توپ گوستاو؛ بزرگ‌ترین قطعه توپخانه با گلوله‌های ۷.۵ تنی

گوستاو، توپ بزرگترین توپخانه تاریخ با وزن ۱,۴۹۰ تن و گلوله های ۷.۵ تنی است.

در یک زمانی، نازی ها یکی از بزرگترین توپ های جهان را ساختند که وزنی برابر با ۱,۴۹۰ تن داشت و با شلیک گلوله هایی به طول بیش از ۳.۶ متر، هدفشان بود فرانسه را ویران کنند. این توپ ریلی به نام Schwerer Gustav بود که آلمانی ها آن را "سلاح معجزه آسا" می نامیدند و بزرگترین آتشبار توپخانه ای بود که در جنگ جهانی دوم استفاده شد.

از روی زمین، این توپ به اندازه یک ساختمان چهار طبقه به نظر می رسید – با طول بیش از ۴۲.۶ متر و عرض بیش از ۶ متر. لوله این سلاح شگفت‌انگیز با طول ۳۰.۵ متر توانایی شلیک دو نوع گلوله را داشت: یک گلوله با وزن بیش از ۴.۸ تن و قدرت انفجاری بالا و یک گلوله سوراخ‌کننده بتن با وزن بیش از ۷.۵ تن. هر گلوله این توپ دو برابر عرض یک انسان بود و اندازه آن باعث بود که صدها مرد برای کار با آن و شلیک گلوله نیاز باشد.

توپ گوستاو با قطر ۷۷.۵ سانتیمتر قادر به ضربه زدن به اهداف در فاصله ۴۸ کیلومتری بود، با توانایی نابود کردن هر چیزی. این توپ به صورت پنج بخش حمل می‌شد: حلقه و بخش انتهایی توپ، لوله که به دو قسمت تقسیم می‌شد، جلیقه لوله، پایه و قلاب‌ها. این توپ توسط شرکت Krupp – یک شرکت فولاد مستقر در اسس- در سال ۱۹۳۶ طراحی شد، اما بعداً در جنگ تنها علیه اتحاد جماهیر شوروی استفاده شد. در آن زمان، مفهوم چنین سیستم توپخانه‌ای غول‌پیکری از قبل وجود داشت – کشورهایی مانند بریتانیا که توپ ۳۹ تنی تزار را در اختیار داشتند و آلمان در سال ۱۹۱۴ توپ ۴۷ تنی “Big Bertha” را توسعه داد.

هیتلر هم تصور می‌کرد که یک سیستم تسلیحاتی قدرتمند مانند این را داشته باشد که نه تنها دشمنان را ترساند، بلکه هدف‌های مورد نظر را نیز از بین ببرد. در دهه ۱۹۳۰، نازی‌ها شروع به طراحی نقشه‌هایی برای ساخت چنین سلاحی کردند که بتواند از خط دفاعی معروف به ماژینو لاین فرانسه عبور کند. این به این معنی بود که باید چیزی ساخت که بتواند ۶.۷ متر بتن تقویت شده و حداقل یک متر فولاد جامد را سوراخ کند – به عبارت دیگر، یک سلاح کاملاً جدید و بی‌نظیر.

با وجود اینکه نازی ها موفق شدند چنین توپخانه‌ای غول پیکری را بسازند، استفاده از این توپ عظیم در فرانسه کمی دیر شده بود. اگرچه توپ Schwerer Gustav برای عبور از خط ماژینو لاین استفاده نشد، نازی ها توانایی این سلاح جدید را در سال ۱۹۴۲ مورد آزمایش قرار دادند. به گزارش‌ها، تیمی متشکل از ۱,۰۰۰ نفر چند هفته طول کشید تا این توپ را نصب کنند و سپس آن را به ارتش آلمان نازی در طول محاصره سواستوپل ارسال کنند.

توپ سخنگوی گوستاو برای اولین بار در نبرد سواستوپل به کار گرفته شد و برای نابودی یک انبار مهمات زیرزمینی، به سمت یک صفحه سنگی بسیار مستحکم شلیک کرد. برای بیش از یک ماه، این توپ غول پیکر بر شهر محاصره شده شوروی گلوله ریخت و در این مدت حدود ۵۰ گلوله بزرگ شلیک کرد. سواستوپل پس از شکسته شدن خط دفاعی اش در پایان محاصره به یک ویرانه تبدیل شده بود – و قدرت های محور پیروزی قاطعی را به دست آوردند. بلافاصله پس از آن، نازی ها این توپخانه را به لنینگراد (سن پترزبورگ کنونی) منتقل کردند، اما این سلاح دیگر هرگز استفاده نشد.

زمانی که نیروهای شوروی، آلمان نازی را به عقب فرستادند، همه ردپاهای این توپ از اسناد نظامی ناپدید شدند، بدون اینکه هیچ ردی از آن باقی بماند. به احتمال زیاد، آلمانی ها توپ غول پیکر خود را برای جلوگیری از افتادن آن به دست متفقین نابود کردند – و دیگر هرگز دیده نشد.

برچسب‌ها

مطالب مرتبط

مطالب دیگر از همین نویسنده

دیجیاتو

یک نظر

لغو پاسخ

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

ارسال ورود

Δاستفاده از document.getElementById( "ak_js_1" ).setAttribute( "value", ( new Date() ).getTime() ); برای تنظیم مقدار جد

لطفاً توضیحات بیشتری در مورد جنگ جهانی و جنگ سرد ارائه دهید. با ازمنهایی محبتگرامری

کدام سریال جدید در بخش نمایش خانگی را بیشتر دوست دارید؟

آخرین اخبار

این شش جمله را فقط از افراد واقعی و صادق می‌شنوید

ده فیلم جنگی پرماجرا و مهیج؛ از اجاق فردا تا جنگ داخلی

راه‌های زنان هالیوودی برای راحتی در استفاده از کفش‌های پاشنه‌بلند

چند حقیقت جذاب درباره کشور هند و فرهنگ مردم آن

بررسی جت خصوصی به ارزش ۵۴ میلیون دلاری تیلور سوییفت و ویژگی‌های آن

© ۱۴۰۳ تمامی حقوق محفوظ است برای وب‌سایت روزیاتو (Rooziato)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *