بررسی ۶ فیلم جنگی دیدنی با بازی کیلین مورفی از The Trench تا Cold Mountain

لیست شش فیلم جذاب جنگی با بازی خوب کیلین مورفی؛ از ترنچ تا کوه سرد

کیلین مورفی، هنرپیشه مشهور ایرلندی، در تئاتر برجسته بازی پنج نقش سرباز و همچنین جی رابرت اوپنهایمر را ایفا کرده است که این اخیری جایزه اسکار را برایش به دنبال داشت. حتی در تلویزیون، او نقش یک گانگستر و قهرمان جنگی به نام توماس شلبی را در مجموعه محبوب Peaky Blinders (2013-2022) بازی کرده است. بدون توجه به نوع رسانه، شخصیت‌های اصلی کیلین مورفی (به جز یک یا دو نفر) بیشتر از الگوی سرباز هستند. او به طور عمده در فیلم‌های جنگی خود تلاش بی‌مانندی برای زنده کردن نقش‌هایش انجام می‌دهد.

بخشی از این اثرها توسط همکار همیشگی سال های اخیر او- کریستوفر نولان، فیلمساز بریتانیایی- ساخته شده اند و چند فیلم دیگر نیز از بهترین اثرهای او هستند. اگرچه احتمالاً بیشتر این اثرها را می شناسید، تعدادی از آن ها ممکن است ناآشنا به نظر برسند. دو اثر از آن ها در ایرلند تولید شدند، اما هنوز هم برای بخش خاصی از طرفداران سینما ارزش نامی دارند. و البته این اثرها اگرچه مدت ها قبل ساخته شده اند اما هنوز هم قدرت و اهمیت خود برای ارتباط برقرار کردن با دنیای مدرن و مخاطبان سینمایی اش را دارا هستند. ۶ اثری که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت، اثرهای جنگی هستند که کیلین مورفی در آن ها ایفای نقش کرده است.

شکاف (۱۹۹۹)

کارنامه اولین فیلم جنگی کیلیان در اواخر قرن بیست و یکم بود. این فیلم به نام سنگر توسط ویلیام بوید کارگردانی شد و بطور اصلی بر اساس یک فیلمنامه اورجینال از خود ویلیام بوید ساخته شد. در این فیلم، هرچند که عمق و جذابیت زیادی وجود ندارد، اما بوید موفق شده است یک فضای قابل توجه و خاطره‌انگیز ایجاد کند. داستان فیلم در دو روز قبل از یک نبرد اتفاق می‌افتد و تمامی اتفاقات درون یک سنگر رخ می‌دهند. صداگذاری درخشان و فیلمبرداری دقیقی که تا آخرین لحظه داستان جذاب و برجسته است.

با این وجود، ممکن است نکته مهم ترین در این فیلم، بازی های فوق العاده بازیگران معروف آن باشد. قطعا، نقش کیلین در نقش سرباز رگ روک‌وود جایگاه فرعی دارد و در داستان اصلی فیلم اهمیت زیادی ندارد. اما او وسطی فیلم را به خود می گیرد – اسپویلر: سربازانش اکثرا به شکل وحشی و خاطره‌انگیز می میرند – و قبل از آن یک بازی بی نقص ارائه می دهد. همراه با بازیگرانی مانند پل نیکولز، دنیل کریگ، جیمز دارسی و بن ویشا، این بازیگر یک شب را در یک مدل سنگر گذراند تا تصاویر وحشی جنگ را به دقت نقاشی کند. واضح است که تلاش آنها موفق بود. این شاید کمترین فیلم جنگی در آثار مورد تحسین کیلین مورفی باشد، که با توجه به ارزش نامعلوم و واکنش متوسط منتقدان کاملا قابل پیش بینی است. با این حال، با نگاه به گذشته، فیلم تنچ یک فیلم عالی به نظر می رسد.

فیلم انسان‌مانن

فیلم آنتروپوید یا شبه انسان به کارگردانی شان الیس و نویسندگی الیس و آنتونی فروین، مورفی را در نقش یک سرباز اهل چکسلواکی به نام جوزف گابچیک به تصویر می کشد. به عنوان قهرمانان فراموش شده جنگ جهانی دوم، او و یان کوبیس، ترور راینهارد هایدریش، یکی از مغزهای برجسته هولوکاست را سازماندهی کردند. پس از اینکه فیلم فوق العاده او به زبان تاگالوگ به نام Metro Manilla (2013) مورد تحسین منتقدان و طرفداران سینما قرار گرفت، بخش خاصی از تماشاگران چشمشان به شان الیس دوخته شد. و با توجه به اینکه یکی از بهترین بازیگران فیلم های جنگی در تمام دوران، شخصیت اصلی داستان را در این فیلم به تصویر می‌کشد، انتظار داشتیم که این همه انتظار پاسخی درخور از جانب این کارگردان در پی داشته باشد.

با وجود داشتن برخی از بهترین بازی های مورفی، علی رغم این، الیس با این فیلم جنگی زندگینامه ای کمی کمتر از انتظارات ظاهر شد. پس از اکران، Anthropoid اگرچه سزاوار احترام بیشتری بود، اما در باکس آفیس به شدت شکست خورده و توجه کافی منتقدان را جلب نکرد. این فیلم نه توسط منتقدان رد شد و نه چیزی شبیه آن. اما امتیاز ۶۷ درصد در راتن تومیتوز نه برای فیلمنامه خوب فروین و نه کارگردانی استادانه الیس مجازات نیست. این دو نور درخشانی روی دو شخصیت کلیدی سال های ابتدایی جنگ جهانی دوم تابانیدند، و در کل، همه بازیگران و تیم تولید آنتروپوید باید به خاطر کارشان تحسین شوند. این تحسین شامل کیلین مورفی نیز می شود.

۴- کوه سرد (۲

در قله‌های سرد، فیلمی به کارگردانی آنتونی مینگلا، کیلین مورفی در نقش یک سرباز کنفدرات بازی می‌کند. او در طول فیلم تنها در یک صحنه ظاهر می‌شود، اما با اشتیاق و اهتمام بسیاری نقش کوتاه خود را بازی کرد. این فیلم امروزه مورد توجه زیادی قرار نمی‌گیرد، اما مینگلا باید برای انتخاب فیلمنامه و هدایت بازیگران تحسین شود.

داستان این فیلم بر اساس رمانی به همین نام نوشته چارلز فریزر در سال ۱۹۹۷ می باشد و ماجراهای مردی به نام اینمن را روایت می کند که جود لا نقشش را ایفا می کند. این مرد، یک سرباز است که علیرغم شوق اولیه برای شرکت در جنگ داخلی آمریکا، نهایتاً با فرار از نیروهای کنفدراسیون سفری پرماجرا را برای بازگشت به خانه آغاز می کند. در این فیلم، نیکول کیدمن نقش عشق قهرمان داستان را بازی می کند، در حالی که بازیگران دیگری مانند ناتالی پورتمن و برندن گلیسون نیز در آن حضور دارند. این فیلم با استعدادهای بسیار زیادی همراه است و هر کدام از بازیگران به نحو احسن نقش خود را بازی می کنند. به علاوه، حضور آنتونی مینگلا به عنوان یکی از بازیگران این فیلم، آن را به یک اثر جذاب و شگفت انگیز تبدیل کرده است.

سه-اپنهایمر (۲۰۲۳)

کیلین مورفی برای ششمین بار در کارنامه‌اش توسط کریستوفر نولان به عنوان کارگردان، در فیلم اوپنهایمر (۲۰۲۳)، نقش اصلی را بازی کرد. او توانست به عنوان اولین بازیگر مرد اهل ایرلند برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر شود. با بازی در نقش خالق اولین بمب اتمی، او توانست با بازی فوق‌العاده‌ای که در این فیلم ارائه داد، تحسین همه را جلب کند. همچنین، در کنار برخی از بهترین بازیگران هالیوود، او نقش خود را در این فیلم زندگینامه‌ای حماسی با برتری اجرا کرد. در ضمن، رابرت داونی جونیور نیز به‌عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، جایزه اسکار خود را دریافت کرد.

او در نقش لوئیس اشتراوس عالی بازی می‌کند، در حالی که امیلی بلانت نیز چند صحنه را در نقش کیتی، همسر قهرمان داستان از خود به نمایش می‌گذارد. مانند کیلین و رابرت، این هنرپیشه مشهور بریتانیایی نیز نامزد اسکار شد (در مورد او بهترین بازیگر نقش مکمل زن بود)، اگرچه نتوانست این جایزه را بدست آورد. از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به مت دیمون، فلورنس پیو و جاش هارتنت اشاره کرد و تا پایان انفجاری اوپنهایمر، هر یک از آن بازیگران معروف با نهایت احترام برای تاریخی که به روی پرده برده بودند، بازی هایشان را انجام دادند. واضح است که همه آن در جایگاه خود و نقش هایشان، تحقیقات کافی انجام داده بودند، از جمله خود کارگردان. او یک فیلمنامه هوشمندانه برای اوپنهایمر نوشت و محصول کلی را با تمام آن تکنیک‌های فیلمسازی ساخت که در وهله اول او را به چنین کارگردان موفق و پرطرفداری تبدیل کرد. همانطور که اعداد و ارقام باکس آفیس و جوایز نشان می دهد، این یک فیلم جنگی با تماشای ضروری برای علاقمندان به ژانر جنگی است که کیلین مورفی در آن بازی می کند.

۲- دانکرک (۲۰۱۷)

پیش از اینکه در فیلم اوپنهایمر اثر نولان بازی کند، مورفی در نقش یک سرباز ناشناس در فیلمی دیگر به نام دانکرک حضور داشت که باز هم نولان آن را کارگردانی کرد. این بازی قابل یادآوری از کیلین است – مانند توماس شلبی، شخصیت مشهور او در سریال تلویزیونی پیکی بلایندرز، شخصیت مورفی در دانکرک به شدت تحت تأثیر خشونت و بیرحمی های میدان جنگ قرار گرفته است. کیلین حتی خارج از صحنه سینما نیز عملکرد بی نظیری در ژانر جنگی ارائه داده است، با بازی اش در نقش توماس شلبی به عنوان یکی از بهترین تصویرسازی های اختلال استرس پس از سانحه در تاریخ سرگرمی، بدون توجه به نوع رسانه.

او از این مهارت ها در دانکرک نیز استفاده می کند، جایی که کیلین در کنار بازیگران مشهوری مانند بری کیوگان بازی می کند. بازیگر دوم نقش جورج را بازی می کند، در حالی که فیون وایتهد در نقش سرباز اصلی به نام تامی ظاهر می شود. این فیلم داستانی معروف دارد، در مورد تخلیه نیروهای مشهور در طول جنگ جهانی دوم. اما کریستوفر نولان، نویسنده و کارگردان فیلم، پیچشی افسانه‌ای در داستان انجام داده و دانکرک را از سه منظر روایت می کند: زمین، هوا و دریا. فیلمنامه کریستوفر نولان که به خودی خود فوق العاده است، در کنار سکانس های به خوبی فیلمبرداری شده و بازی‌های درخشان بازیگران، و همه چیزهای دیگر فیلم، به یکی از بهترین فیلم های یک دهه اخیر منجر می شود. اگرچه حضور مورفی در نقش «سرباز لرزان» جایگاه یک نقش فرعی را به او می دهد، و نه نقش اصلی، اما دانکرک یک فیلم جنگی باکیفیت است که تاییدی بر جایگاه کیلین مورفی به عنوان یک بازیگر نابغه و شایسته تحسین است.

۱- The Wind That Shakes the Barley (2006)

بادی که در مرغزار می وزد، فیلمی است که توسط پل لاورتی نوشته شده و کن لوچ آن را کارگردانی کرده است. این فیلم نقش مهمی در به روز شدن کیلین مورفی در صنعت سینما داشته است. داستان این فیلم در طول جنگ استقلال ایرلند از بریتانیا روایت می‌شود و شخصیت اصلی آن دیمین اُداناوان است که توسط کیلین مورفی به تصویر کشیده شده است. او به همراه برادرش تدی، با بازی پادریک دلینی، در ارتش جمهوری خواه ایرلند به مبارزه با بریتانیایی ها می‌پردازند. این فیلم تا زمان اکرانش بهترین نقش آفرینی کیلین مورفی بود – حتی با احتساب فیلمی که ۲۸ روز بعد به کارگردانی دنی بویل اکران شد.

بعد از انتشار، فیلم اخیر با استقبال خوبی مواجه شد، اما بطور قطع در سال‌های اخیر، جذابیت بیشتری پیدا کرده است. این موضوع را نمی‌توان درباره بادی که در مرغزار می وزد گفت. این فیلم با موفقیت در سینماها اکران شد و تحسین منتقدان را جلب کرد. اما با وجود جذابیت ماندگار، ارزش آن اخیراً کاهش یافته است. داستان آن بسیار احساسی است، در یک لحظه هیجان‌انگیز و در لحظه‌ی دیگر تکان‌دهنده، و حتی از نظر فنی، بادی که در مرغزار می وزد، یک پیروزی است. تاکتیک‌های دقیق انتقال تداوم، برداشت‌های قابل‌توجه، موسیقی متن حیرت‌انگیز، و فیلمبرداری برجسته – در طول فیلم، باعث شد که این فیلم با کارگردانی کن لوچ، فیلمساز معروف بریتانیایی، یک تکنیک برجسته در صنعت فیلم داشته باشد. او بهترین فیلم جنگی حرفه‌ای کیلین مورفی را آفرید و به او کمک کرد تا یکی از بهترین بازیگران تاریخ فیلم‌های جنگی شود.

برچسب‌ها

مطالب مرتبط

سایر مطالب از همان نویسنده

دیجیاتو

بدون نظر

لغو پاسخ

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

ارسال و ورود

Δdocument.getElementById( "ak_js_1" ).setAttribute( "value", ( new Date() ).getTime() );

کدام سریال جدید را در بخش نمایش خانگی بهتر می‌شناسید؟

آخرین اخبار

"بارورسازی ابرها" چیست؟ آیا این روش باعث وقوع سیل در دبی شده است؟

۱۰ حقیقت جالب درباره شرکت اپل؛ از حقوق استیو جابز تا ثروتمندتر بودن از اکثر کشورها

کشف فسیل بزرگترین مار جهان در هند که ۴۷ میلیون سال پیش در باتلاق‌ها زندگی می‌کرد

چرا با بالا رفتن سن، کمتر کراش تجربه می‌شود؟

ورود به دانشگاه‌های برتر آمریکا، مشهور به آیوی لیگ، چقدر دشوار است؟ + اینفوگرافیک

۱۴۰۳ © تمامی حقوق متعلق به وبسایت Rooziato (روزیاتو) می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *