حقایق حیرت‌انگیز درباره عنکبوت‌ها و تار‌های آن‌ها در دیجیاتو

تکنولوژی دیجیتال

لطفا با استفاده از دیجیاتو، میزان رضایت خود را انتخاب کنید.

چگونه می‌توانیم تجربه‌ی بهتری برای شما ایجاد کنیم؟

نظر شما با موفقیت ذخیره شد.

از اینکه شما ما را در بهبود و پیشرفت دیجیاتو همراهی می‌کنید، قدردانی می‌کنیم.

۱۰ حقیقت جالب درباره عنکبوت‌ها که باید بدانید

در این مقاله برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد عنکبوت را معرفی می‌کنیم.

برای دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو، ثبت‌نام کنید و عضو ویژه دیجیاتو شوید.

تکنولوژی جدید

احتمالاً بسیاری از ما از عنکبوت‌ها ترس داریم، اما باید بدانیم که این موجودات ترسناک – که اصولاً در هر جایی یافت می‌شوند – بسیار مفید برای طبیعت هستند. این حشرات همچنین ویژگی‌های فوق العاده‌ای دارند و دانشمندان برای قرن‌ها تلاش کرده‌اند تا از رموز مرتبط با این ویژگی‌ها پرده بردارند. در این مقاله برخی از ویژگی‌های خاص عنکبوت را مورد بحث قرار می‌دهیم.

بر اساس مطالعات، بیش از ۴۰,۰۰۰ نوع عنکبوت در جهان وجود دارد و تنها نیمی از آن‌ها قادر به ساختن تار هستند. هر روز ۲۵۰ حشره در هر تار عنکبوت به دام می‌افتد. تار تنیده‌شده حاوی ویتامین K است که به انعقاد خون و توقف خونریزی کمک می‌کند. در گذشته، یونانیان و اهالی روم از تار عنکبوت برای جلوگیری از خونریزی و درمان زخم استفاده می‌کردند.

تار عنکبوت از ماده‌ای قوی‌تر از فولاد است!

تار عنکبوت از پنبه سبک‌تر و نازک‌تر از یک تار موی انسان است، اما با این حال، مقاومت بسیار بالایی دارد که واقعاً شگفت‌آور است. مقایسه تار عنکبوت با فولاد عجیب به‌نظر می‌رسد، اما جالب است بدانید که اگر فولاد را به‌اندازه تار عنکبوت نازک و سبک کنیم، مقاومتی کمتر از تار عنکبوت از خود نشان می‌دهد!

گرچه ممکن است تار نباشد به اندازه فولاد سخت، اما در استحکام کششی آن برای تحمل وزن بیشتر بهتر است. تحقیقات در دانشگاه "بریستول" نشان داده است که تار عنکبوت پنج برابر قوی‌تر از تار فولادی با همان قطر است.

به علاوه، تار عنکبوت بسیار انعطاف‌پذیر است و می‌تواند تا چهار برابر طول اولیه خود را کشیده و دراز کند، بدون اینکه پاره شود؛ در حالی که تار فولادی با همان قطر این قابلیت را ندارد.

تار عنکبوت می‌تواند حتی در دمای منفی چهل درجه هم استحکام خود را حفظ کند.

محاسبات نشان می‌دهد که یک تار با قطر مداد از استحکام بالایی برخوردار است و قادر به کشیدن یک هواپیمای بویینگ ۷۴۷ می‌باشد. البته این فقط یک فرضیه است و هنوز مورد آزمایش قرار نگرفته است، اما اعداد و ارقام نشان می‌دهند که این آزمایش ممکن است موفق باشد.

عنکبوت‌ها برای هر هدفی نوعی تار می‌بافند که متفاوت است! به عنوان مثال، در مقایسه با سایر حشرات که تنها یک نوع تار را تولید می‌کنند، عنکبوت‌ها می‌توانند انواع مختلفی از تار را برای اهداف مختلف بافته و تولید کنند. اگرچه هنوز دقیقاً چند نوع تار عنکبوت وجود دارد مشخص نیست، اما محققان تعدادی دسته‌بندی اصلی از ساختار تار را شناسایی و تشخیص داده‌اند و باور دارند که هر عنکبوت می‌تواند تا هفت نوع مختلف تار را بیافریند.

عنکبوت‌ها شبیه به کارخانه‌هایی هستند که ابریشم تولید می‌کنند. درون بدن آن‌ها، یک نوع پروتئین به صورت مایع با غلظت بالا ذخیره می‌شود و پس از آنکه عنکبوت این مایع را بیرون می‌آورد تا تار را بکشد، آن مایع به نخ‌های جامد ابریشمی تبدیل می‌شود.

نخ‌ها به منظور اهداف خاصی بافته می‌شوند. به عنوان مثال، اگر عنکبوت قصد دارد حشرات بزرگ‌تری را به خود جذب کند، از نوع خاصی از ابریشم تولیدشده در بدنش استفاده می‌کند که دارای کشش بیشتری است.

هنگامی که وجود باکتری یا قارچ در محیط، تارهای عنکبوت را به خطر می‌اندازد، عنکبوت از یک نوع پروتئین خاص در بدن خود برای ساخت تار استفاده می‌کند که قابلیت دفع باکتری و قارچ را با حفظ رطوبت تار دارد.

۴- همه قسمت‌های تار چسبنده نیست

تصور کنید که یک تار عنکبوت بزرگ چگونه ساخته می‌شود؛ تارها اصولاً از چندضلعی‌های هم‌مرکز تشکیل شده‌اند که توسط تارهای کوتاه‌تر به‌هم پیوسته شده‌اند. عنکبوت‌ها برای ساخت هر بخش از تار از انواع مختلف پروتیٔین در بدن خود استفاده می‌کنند. بنابراین، تمام قسمت‌های یک شبکه تار چسبنده نیستند.

مواد چسبنده‌ی تاریک از نوع پروتئین در بدن عنکبوت تولید می‌شود که از چسب‌های پلیمری قدرتمندتر هستند.

عنکبوت‌ها اصولاً با استفاده از پروتئین‌های غیر چسبنده مرکز تار خود را ساخته و برای حرکت در این ناحیه مرکزی، به راحتی در آن حرکت می‌کنند. در صورت نیاز عنکبوت برای حرکت در نواحی چسبنده، از پنجه‌های پاهای خود استفاده می‌کند که به تار چسبنده چسبیده نمی‌شوند!

عنکبوت‌ها بسیاری از مواقع هر روز تار خود را تعویض و با تار جدیدی جایگزین می‌کنند. این کار نیازمند انرژی زیادی است و ممکن است عنکبوت تمام روز را صرف جایگزینی تار خود کند. اگر تار عنکبوت بزرگ‌تر باشد، حشرات بیشتری به دام می‌افتند و عنکبوت می‌تواند غذای بیشتری برای خوردن داشته باشد، اما در عین حال، جایگزینی هر روز آن نیز کار دشواری است.

عنکبوت‌ها تار خود را مثل یک گیتار کوک می‌کنند. تار تنیده‌شده به ارتعاش‌ها بسیار حساس است و به این توسط عنکبوت می‌تواند به دام افتادن حشرات در آن را به عنوان غذا یا وجود شکارچی‌ها را تشخیص دهد.

در سال‌های اخیر، دانشمندان کشف کرده‌اند که عنکبوت‌ها قادرند تار را مانند گیتار کوک کنند. به این معنا که می‌توانند کشش ریسمان‌های ابریشم میان اتصالات آن‌ها در تار را تنظیم کنند! اگر تارها به‌طور محکم شده باشند، ارتعاش کمتری احساس می‌شود. اندام‌های میکروسکوپی روی پاهای عنکبوت به او اجازه می‌دهند که حتی ارتعاشات را تا حد نانومتری احساس کند.

این حشرات به طور شگفت‌انگیزی حتی می‌توانند دلیل ارتعاش تار را حدس بزنند. نوع ارتعاش اطلاعات مهمی را برای عنکبوت فراهم می‌کند. عنکبوت‌ها گاهی خودشان تار را ارتعاش می‌دهند تا کیفیت آن را بررسی و ارزیابی کنند. اگر کیفیت تار راضی‌کننده نباشد، آن را جایگزین می‌کنند یا مجدداً آن را تولید می‌کنند.

تأثیر قوی تارها بر استحکام آنها، به شرایط نور، دما و رطوبت محیط بستگی دارد. تارها اغلب بسیار قوی و مقاوم هستند، اما استحکام آنها ممکن است تحت تأثیر شرایط محیطی متغیر باشد.

دانشمندان کشف کرده‌اند که نور فرابنفش بر تاثیر مستقیم بر چسبندگی تار دارد. عنکبوت‌هایی که در نواحی مانند باغ با تابش مستقیم آفتاب زندگی می‌کنند، تارهایی مستحکم‌تر و مقاومت‌تر در برابر تابش خورشید تولید می‌کنند. از سوی دیگر، عنکبوت‌های شب‌زی که در شب تار می‌تنند، تارهای نازک‌تری دارند که از مقاومت کمتری برخوردار است.

تنیدن تار تنها برای گرفتن حشرات نیست. ممکن است همه فکر کنند که عنکبوت تار می‌زند تا حشرات را گرفته ولی این تنها هدف آن نیست. انواع مختلفی از عنکبوت‌ها با اهداف مختلف، تار تولید می‌کنند. برخی از آنها با تار، ساختمان‌های مانند محفظه‌های تخم‌مرغ تولید می‌کنند تا به عنوان پناهگاه برای خود استفاده کنند.

هدف برخی افراد دیگر، کاهش جریان باد است. عنکبوت وب می‌سازد تا سرعت باد را در محل زندگی خود کاهش دهد.

بعضی از گونه‌های عنکبوت هم از تار خود برای مهاجرت استفاده می‌کنند و آن را مانند یک نردبان استفاده می‌کنند. آن‌ها تار می‌بافند تا بتوانند روی آن حرکت کرده و به مناطق دیگر بروند.

برخی از عنکبوت‌ها دارای رفتار آبششی هستند! یک نوع خاص از عنکبوت در مناطق اروپا و آسیا زندگی می‌کند که تمام عمر خود را زیر آب سپری می‌کند. این نوع خاص از عنکبوت تارهایی را در زیر آب می‌سازد که به گیاهان آبزی متصل می‌شود و به سطح آب می‌رسد. عنکبوت روی این تارها حرکت کرده، خود را به سطح آب می‌رساند و قسمت توپی‌مانند پشت خود را از آب بیرون می‌آورد تا حباب‌های هوا را جمع کند و پس از بازگشت به زیر آب، برای تنفس از آن استفاده کند.

دانشمندان اخیراً کشف کرده‌اند که این نوع ویژه می‌تواند اکسیژن آب را نیز جذب کند. بنابراین آن‌ها دارای آبشش هستند و با استفاده از این روش می‌توانند برای یک روز کامل در آب باقی بمانند.

حشرات به سمت تار عنکبوت جذب می‌شوند. تاری که عنکبوت تهیه می‌کند، در نور فرابنفش بسیار درخشان و زیباست. بیشتر حشراتی که عنکبوت آن‌ها را می‌بلعد، هم قادرند نور فرابنفش را ببینند و هم به سمت آن جذب شوند.

بنابراین، حشرات به سوی تار می‌روند و در آنجا به دام می‌افتند. عنکبوت توانایی فوق‌العاده‌ای دارد که با تنیدن تار، حشرات موردنظر خود را به سمت خانه خود کشاند. با این حال، این برای عنکبوت نیز خطرناک است. هر چه تار بزرگتر باشد، درخشش آن در فرابنفش بیشتر است و احتمال بلعیده شدن عنکبوت توسط شکارچی‌هایش نیز بیشتر می‌شود.

مقالات و اخبار مرتبط را بخوانید و تجربیات و نظرات خود را به اشتراک بگذارید. برای شرکت در بحث ها و ارتباط با سایر کاربران، ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.

برای بروزرسانی در حوزه فناوری، علم و خودرو، بهترین راه دنبال کردن شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو است. با دنبال کردن این شبکه‌ها، به سرعت به آخرین اخبار و اطلاعات مربوطه دسترسی خواهید داشت.

حقوق کلیه مطالب و محتواهای موجود در وبسایت دیجیاتو حفاظت می‌شود. این وبسایت توسط سرورهای قوی و پشتیبانی شده توسط پارس پک عمل می‌کند.

وارد شدن به حساب کاربری

ایجاد حساب کاربری

فراموشی رمز عبور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *