راهکار نوین موتور پروتونی در دنیای خودروسازی

تکنولوژی دیجیتال

لطفا نظر خود را درباره دیجیاتو اعلام کنید.

چگونه می‌توانیم تجربه شما را بهبود بخشیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از همراهی شما در بهبود و توسعه بهتر دیجیاتو سپاسگزاریم.

پیش‌بینی انیشتین به واقعیت تبدیل شد؛ معرفی اولین موتور پروتونی برای خودروها

در حال حاضر یک شرکت نوپای آمریکایی با معرفی موتور پروتونی، رویای استفاده از فرآیند همجوشی هسته‌ای را به واقعیت تبدیل کرده است.

برای استفاده از امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو، عضو ویژه دیجیاتو شوید و ثبت‌نام کنید.

جدیدترین پیشرفت‌های فناوری

فرآیند همجوشی هسته‌ای از سال‌ها قبل شناخته شده بود، اما یافتن روشی برای استفاده از آن در ارتقای خودروها موضوع بحث دانشمندان بوده است. اکنون یک شرکت نوپا با معرفی موتور پروتونی، این رویا را به واقعیت تبدیل کرده است.

چرا تولید موتور هسته‌ای اینقدر به طول انجامید؟

رویای ساخت یک موتور کوچک که با استفاده از همجوشی هسته‌ای عمل کند، برای اولین بار توسط فیزیکدان برجسته "آلبرت انیشتین" مطرح شد. در اوایل سال ۱۹۲۹، آلبرت انیشتین در مورد امکان ساخت یک موتور پروتونی مبتنی بر همجوشی هسته‌ای تئوری پردازی کرد. این پیشرانه می‌توانست فضاپیما را با سرعتی نزدیک به سرعت نور به حرکت درآورد. ایده این بود که از دمای بالای همجوشی برای بیرون راندن جریانی از پروتون‌ها و ایجاد نیروی رانش استفاده شود.

تلاش‌های قبلی برای تولید یک موتور مبتنی بر همجوشی هسته‌ای به‌دلیل محدودیت‌های تکنولوژیک شکست خورده بود. با این حال، پیشرفت‌های علمی اخیراً این امر را به واقعیت نزدیکتر کرده است. یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌ها در زمینه مواد جدید بوده است که قادر به تحمل دمای بسیار بالا در یک راکتور همجوشی هسته‌ای می‌باشند. آلیاژها و سرامیک‌های پیشرفته برای تحمل پلاسمای بسیار داغ مورد نیاز برای همجوشی تولید شده‌اند.

در همان زمانی که پیشرفت‌های علمی در تولید آلیاژها و سرامیک‌های نوین ادامه پیدا می‌کند، محققان امروزی دسترسی به مدل‌های محاسباتی بسیار دقیق‌تری برای شبیه‌سازی و کنترل واکنش‌های همجوشی دارند. این مزیت امکان بهبود و حفظ واکنش‌های مورد نیاز را فراهم می‌کند.

بجای مواردی که ذکر شد، روش‌های نوآورانه‌ای برای کنترل میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی به‌منظور کنترل پلاسمای داغ توسعه یافته است. این روش‌ها از ارتباط پلاسما با دیواره‌های راکتور جلوگیری می‌کند که باعث خنک شدن و توقف واکنش می‌شود. آهنرباهای ابررسانا نیز نقش اساسی در این مزیت دارند.

در حال حاضر شرکت راکی‌استار (RocketStar) برای ساخت موتور پروتونی فعالیت می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شده است و در حال توسعه پیشرانه همجوشی هسته‌ای برای این موتور است. این موتور از ادغام هسته‌های هیدروژن برای تولید تکانه‌های بسیار قوی استفاده می‌کند.

RocketStar design is based on fusion of proton (hydrogen core) through a toroidal magnetic field. Protons are injected into the wide end of the torus. Then, as they approach the narrow end of the torus, they become compressed and reach very high temperatures and densities.

همجوشی انرژی زیادی را آزاد می‌کند که به سرعت به جت پلاسما تبدیل می‌شود. این فرایند نیروی رانش را بدون نیاز به سوخت شیمیایی فراهم می‌کند. سوخت همجوشی (هیدروژن) عملاً بی‌پایان است و می‌تواند وسایل نقلیه را بدون محدودیت به حرکت درآورد. اما تا زمان عملی‌شدن این موتور، زمان زیادی باقی مانده است.

مطالب و اخبار مرتبط

نظرات و دیدگاه‌های خود را بنویسید

برای شرکت در بحث‌ها به حساب کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید.

پیشنهادهای دیجیاتو

فناوری، علم و خودرو اخباری که برای رسیدن به آنها، شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو بهترین راهکار است. اگر می‌خواهید اطلاعات به‌روز داشته باشید، حتماً شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید.

تمامی مالکیت‌ها به دیجیاتو تعلق دارد | دیجیاتو از طریق سرورهای پارس پک با قدرت پشتیبانی می‌شود

ورود به حساب کاربری، ایجاد حساب کاربری، بازیابی رمز عبور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *