حقایق حیرت‌انگیز درباره عنکبوت‌ها و تار‌های آن‌ها در دیجیاتو

الکترونیکی

لطفا احساس خود را نسبت به دیجیاتو انتخاب کنید.

چگونه می‌توانیم تجربه بهتری برای شما ایجاد کنیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در بهبود و هدفمند‌سازی دیجیاتو همراهی می‌کنید، سپاسگزاریم.

۱۰ حقیقت جالب درباره عنکبوت‌ها که باید بدانید

در این مقاله برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد عنکبوت‌ها را مطالعه می‌کنیم.

برای استفاده از امکانات و ویژگی‌های منحصر به فرد و بخش‌های مختلف در دیجیاتو، ثبت‌نام کنید و عضو ویژه دیجیاتو شوید.

تکنولوژی جدید

احتمالاً بسیاری از ما از عنکبوت‌ها می‌ترسیم، اما باید بدانیم که این موجودات ترسناک – که اصولاً در هر جایی یافت می‌شوند – بسیار برای محیط زیست مفید هستند. این حشرات همچنین ویژگی‌هایی شگفت‌انگیز دارند و محققان برای قرون‌ها تلاش کرده‌اند تا از رموز مرتبط با این ویژگی‌ها پرده بردارند. در این مقاله برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد عنکبوت را می‌خوانیم.

بر اساس تحقیقات، بیش از چهل هزار نوع عنکبوت در جهان وجود دارد که تنها نیمی از آن‌ها توانایی ساختن تار دارند. هر روز ۲۵۰ حشره در هر تار به دام می‌افتد. تار تنیده‌شده حاوی ویتامین K است که در انعقاد خون و توقف خونریزی کمک می‌کند. در گذشته یونانیان و اهالی روم از تار عنکبوت برای جلوگیری از خونریزی و پانسمان زخم استفاده می‌کردند.

تار عنکبوت از مواد فولادی قوی‌تر است!

تار عنکبوت از پنبه سبک‌تر و تا هزار برابر نازک‌تر از یک تار موی انسان است. با این حال، تار از مقاومت بسیار بالایی برخوردار بوده که واقعاً حیرت‌انگیز است. شاید مقایسه تار عنکبوت با فولاد عجیب به‌نظر بیاید، اما جالب است بدانید که اگر فولاد را به‌اندازه تار عنکبوت نازک و سبک کنیم، مقاومتی که از خود نشان می‌دهد کمتر از تار عنکبوت است!

اگرچه ممکن است تار عنکبوت به اندازه فولاد سخت نباشد، اما در استحکام کششی آن برای تحمل وزن بیشتر است. تحقیقات در دانشگاه "بریستول" نشان داده است که تار عنکبوت پنج برابر قوی‌تر از تار فولادی با همان قطر است.

به علاوه، عنکبوت میتواند تار خود را تا چهار برابر طول اولیه آن کشیده و به همان طول باقی بماند، در حالی که تار فولادی این توانایی را ندارد.

تار عنکبوت حتی در دمای منفی چهل درجه هم می‌تواند قدرت خود را حفظ کند.

محاسبات نشان می‌دهد که یک تار با قطر مداد از چنین استحکامی برخوردار است که ممکن است یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ را بکشد. البته این فقط یک فرضیه است و هنوز آزمایش نشده است، اما اعداد و ارقام نشان می‌دهند که این آزمایش ممکن است موفق باشد.

عنکبوت‌ها برای هر هدفی نوع خاصی از تار می‌بافند!

برخلاف سایر حشرات که تنها یک نوع تار را می‌توانند بسازند، عنکبوت‌ها می‌توانند انواع مختلفی از تار برای اهداف متفاوت تولید کنند. اگرچه هنوز کسی نمی‌داند دقیقاً چند نوع تار عنکبوت وجود دارد، اما محققان تعدادی دسته اصلی برای ساختار تار شناسایی و دسته‌بندی کرده‌اند و معتقدند هر عنکبوت می‌تواند تا هفت نوع مختلف تار بسازد.

عنکبوت‌ها مثل واحدهای تولید ابریشم عمل می‌کنند. در داخل بدنشان، یک نوع پروتیٔین به‌صورت مایع با غلظت بالا ذخیره می‌شود و بعد از آنکه از بدن عنکبوت برای تولید تار خارج می‌شود، به نخ‌های جامد از جنس ابریشم تبدیل می‌شود.

تارها به منظور دستیابی به اهداف خاصی تولید می‌شوند. به عنوان مثال، اگر عنکبوت می‌خواهد حشراتی را جذب کند که اندازه‌شان بزرگ‌تر است، از نوعی ابریشم که در بدنش تولید می‌شود و دارای کشش بیشتری است، استفاده می‌کند.

اگر باکتری یا قارچ در محیط حضور داشته باشد، ساختار تار را تهدید می‌کند و عنکبوت از نوع خاصی از پروتئین در بدنش برای تنیدن تار استفاده می‌کند تا با نگه داشتن تار در حالت مرطوب، قارچ و باکتری را از بین ببرد.

تصور کنید یک تار عنکبوت بزرگ باشد؛ تارها به‌هم متصل شده‌اند و از انواع مختلف پروتیٔین استفاده می‌کند. این تار چسبنده نیست، بلکه قسمت‌های مختلف آن از این ویژگی برخوردار نیستند.

عنکبوت بدن خود را برای ساختن قمست‌های چسبنده تار از نوعی پروتیٔین استفاده می‌کند که به چسب‌های پلیمری قوی‌تری تبدیل می‌شود.

عنکبوت‌ها اصولاً با استفاده از پروتیٔین‌های غیرچسبنده مرکز تار را می‌سازند تا به راحتی در آن می‌توانند حرکت کنند. اگر عنکبوت بخواهد روی نواحی چسبنده حرکت کند، از پنجه‌های پاهایش استفاده می‌کند که به تار چسبیده نمی‌شوند!

عنکبوت‌ها اغلب هر روز تار خود را جایگزین می‌کنند. بسیاری از عنکبوت‌ها هر روز تار خود را تعویض می‌کنند و تار جدیدی می‌سازند. این فعالیت بسیار زمان‌بر است و گاهی عنکبوت تمام روز خود را صرف جایگزینی تار می‌کند. هرچه تار بزرگتر باشد، حشرات بیشتری به دام می‌افتند و عنکبوت بیشتری غذا برای خوردن دارد. اما از سوی دیگر، جایگزینی هر روز تار نیز یک کار دشوار است.

عنکبوت‌ها تار خود را مانند گیتار کوک می‌کنند. تار تنیده‌شده نسبت به هر ارتعاشی بسیار حساس است. زیرا عنکبوت با کمک همین ارتعاش، از به دام افتادن حشرات به‌عنوان وعده غذایی یا وجود شکارچی‌ها آگاه می‌شود.

محققان در سال‌های اخیر متوجه شده‌اند که عنکبوت‌ها قادرند تار را همانند گیتار تنظیم کنند؛ به این معنا که با تنظیم کشش ریسمان‌های ابریشم در تار، می‌توانند ارتعاشات را کنترل کنند. اگر تارها به صورت محکم بوده باشند، احساس کمتری از ارتعاشات آنها می‌شود. اندام‌های میکروسکوپی روی پاهای عنکبوت اجازه می‌دهند تا او حتی ارتعاشاتی با اندازه نانومتری را احساس کند.

این حشرات به شدت باور دارند که حتی می‌توانند فهمید که چه چیزی سبب ارتعاش تار شده است. این نوع ارتعاش، اطلاعات ارزشمندی را به عنکبوت منتقل می‌کند. خود عنکبوت‌ها گاهی اوقات تار را به ارتعاش درمی‌آورند تا کیفیت آن را بررسی کنند. اگر کیفیت تار مورد تأیید آن‌ها نباشد، آن را جایگزین می‌کنند یا مجدداً آن را کوک می‌کنند.

استحکام تارها به نور، دما و رطوبت محیط وابسته است. با اینکه تارها بسیار قوی و مستحکم هستند، اما استحکام آنها تحت تأثیر نور، دما و رطوبت محیط قرار می‌گیرد.

محققان کشف کرده‌اند که تأثیر نور فرابنفش بر چسبندگی تار مستقیم است. عنکبوت‌هایی که در مناطقی با تابش مستقیم آفتاب زندگی می‌کنند، تارهایی قوی‌تر و مقاوم‌تر در برابر تابش خورشید تولید می‌کنند. از طرفی، عنکبوت‌های شب‌زی که در شب تار می‌بندند، تارهای نازک‌تری دارند که از مقاومت کمتری برخوردار است.

تار تنیدن عنکبوت نه تنها برای گرفتن حشرات است

احتمالا همه ما فکر می‌کنیم تنیدن تار عنکبوت برای گرفتن حشرات است؛ اما این تنها هدف عنکبوت در تنیدن تار نیست. گونه‌های مختلف عنکبوت با اهداف مختلف تار تولید می‌کنند. برخی با استفاده از تار، محفظه‌های تخم‌مرغ‌شکل می‌سازند تا از آن برای خود به‌عنوان پناهگاه استفاده کنند.

هدف برخی افراد دیگر، مانع شدن از حرکت باد است. به طور واقعی عنکبوت، تار می‌بافد تا سرعت باد را در محل زندگی کوچک خود کاهش دهد.

عنکبوت‌هایی وجود دارند که از تارهای خود مانند نردبان استفاده می‌کنند و به مهاجرت می‌پردازند. آن‌ها تار می‌بافند تا بتوانند روی آن حرکت کرده و به مقاصد دیگری مهاجرت کنند.

یک نوع خاص از عنکبوت‌ها در مناطق اروپا و آسیا وجود دارد که تمام عمر خود را در زیر آب سپری می‌کند. این گونه عنکبوت تارهایی می‌سازد که به گیاهان آبزی متصل می‌شوند و تا سطح آب ادامه می‌یابند. عنکبوت بر روی این تارها حرکت می‌کند و خود را به سطح آب می‌برد. سپس قسمت توپی‌مانند پشت خود را از آب بیرون می‌آورد تا حباب‌های هوا را در میان موهای بدنش جمع کند. بعد از بازگشت به آب، از این حباب‌ها برای تنفس استفاده می‌کند.

تازه‌ها دانشمندان به دست آورده‌اند که این موجود خاص قادر است اکسیژن موجود در آب را هم جذب کند. این به معنای این است که آن‌ها می‌توانند در آب زندگی کنند و با استفاده از این روش می‌توانند برای یک روز کامل در آب باقی بمانند.

حشرات به تار عنکبوت جذب می‌شوند. تاری که عنکبوت تهیه می‌کند، در نور فرابنفش بسیار درخشان و زیباست. بیشتر حشراتی که عنکبوت آن‌ها را می‌بلعد هم قادرند به نور فرابنفش حساس باشند و به سمت آن جذب شوند.

پس حشرات خود به سوی تار حرکت می‌کنند و در آنجا به دام می‌افتند. این یک توانایی فوق‌العاده است که عنکبوت تنها با ایجاد تار، حشرات موردنظر خود را به خانه‌اش می‌کشد. اما با این حال، برای خود عنکبوت نیز خطرناک است. هرچه تار بزرگتر باشد، بیشتر درخشش آن در فرابنفش است و احتمال آن که خود عنکبوت توسط شکارچی‌هایش بلعیده شود، نیز افزایش می‌یابد.

مطالب و خبرهای مرتبط را بخوانید

نظرات و اندیشه‌های خود را ثبت کنید

برای مشارکت در گفتگو ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.

پیشنهادهای دیجیاتو

شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو بهترین راه برای دسترسی سریع به آخرین اخبار فناوری، علم و خودرو می‌باشد. اگر می‌خواهید اطلاعات خود را به‌روز نگه دارید، بهترین کار این است که شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید.

تمامی حقوق متعلق به وبسایت دیجیاتو می‌باشد و این وبسایت با استفاده از سرورهای قوی و پشتیبانی شده توسط پارس پک فعالیت می‌کند.

ورود به حساب کاربری

ایجاد حساب کاربری

فراموشی کلمه عبور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *