیلم ترنچ تا کوه سرد

کیلین مورفی، بازیگر مشهور ایرلندی، در تئاتر برجسته نقش پنج سرباز و همچنین جی رابرت اوپنهایمر را بازی کرده است و برای این اجرا جایزه اسکار به دست آورده است. حتی در تلویزیون، او نقش یک گانگستر و قهرمان جنگی به نام توماس شلبی را در سریال معروف Peaky Blinders (2013-2022) بازی کرده است. بیشترین شخصیت های حرفه ای کیلین مورفی، با الگوی سرباز، به نمایش درآمده‌اند. او در فیلم های جنگی خود تلاش بی‌وقفه ای برای بازی کردن نقش هایش داشته است.

بعضی از این فیلم‌ها توسط همکار همیشگی سال‌های اخیر او، کریستوفر نولان، فیلمساز بریتانیایی، ساخته شده‌اند و چند فیلم دیگر نیز از بهترین فیلم‌های او هستند. احتمالاً بیشتر فیلم‌های این فهرست را شناخته‌اید، اما تعدادی از این فیلم‌ها ممکن است ناآشنا به نظر برسند. دو مورد از آنها در ایرلند تولید شدند، اما هنوز هم برای بخش خاصی از طرفداران سینما ارزش نامی دارند. و البته این فیلم‌ها اگرچه مدت‌ها قبل ساخته شده‌اند، اما هنوز هم قدرت و اهمیت خود برای ارتباط برقرار کردن با دنیای مدرن و مخاطبان سینمایی خود را دارند. ۶ فیلمی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، فیلم‌های جنگی هستند که کیلین مورفی در آنها ایفای نقش کرده است.

شیار (۱۹۹۹)

فیلم جنگی اولین کارنامه کیلیان در اواخر قرن بیست و یکم بود که سنگر نام داشت و توسط ویلیام بوید کارگردانی شد. این فیلم بر اساس یک فیلمنامه اورجینال نوشته خودش ساخته شد. بوید موفق به ایجاد یک فضای به یاد ماندنی در این فیلم شد، هرچند که سناریو عمق داری را به تصویر نکشید. داستان فیلم در دو روز قبل از نبرد سومی اتفاق می افتد و تمام فیلم در یک سنگر رخ می دهد. صداگذاری و فیلمبرداری دقیقی در این فیلم استفاده شده است که داستان را جذاب نگاه می دارد.

با این وجود، شاید بارزترین نقطه جالب در این فیلم، بازی های بی نظیر بازیگران معروف آن باشد. بدون شک، نقش کیلین در نقش سرباز رگ روک‌وود نقش کمی دارد و در داستان اصلی فیلم بسیار اساسی نیست. اما او به تنهایی لمسی خاص به فیلم می دهد – اسپویلر: سربازانش اکثرا به طرز وحشتناک و بی خطر می میرند – و قبل از آن یک بازی بی عیب و نقص ارائه می دهد. همراه با بازیگرانی مثل پل نیکولز، دنیل کریگ، جیمز دارسی و بن ویشا، این بازیگر یک شب را در یک مدل سنگر سپری می کند تا صحنه های وحشتناک جنگ را به دقت نقاشی کند. واضح است که تلاش آنها موفق بود. این شاید کمترین فیلم جنگی در مجموعه آثار تحسین شده کیلین مورفی باشد، که با توجه به ارزش ابهام آور نام و واکنش متوسط منتقدان کاملا قابل پیش بینی است. با این حال، با نگاهی به گذشته، The Trench به نظر می رسد یک فیلم بسیار عالی است.

فیلم سینمایی Anthropoid در

فیلم آنتروپوید یا شبه انسان، که توسط شان الیس کارگردانی شده و توسط الیس و آنتونی فروین نوشته شده است، مورفی را در نقش یک سرباز اهل چکسلواکی به نام جوزف گابچیک به تصویر می‌کشد. او و یان کوبیس، به عنوان قهرمانان فراموش شده جنگ جهانی دوم، ترور راینهارد هایدریش، یکی از مغزهای برجسته هولوکاست را سازماندهی کردند. پس از اینکه فیلم فوق‌العاده او به زبان تاگالوگ با نام "مترو منیلا" در سال ۲۰۱۳ مورد تحسین منتقدان و طرفداران سینما قرار گرفت، بسیاری از تماشاگران به شان الیس توجه کردند. او به عنوان یکی از بهترین بازیگران فیلم‌های جنگی در تمام دوران، شخصیت اصلی داستان را در این فیلم به تصویر می‌کشد، بنابراین انتظار داشتیم که این همه انتظار پاسخی درخور از جانب این کارگردان در پی داشته باشد.

با وجود بهترین بازی‌های مورفی، فیلم جنگی زندگینامه‌ای الیس، پس از اکران، از حد انتظار کمی پایین‌تر بود. Anthropoid اگرچه احترام بیشتری را ارزشمند بود، اما در باکس آفیس شکست خورده و مورد علاقه‌ی منتقدان نبود. این فیلم نه توسط منتقدان رد شد و نه چیزی مشابه این بود. امتیاز ۶۷ درصد در راتن تومیتوز نه برای فیلمنامه‌ی خوب فروین و نه کارگردانی استادانه الیس، سزاوار نیست. این دو نور درخشان روی دو شخصیت کلیدی سال‌های ابتدایی جنگ جهانی دوم تابانیدند و همه بازیگران و تیم تولید آنتروپوید باید به خاطر کارشان ستایش شوند، از جمله کیلین مورفی.

۴- کوه سرد (۲

در این منطقه کوهستانی سرد، فیلمی به نام "کوهستان سرد" به کارگردانی آنتونی مینگلا و با بازیگری کیلین مورفی ساخته شده است. در این فیلم، مورفی نقش یک سرباز کنفدراسیون به نام باردولف را ایفا می‌کند. او در یک صحنه تنها ظاهر می‌شود، اما با اشتیاق و اهتمام بسیاری نقش خود را بازی می‌کند. "کوهستان سرد" امروزه شاید مورد توجه زیادی قرار نگیرد، اما ارزش اقتباس فیلمنامه و هدایت بازیگران توسط مینگلا قابل تحسین است.

داستان این فیلم بر اساس رمانی به همین نام نوشته چارلز فریزر در سال ۱۹۹۷ می باشد و داستان یک مرد به نام اینمن را روایت می کند که نقش او توسط جود لا بازی می شود، یک سرباز که علیرغم شوق ابتدایی برای شرکت در جنگ در دوران جنگ داخلی آمریکا، در نهایت با فرار از نیروهای کنفدراسیون سفری پرماجرا برای بازگشت به خانه را آغاز می کند. در این فیلم نیکول کیدمن به عنوان عشق قهرمان داستان با نام ایدا حضور دارد، و بازیگران معروف دیگری مانند ناتالی پورتمن و برندن گلیسون نیز در آن حضور دارند. این فیلم دارای بازیگران معروفی است و بازی های شایسته تقدیر و بی نقص از خود نشان می دهند، اما ستاره واقعی آن ممکن است آنتونی مینگلا باشد. او قبلاً با فیلم The English Patient (1996) در ژانر جنگی مشهور بود و با حضور در این فیلم نیز توجه همگان را به خود جلب کرده است. به طرز شگفت انگیزی، هنوز هم پس از بیش از ۲۰ سال، فیلم کوهستان سرد جذاب و دیدنی است.

۳-اوپنهایمر (۲۰۲۳)

کیلین مورفی برای ششمین بار تحت نظارت و کارگردانی کریستوفر نولان بازی کرد – نقش اصلی در اوپنهایمر (۲۰۲۳)، فیزیکدان نظری – و تبدیل به اولین برنده تاریخ اسکار بهترین بازیگر مرد ایرلندی شد. او این جایزه را به جا داشت. در نقش خالق اولین بمب اتمی، توانایی خود را به شکل تحسین برانگیزی در دستان نولان نشان داد و بازی بی نقصی در این فیلم زندگینامه ای حماسی ارائه داد. علاوه بر پیروزی کیلین مورفی در اسکار، برنده دیگری نیز در میان بازیگران بود: رابرت داونی جونیور، که برای نقش مکمل مرد بهترین بازیگر به خانه برگشت.

او در نقش لوئیس اشتراوس عالی بازی می‌کند، در حالی که امیلی بلانت نیز چند صحنه را در نقش کیتی، همسر قهرمان داستان از آن خود می کند. مانند کیلین و رابرت، این هنرپیشه مشهور بریتانیایی نیز نامزد اسکار شد (در مورد او بهترین بازیگر نقش مکمل زن بود)، اگرچه نتوانست این جایزه را بدست آورد. از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به مت دیمون، فلورنس پیو و جاش هارتنت اشاره کرد و تا پایان انفجاری اوپنهایمر، هر یک از آن بازیگران معروف با نهایت احترام برای تاریخی که به روی پرده برده بودند، بازی هایشان را انجام دادند. واضح است که همه آن در جایگاه خود و نقش هایشان، تحقیقات کافی انجام داده بودند، از جمله خود کارگردان. او یک فیلمنامه هوشمندانه برای اوپنهایمر نوشت و محصول کلی را با تمام آن تکنیک‌های فیلمسازی ساخت که در وهله اول او را به چنین کارگردان موفق و پرطرفداری تبدیل کرد. همانطور که اعداد و ارقام باکس آفیس و جوایز نشان می دهد، این یک فیلم جنگی با تماشای ضروری برای علاقمندان به ژانر جنگی است که کیلین مورفی در آن بازی می کند.

۲- فرار از دانکر

پیش از اینکه در فیلم اوپنهایمر اثر نولان بازی کند، مورفی نقش یک سرباز ناشناس را در فیلم دیگری به نام دانکرک ایفا می‌کرد که باز هم نولان به عنوان کارگردان آن حضور داشت. این فیلم نیز یکی از بازی‌های بی‌فراموش از کیلین بود – مثل شخصیت توماس شلبی، نقش مشهور او در سریال تلویزیونی پیکی بلایندرز، شخصیت مورفی در دانکرک تحت تاثیر شدید خشونت‌ها و بیرحمی‌های میدان جنگ قرار گرفته بود. کیلین حتی خارج از صحنه سینما نیز عملکرد بی‌نظیری در ژانر جنگی داشته است، با بازی اش به عنوان تصویرسازی برجسته از اختلال استرس پس از حادثه در تاریخ سرگرمی، بدون توجه به نوع رسانه.

او از این مهارت ها در دانکرک نیز بهره می برد، جایی که کیلین در کنار هنرپیشه های معروفی مانند بری کیوگان حضور دارد. بازیگر دوم نقش جورج را بازی می کند، در حالی که فیون وایتهد در نقش سرباز اصلی به نام تامی ظاهر می شود. این فیلم داستانی مشهور دارد، درباره تخلیه نیروها در طی جنگ جهانی دوم. اما کریستوفر نولان، نویسنده و کارگردان این فیلم، با افسانه پردازی در داستان، داستان را از سه زاویه روایت می کند: زمین، هوا و دریا. فیلمنامه او که بطور جداگانه عالی است، به همراه صحنه‌های خوب فیلمبرداری شده و بازی برجسته بازیگران، و سایر جنبه های فیلم، منجر به یکی از بهترین فیلم های دهه اخیر می شود. هرچند حضور مورفی در نقش «سرباز لرزان» یک نقش فرعی است، و نه نقش اصلی، اما دانکرک یک فیلم جنگی با کیفیت است که تایید کیلین مورفی به عنوان یک بازیگر استعدادمند و شایسته تحسین را نشان می دهد.

۱- The Barley-Shaking Wind (2006)

بادی که در مرغزار می وزد، توسط پل لاورتی نوشته شده و توسط کن لوچ کارگردانی شده است. این فیلم نقش مهمی در معرفی کیلین مورفی به جهان سینما داشت. فیلم ایرلندی است که در طول جنگ استقلال ایرلند از بریتانیا روایت می‌شود و شخصیت اصلی آن دیمین اُداناوان است که توسط کیلین مورفی بازی شده و او همچنین آغازگر داستان است. او به همراه برادرش تدی، نام خود را در ارتش جمهوری خواه ایرلند برای مبارزه با بریتانیایی‌ها ثبت می‌کند. بادی که در مرغزار می وزد بهترین نقش افرینی کیلین مورفی بود، حتی با در نظر گرفتن فیلم بعدی او توسط دنی بویل در سال ۲۰۰۲.

فیلم اخیر پس از انتشار با استقبال خوبی روبرو شد، اما بسیاری احساس می‌کنند که در سال‌های اخیر جذابیت بیشتری به خود گرفته است. این را نمی‌توان در مورد بادی که در مرغزار می‌پیچد گفت. بدون شک این فیلم در سینماها موفق بود و به تحسین منتقدان نیز رسید. اما با وجود جذابیتی که دارد، ارزش نام این فیلم اخیراً کاهش یافته است. داستان طراحی شده بسیار احساسی است، یک لحظه هیجان‌انگیز و در لحظه‌ی دیگر تکان‌دهنده، و حتی از لحاظ فنی، بادی که در مرغزار می‌پیچد یک پیروزی مطلق است. تاکتیک‌های دقیق در انتقال تداوم، تفسیر‌های قابل‌توجه، موسیقی متن فوق‌العاده، و فیلمبرداری درخشان – در سرتاسر فیلم، باعث شده که این فیلم تحت رهبری کن لوچ، فیلمساز افسانه‌ای بریتانیایی، یک تکنیک برجسته در دنیای سینما داشته باشد. او بهترین فیلم جنگی حرفه‌ای دوران کیلین مورفی را ایجاد کرد و به او کمک کرد تا این بازیگر ایرلندی به یکی از برترین بازیگران تاریخ فیلم‌های جنگی تبدیل شود.

برچسب‌ها

موارد مرتبط

دیگر مقالات از همان نویسنده

دیجیاتو

بدون نظر

لغو پاسخ

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره نظری می‌دهم.

ارسال ورود

Δبا استفاده از document.getElementById("ak_js_1")، مقدار (new Date()).getTime() را تنظیم کنید.

از این میان کدام سریال جدید در بخش تلویزیون خانگی را بهتر می‌شناسید؟

آخرین تازه ها

«بارورسازی ابرها» چیست؟ آیا این روش باعث وقوع سیل در دبی شده است؟

۱۰ حقیقت جذاب درباره شرکت اپل؛ از حقوق استیو جابز تا ثروتمندتر بودن از اکثر کشورها

کشف فسیل بزرگترین مار جهان در هند که ۴۷ میلیون سال پیش در باتلاق‌ها زندگی می کرد

چرا با بالا رفتن سن، تجربه کراش کمتر می شود؟

ورود به دانشگاه های برتر آمریکا معروف به آیوی لیگ چقدر دشوار است؟ + اینفوگرافیک

۱۴۰۳ © تمام حقوق برای وبسایت Rooziato (روزیاتو) محفوظ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *