حقایق حیرت‌انگیز درباره عنکبوت‌ها: چیزهایی که باید بدانید

فناوری دیجیتال

لطفا میزان رضایت خود از دیجیاتو را انتخاب کنید.

چگونه می‌توانیم تجربه بهتری برای شما فراهم کنیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از شما که ما را در بهبود و رشد دیجیاتو همراهی می‌کنید، سپاسگزاریم.

۱۰ حقیقت جالب در مورد عنکبوت‌ها که باید بدانید

در این مقاله برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد عنکبوت‌ها را می‌خوانیم.

برای استفاده از امکانات ویژه و دسترسی به بخش‌های مختلف در دیجیاتو، ثبت‌نام کنید و عضو ویژه دیجیاتو شوید.

تازه‌های فن‌آوری

احتمالاً بسیاری از ما از عنکبوت‌ها می‌ترسیم، اما باید بدانیم که این موجودات ترسناک – که در اصل در هر جایی یافت می‌شوند – بسیار برای محیط زیست مفید هستند. این حشرات همچنین ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای دارند و دانشمندان برای قرون‌ها تلاش کرده‌اند تا از رموز مرتبط با این ویژگی‌ها پرده بردارند. در این مقاله برخی از ویژگی‌های خاص عنکبوت را می‌خوانیم.

به اصطلاح، همه عنکبوت ها تار نمی‌بافند. بر اساس تحقیقات، بیش از چهل هزار نوع عنکبوت در جهان وجود دارد که تنها نیمی از آن‌ها قادر به بافتن تار هستند. روزانه ۲۵۰ حشره در هر تار به دام می‌افتند. تار تنیده‌شده حاوی ویتامین K است که به انعقاد خون و متوقف شدن خونریزی کمک می‌کند. یونانیان و اهالی روم از تار عنکبوت برای جلوگیری از خونریزی و پانسمان زخم استفاده می‌کردند.

تار عنکبوت از پنبه سبک‌تر و تا هزار برابر نازک‌تر از یک تار موی انسان است، اما از فولاد قوی‌تر است. این ویژگی‌های عجیب و حیرت‌انگیز تار عنکبوت، آن را از مقاومت بسیار بالایی برخوردار می‌کند. اگر فولاد را به‌اندازه تار عنکبوت نازک و سبک کنیم، مقاومتی کمتر از تار عنکبوت نشان می‌دهد. این مقایسه جالب نشان می‌دهد که تار عنکبوت در واقع از فولاد هم قوی‌تر است!

اگرچه تار عنکبوت به اندازه فولاد سخت نیست، اما استحکام کششی آن برای تحمل وزن بیشتر است. تحقیقات انجام شده در دانشگاه "بریستول" نشان می‌دهد که تار عنکبوت پنج برابر قوی‌تر از تار فولادی با همان قطر است.

به علاوه، تار عنکبوت بسیار انعطاف‌پذیر است و می‌تواند تا چهار برابر طول اولیه خود را کشیده و گسترش دهد، بدون اینکه پاره شود؛ اما تار فولادی با همان قطر این قابلیت را ندارد.

عنکبوت تار می‌تواند حتی در دمای منفی چهل درجه هم استحکام خود را حفظ کند.

تحلیل‌ها نشان می‌دهد که یک تار با قطر مداد دارای استحکامی بسیار بالاست که می‌تواند یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ را بکشد. البته این فقط یک فرضیه است و هنوز تجربه نشده است، اما اعداد و ارقام نشان می‌دهند که این آزمایش موفقیت‌آمیز خواهد بود.

عنکبوت‌ها برای هر هدفی یک نوع تار می‌بافند. به عکس سایر حشرات که فقط یک نوع تار می‌توانند بسازند، عنکبوت‌ها می‌توانند انواع مختلفی از تار برای اهداف متفاوت تولید کنند. این هنوز مشخص نیست که دقیقا چند نوع تار عنکبوت وجود دارد، اما محققان چند دسته اصلی برای ساختار تار شناسایی و دسته‌بندی کرده‌اند و باور دارند هر عنکبوت می‌تواند تا هفت نوع مختلف تار بسازد.

عنکبوت‌ها مانند واحدهای تولید ابریشم عمل می‌کنند. در درون بدنشان، یک نوع پروتیٔین به صورت مایع با غلظت بالا ذخیره می‌شود و پس از آنکه از بدن عنکبوت برای تولید تار بیرون می‌آید، به نخ‌های جامد از جنس ابریشم تبدیل می‌شود.

تارها به منظور دستیابی به اهداف خاصی ایجاد می‌شوند. به عنوان مثال، اگر عنکبوت تمایل دارد حشراتی را به خود جذب کند که اندازه‌شان بزرگ‌تر است، از نوعی ابریشم که در بدنش تولید می‌شود و دارای کشش بیشتری است، استفاده می‌کند.

زمانی که محیط حاوی باکتری یا قارچ با ساختار تار عنکبوت تداخل پیدا کند، عنکبوت از یک نوع پروتئین خاص در بدن خود برای تنیدن تار استفاده می‌کند. این پروتئین توانایی زدودن باکتری و قارچ را با حفظ رطوبت تار دارد.

۴- همه بخش‌های تار چسبنده نیستند

تصور کنید یک ساختار بزرگ از تار عنکبوت؛ تارها عمدتاً چندضلعی و هم‌مرکز هستند که توسط تارهای کوتاه‌تر به‌هم متصل شده‌اند. عنکبوت‌ها در ساخت هر بخش از تار از انواع مختلف پروتیٔین در بدن خود استفاده می‌کنند. بنابراین، لزومی ندارد که همه بخش‌های یک شبکه تار چسبنده باشند.

مواد چسبنده تاریک از نوعی پروتئین در بدن عنکبوت تولید می‌شود که از چسب‌های پلیمری قوی‌تر هستند.

عنکبوت‌ها اصولاً از پروتیٔین‌های چسبناک برای ساختن مرکز تار استفاده می‌کنند تا بتوانند به راحتی در این ناحیه مرکزی حرکت کنند. اگر عنکبوت بخواهد بر روی سطوح چسبنده حرکت کند، از پنجه‌های پاهای خود استفاده می‌کند که به تار چسبیده نمی‌شوند!

بسیاری از عنکبوت‌ها هر روز تار خود را تعویض و با تار جدیدی جایگزین می‌کنند. این کار انرژی‌بری است و گاهی عنکبوت تمام روز را صرف جایگزین کردن تار می‌کند. تار بزرگتر باعث افتادن حشرات بیشتری به دام می‌افتد و عنکبوت برای خوردن غذای بیشتری دارد، اما جایگزینی آن هر روز نیز کار دشواری است.

عنکبوت‌ها مانند گیتار کوک، تار خود را تنیده می‌کنند. این تار بسیار حساس است و به هر نوع ارتعاشی واکنش نشان می‌دهد، به این ترتیب عنکبوت می‌تواند با کمک این ارتعاش‌ها، حشرات را به دام بیاندازد و بعنوان غذایی برای خود یا شکارچی‌ها به آن‌ها هشدار دهد.

محققان اخیراً فهمیده‌اند که عنکبوت می‌تواند تار خود را مانند یک گیتار تنظیم کند؛ به این معنا که با تنظیم کشش ریسمان‌های ابریشم میان اتصالات تار، ارتعاش کمتری احساس می‌شود. اگر تارها به طور محکم تنظیم شده باشند، ارتعاش کمتری احساس می‌شود. اندام‌های میکروسکوپی روی پاهای عنکبوت به او اجازه می‌دهند تا حتی ارتعاشات را تا حد نانومتری احساس کند.

این حشرات عجیب و غریب حتی می‌توانند دلیل ارتعاش تار را حدس بزنند. نوع ارتعاش می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را به عنکبوت بدهد. عنکبوت‌ها گاهی خودشان ارتعاش تار را بررسی و ارزیابی می‌کنند. اگر کیفیت تار مورد تأیید آن‌ها نبود، تار را تعویض یا مجدداً کوک می‌کنند.

۷- استحکام تارها به عوامل نور، دما و رطوبت محیط بستگی دارد. اگرچه تارها بسیار محکم و قوی هستند، اما استحکام آن‌ها تحت تأثیر عوامل نور، دما و رطوبت محیط متغیر است.

محققان کشف کرده‌اند که نور فرابنفش بر تراکم و چسبندگی تار تأثیر مستقیم دارد. عنکبوت‌هایی که در مناطقی مانند باغ با تابش مستقیم آفتاب زندگی می‌کنند، تارهایی قوی‌تر و مقاومت‌تر در برابر تابش خورشید تولید می‌کنند. به عبارت دیگر، عنکبوتان شب‌زن که در تار می‌‌بندند، تارهای نازک‌تری دارند که از مقاومت کمتری برخوردارند.

تنیدن تار تنها برای به دام انداختن حشرات نیست، بلکه هدف‌های دیگری هم دارد. عنکبوت‌ها با توجه به نوع و هدف خود، تار تولید می‌کنند؛ برخی برای ساختن محفظه‌های تخم‌مرغ شکل به عنوان پناهگاه برای خود استفاده می‌کنند. این موضوع ممکن است برای برخی از ما جالب باشد که تنها انتظار داشتیم تار عنکبوت برای صید حشرات باشد.

برخی افراد دیگر هدفشان این است که از ورود باد به داخل محل اقامت خود جلوگیری کنند. عنکبوت وب می‌سازد تا سرعت باد را در مکان زندگی کوچک خود کاهش دهد.

بعضی از گونه‌های عنکبوت همچنین از تار خود برای مهاجرت استفاده می‌کنند و آن را مانند نردبان استفاده می‌کنند. آن‌ها تار می‌بافند تا بتوانند روی آن حرکت کنند و به نقاط دیگر بروند.

برخی انواع عنکبوت‌ها دارای آبشش هستند! یک نوع خاص از عنکبوت در مناطق اروپا و آسیا زندگی می‌کند که تمام عمر خود را زیر آب می‌گذراند. این نوع خاص از عنکبوت تارهایی را زیر آب می‌سازد که به گیاهان آبزی متصل می‌شود و تا سطح آب ادامه پیدا می‌کند. عنکبوت بر روی این تارها حرکت کرده، خود را به سطح آب می‌رساند و قسمت توپی‌مانند پشت خود را از آب بیرون می‌آورد تا حباب‌های هوا را در موهای ریز بدنش جمع کند و پس از بازگشت به درون آب، از آن برای تنفس کردن استفاده می‌کند.

محققان به تازگی کشف کرده‌اند که این نوع ویژه می‌تواند اکسیژن موجود در آب را هم جذب کند. بنابراین آن‌ها دارای توانایی تنفس آبی هستند و با استفاده از این روش می‌توانند به مدت یک روز کامل در آب باقی بمانند.

۱۰- حشرات به طرف تار جذب می‌شوند که عنکبوت آن را تهیه می‌کند، در نور فرابنفش بسیار درخشان و زیبا است. بیشتر حشرات که عنکبوت آن‌ها را می‌بلعد هم قادرند نور فرابنفش را ببینند و به سمت آن جذب شوند.

پس حشرات به سمت تار می‌روند و در آنجا به دام می‌افتند. این توانایی عجیب و غریبی است که عنکبوت تنها با تنیدن تار، حشرات موردنظر خود را به سمت خانه‌اش می‌کشاند. اما با این حال، برای خود عنکبوت نیز خطرناک است. هرچه تار بزرگ‌تر باشد، درخشش آن در فرابنفش بیشتر و احتمال خود عنکبوت توسط شکارچی‌هایش بلعیده شدن نیز بیشتر است.

مطالب و اخبار مرتبط

نظرات و دیدگاه‌های خود را بنویسید

برای مشارکت در گفتگو، ثبت‌نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.

پیشنهادهای دیجیاتو

دیجیاتو شبکه‌های اجتماعی سریع‌ترین راه برای دستیابی به اخبار فناوری، علم و خودرو می‌باشد. اگر می‌خواهید با اخبار به‌روز آشنا شوید، بهتر است شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید.

تمامی مالکیت وبسایت دیجیاتو متعلق به آن است. این وبسایت توسط سرورهای قوی شرکت پارس پک پشتیبانی می‌شود.

ورود به حساب کاربری

ایجاد حساب کاربری

فراموشی کلمه عبور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *