رتبه بندی ۶ فیلم جنگی بازی کیلین مورفی: از The Trench تا Cold Mountain

رتبه بندی شش فیلم جنگی جذاب با حضور کیلین مورفی؛ از ترنچ تا کوه سرد

کیلین مورفی، هنرپیشه مشهور اهل ایرلند، در تئاتر به عنوان پنج سرباز و همچنین در فیلم جی رابرت اوپنهایمر، که منجر به برنده شدن جایزه اسکار برایش شد، بازی کرده است. حتی در تلویزیون، او نقش یک گانگستر و قهرمان جنگی به نام توماس شلبی را در مجموعه موفق Peaky Blinders (2013-2022) ایفا کرده است. بیشترین شخصیت‌های حرفه‌ای کیلین مورفی، البته به جز چند نفر، از الگوی سرباز تبارند. او در فیلم‌های جنگی خود تلاش فوق‌العاده‌ای برای زنده کردن نقش‌هایش داشته است.

بعضی از این فیلم ها توسط همکار همیشگی سال های اخیر او، کریستوفر نولان، فیلمساز بریتانیایی، ساخته شده اند و چند فیلم دیگر نیز از بهترین فیلم های او هستند. اگرچه احتمالاً بیشتر فیلم های این فهرست را می شناسید، تعدادی از این فیلم ها ممکن است ناآشنا به نظر برسند. دو مورد از آن ها در ایرلند تولید شدند، اما هنوز هم برای بخش خاصی از طرفداران سینما ارزش نامی دارند. و البته این فیلم ها اگر چه مدت ها قبل ساخته شده اند اما هنوز هم قدرت و اهمیت خود برای ارتباط برقرار کردن با دنیای مدرن و مخاطبان سینمایی اش را دارا هستند. ۶ فیلمی که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت، فیلم های جنگی هستند که کیلین مورفی در آن ها ایفای نقش کرده است.

۶- دریاچه (۱۹۹۹)

اولین فیلم جنگی کارنامه کیلیان در اواخر قرن بیست و یکم فیلمی به نام سنگر به کارگردانی ویلیام بوید بود که بر اساس فیلمنامه ای اورجینال نوشته خودش ساخته شد. اگرچه او سناریو عمق دار و بسیار دیدنی را در این فیلم به تصویر نمی کشد، اما بوید همچنان در ایجاد فضایی به یاد ماندنی موفق عمل می کند. داستان فیلم در دو روز قبل از نبرد سومی اتفاق می‌افتد، و کل فیلم در سنگری اتفاق می افتد که نام فیلم از آن گرفته شده است، با صداگذاری درخشان و فیلمبرداری دقیقی که The Trench را تا آتش‌بازی پایانی داستان همچنان جذاب و برجسته نگه می دارد.

با این حال، مهمترین نکته قابل توجه در این فیلم، بازی های بی نظیر بازیگران ستاره آن است. بدون شک، نقش کیلین در قالب سرباز رگ روک‌وود نقشی فرعی دارد و در داستان اصلی فیلم اهمیت زیادی ندارد. اما او ترکیبی بین داستان را به خود اختصاص می دهد – اسپویلر: سربازانش اغلب به نحوی وحشی و بی خواب می میرند – و قبل از آن یک بازی بی عیب و نقص ارائه می دهد. همراه با بازیگرانی مانند پل نیکولز، دنیل کریگ، جیمز دارسی و بن ویشا، این بازیگر یک شب را در یک سنگر مدل گذراند تا تصاویر وحشی جنگ را به دقت نقاشی کند. واضح است که تلاش آنها موفق بود. این شاید کمترین فیلم جنگی در آثار مورد تحسین کیلین مورفی باشد، که با توجه به ارزش نامشخص و واکنش متوسط ​​منتقدان کاملاً قابل پیش بینی است. با این حال، با نگاه به گذشته، The Trench به نظر می رسد که یک فیلم فوق العاده است.

فیلم انسان‌مانن

فیلم آنتروپوید یا انسان شبیه به، کارگردانی شان الیس و نویسندگی الیس و آنتونی فروین، داستان یک سرباز اهل چکسلواکی به نام جوزف گابچیک را به تصویر می‌کشد. او و یان کوبیس، به عنوان قهرمانان فراموش شده جنگ جهانی دوم، ترور راینهارد هایدریش، یکی از مغزهای برجسته هولوکاست را سازماندهی کردند. پس از موفقیت فیلم Metro Manilla (2013) به زبان تاگالوگ و تحسین منتقدان و طرفداران سینما، توجه بسیاری به شان الیس جلب شد. با توجه به بازی برجسته او در فیلم های جنگی، انتظار می‌رفت این کارگردان نیز در فیلم آنتروپوید عملکرد بی‌نظیری داشته باشد.

اما با وجود داشتن برخی از بهترین بازی های مورفی، الیس با این فیلم جنگی زندگینامه ای خود کمی کم تر از حد انتظار ظاهر شد. پس از اکران، Anthropoid اگرچه سزاوار احترام بیشتری بود – اما در باکس آفیس به شدت شکست خورده و چندان مورد علاقه منتقدان واقع نشد. این فیلم نه توسط منتقدان رد شد و نه چیزی شبیه آن. اما امتیاز ۶۷ درصد در راتن تومیتوز نه برای فیلمنامه خوب فروین و نه کارگردانی استادانه الیس سزاوار نیست. این دو نور درخشانی را بر روی دو شخصیت کلیدی سال های ابتدایی جنگ جهانی دوم تابانیدند، و در کل، همه بازیگران و تیم تولید آنتروپوید باید به خاطر کارشان ستایش شوند. این ستایش شامل کیلین مورفی نیز می شود.

۴- کوه سرد (۲۰۰۳

در اینجا در کوهستان سرد، کیلین مورفی نقش یک سرباز کنفدراسیون به نام باردولف را بازی می‌کند، در فیلمی که توسط آنتونی مینگلا نوشته و کارگردانی شده است. او در یک صحنه فقط ظاهر می‌شود، اما با اشتیاق و اهتمام بسیار زیاد نقش کوتاهش را بازی می‌کند. این فیلم امروزه مورد توجه زیادی قرار نگرفته است، اما مینگلا باید برای اقتباس فیلمنامه و راهنمایی بازیگران تحسین شود.

این فیلم بر اساس رمانی نوشته چارلز فریزر در سال ۱۹۹۷ ساخته شده است و داستان مردی به نام اینمن را روایت می‌کند که نقش او توسط جود لا ایفا می‌شود. اینمن، یک سرباز است که علیرغم شوق ابتدایی برای شرکت در جنگ داخلی آمریکا، بعد از فرار از نیروهای کنفدراسیون، سفری پرماجرا برای بازگشت به خانه را آغاز می‌کند. در این فیلم، نیکول کیدمن نقش عشق اینمن را بازی می‌کند و بازیگران دیگری مانند ناتالی پورتمن و برندن گلیسون نیز در آن حضور دارند. از جمله بازیگران مطرح این فیلم، آنتونی مینگلا است که با بازی شگفت‌انگیزش در این فیلم، همچنان به یکی از معروف‌ترین بازیگران جنگی تبدیل شده است.

۳-اوپنهایمر (۲

در ششمین فیلم خود، کیلین مورفی توسط کریستوفر نولان کارگردانی شد و نقش اصلی در اوپنهایمر (۲۰۲۳) را بازی کرد. او اولین بازیگر مرد متولد ایرلند است که جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را به دست آورد. در نقش خالق اولین بمب اتمی، او توانایی خود را به شکل قابل تحسینی نشان داد و بازی بی نقصی را در این فیلم حماسی ارائه داد. همچنین، رابرت داونی جونیور نیز برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد و تندیس طلایی را به دست آورد.

او بازی لوئیس اشتراوس را بسیار خوب اجرا می‌کند، در حینی که امیلی بلانت نیز در نقش همسر قهرمان داستان به نام کیتی، چند صحنه عالی اجرا می‌کند. همچنین مانند کیلین و رابرت، این هنرپیشه مشهور بریتانیایی نیز برای جایزه اسکار نامزد شد (برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن)، اما متأسفانه بدست نیاورد. بازیگران دیگر این فیلم شامل مت دیمون، فلورنس پیو و جاش هارتنت بودند و تا انتهای فیلم، هرکدام از آن‌ها با احترام و حرفه‌ایترین شکل ممکن نقش خود را بازی کردند. واضح است که همه در جایگاه و نقششان، تحقیقات کافی انجام داده بودند، از جمله کارگردان. او یک فیلمنامه هوشمندانه برای اوپنهایمر نوشت و با استفاده از تمام تکنیک‌های فیلمسازی، فیلمی فوق‌العاده ایجاد کرد که او را به یک کارگردان موفق و محبوب تبدیل کرد. این فیلم جنگی یکی از فیلم‌هایی است که برای علاقمندان به ژانر جنگی، تماشایی و ضروری است و کیلین مورفی نیز در آن بازی بسیار خوبی داشت.

۲- فرانسه (۲

قبل از اینکه در فیلم اوپنهایمر اثر نولان بازی کند، مورفی نقش یک سرباز گمنام را در فیلمی دیگر به نام دانکرک بازی می کرد که باز هم نولان کارگردانی آن را بر عهده داشت. این یکی هم بازی به یادماندنی از کیلین است – مانند توماس شلبی، شخصیت معروف او در سریال تلویزیونی پیکی بلایندرز، شخصیت مورفی در دانکرک به شدت تحت تاثیر خشونت ها و بیرحمی های میدان جنگ قرار گرفته است. کیلین حتی در خارج از سینما نیز کار فوق العاده ای در ژانر جنگی انجام داده است، با بازی اش در نقش توماس شلبی به عنوان یکی از بهترین تصویرسازی ها از اختلال استرس پس از سانحه در تاریخ دنیای سرگرمی، بدون توجه به نوع رسانه.

او از این مهارت ها در فیلم دانکرک نیز استفاده می کند، جایی که کیلین در کنار هنرپیشه های مشهوری مانند بری کیوگان حضور دارد. نقش دوم جورج توسط او بازی می شود، در حالی که فیون وایتهد در نقش سرباز اصلی به نام تامی ظاهر می شود. این فیلم دارای داستان مشهوری است، درباره تخلیه نیروها در طول جنگ جهانی دوم. اما کریستوفر نولان، نویسنده و کارگردان این فیلم، با اضافه کردن یک پیچیدگی افسانه‌ای به داستان، دانکرک را از سه زاویه مختلف روایت می کند: زمین، هوا و دریا. فیلمنامه او که به تنهایی بسیار عالی است، همراه با صحنه های فیلمبرداری عالی و بازی های درخشان بازیگران، و همه چیز دیگر در فیلم، به یکی از بهترین فیلم های دهه اخیر تبدیل می شود. حضور مورفی در نقش «سرباز لرزان» او را به یک بازیگر فوق العاده و شایسته تحسین تبدیل کرده است، به هر حال، دانکرک یک فیلم جنگی با کیفیت است که تاییدی بر جایگاه کیلین مورفی به عنوان یک بازیگر برجسته است.

The Whispering Breeze Among the Wheat (2006)

وزش باد در مرغزار، فیلمی ایرلندی به کارگردانی کن لوچ و نوشته پل لاورتی است. این فیلم نقش مهمی در معرفی کیلین مورفی به جهان سینما داشت. داستان فیلم در زمان جنگ استقلال ایرلند از بریتانیا اتفاق می‌افتد و شخصیت اصلی آن دیمین اُداناوان است که توسط کیلین مورفی بازی شده است. او به همراه برادرش تدی، در ارتش جمهوری خواه ایرلند برای مبارزه با بریتانیایی‌ها نام نویسی می‌کنند. این فیلم تا زمان اکرانش بهترین نقش آفرینی کیلین مورفی بود و حتی ۲۸ روز بعد به کارگردانی دنی بویل.

فیلم جدیدی به تازگی منتشر شده است و با استقبال خوبی مواجه شده است، اما بی شک، در سال های اخیر جذابیت بیشتری پیدا کرده است. این را نمی توان به بادی که در مرغزار می وزد گفت. بدون شک، این فیلم در سینماها موفق بوده و توسط منتقدان تحسین شده است. اما با وجود جذابیت دائمی آن، ارزش آن اخیراً کاهش یافته است. داستان طرح بسیار احساسی است، در یک لحظه هیجان انگیز و در لحظه دیگر دلنشین است، و حتی از نظر فنی، بادی که در مرغزار می وزد یک پیروزی است. تاکتیک های دقیق انتقال تداوم، برداشت های قابل توجه، موسیقی متن فوق العاده، و فیلمبرداری برجسته – در طول فیلم، باعث شده که این فیلم با کارگردانی کن لوچ، یکی از بهترین فیلم های جنگی حرفه ای کیلین مورفی، یک تکنیک برجسته در جهان سینما داشته باشد. او موفق شد بهترین فیلم جنگی حرفه ای کیلین مورفی را خلق کند و به او کمک کند تا یکی از برترین بازیگران تاریخ فیلم های جنگی شود.

برچسب‌ها

مطالب مرتبط

مطالب دیگر از همین نویسنده

دیجیاتو

بدون نظر

لغو پاسخ

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

ارسال ورود

Δاز طریق document.getElementById( "ak_js_1" ) ، مقدار ( new Date() ).getTime() را تنظیم کنید.

شما کدام یک از این مجموعه‌های تازه تولید شده برای بخش تلویزیون خانگی را بهتر می‌شناسید؟

آخرین اخبار

«بارورسازی ابرها» چیست؟ آیا این روش منجر به وقوع سیل در دبی شده است؟

۱۰ حقیقت جذاب درباره شرکت اپل؛ از حقوق استیو جابز تا ثروتمندتر بودن از اکثر کشورها

پیدایش فسیل بزرگترین مار جهان در هند که ۴۷ میلیون سال پیش در باتلاق‌ها زندگی می‌کرده

چرا با پیر شدن، کمتر عاشقه‌های خود را تجربه می‌کنیم؟

چقدر دشوار است ورود به دانشگاه‌های برتر آمریکا که به آیوی لیگ مشهورند؟ + اینفوگرافیک

۱۴۰۳ © تمامی حقوق برای وبسایت Rooziato (روزیاتو) محفوظ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *