رتبه بندی ۶ فیلم جنگی با بازی کیلین مورفی؛ از The Trench تا Cold Mountain

رتبه بندی شش فیلم جنگی جذاب با حضور کیلین مورفی؛ از فیلم ترنچ تا کوه سرد.

کیلین مورفی، یک بازیگر مشهور ایرلندی است که در تئاتر بازی های پنج سرباز و جی رابرت اوپنهایمر را اجرا کرده است که این اخری جایزه اسکار را برایش به همراه داشت. او همچنین در تلویزیون، نقش یک گانگستر و قهرمان جنگی توماس شلبی را در سریال پرطرفدار Peaky Blinders (2013-2022) بازی کرده است. بزرگترین شخصیت های حرفه ای کیلین مورفی، از الگوی سربازان قدیمی است. در فیلم های جنگی خود، او تلاش فوق العاده ای برای زنده کردن نقش هایش دارد.

بعضی از این فیلم‌ها توسط همکار همیشگی سال‌های اخیرش، کریستوفر نولان، فیلمساز بریتانیایی، ساخته شده‌اند و چند فیلم دیگر نیز از بهترین فیلم‌های او هستند. اگرچه احتمالاً بیشتر فیلم‌های این فهرست را می‌شناسید، تعدادی از این فیلم‌ها ممکن است ناآشنا به نظر برسند. دو مورد از آن‌ها در ایرلند تولید شدند، اما هنوز هم برای بخش خاصی از طرفداران سینما ارزش نامی دارند. و البته این فیلم‌ها اگرچه مدت‌ها قبل ساخته شده‌اند، اما هنوز هم قدرت و اهمیت خود برای ارتباط برقرار کردن با دنیای مدرن و مخاطبان سینمایی خود را دارند. ۶ فیلمی که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت، فیلم‌های جنگی هستند که کیلین مورفی در آن‌ها ایفای نقش کرده است.

شِلن (۱۹۹۹

کارنامه اولین فیلم جنگی کیلیان در اواخر قرن بیست و یکم بود. این فیلم به نام سنگر، کارگردانی ویلیام بوید، بر اساس فیلمنامه ای اورجینال نوشته خودش ساخته شد. بوید، با ایجاد فضایی به یاد ماندنی، در این فیلم موفق عمل کرد. داستان فیلم، در دو روز قبل از نبرد سومی، در یک سنگر اتفاق می افتد. صداگذاری درخشان و فیلمبرداری دقیقی، داستان The Trench را جذاب و برجسته نگه داشت.

با این وجود، شاید نکته مهم‌ترین در این فیلم، بازی های بی‌نظیر بازیگران ستاره آن باشد. بدون شک، نقش کیلین در نقش سرباز رگ روک‌وود نقشی فرعی دارد و در داستان اصلی فیلم مهم نیست. اما او مرکزیت فیلم را به خود می‌گیرد – همچنین، سربازانش به شکل وحشی و خاطره‌انگیز می‌میرند – و یک بازی بی‌نقص ارائه می‌دهد. با حضور بازیگرانی مانند پل نیکولز، دنیل کریگ، جیمز دارسی و بن ویشا، این بازیگر یک شب را در یک محل شبیه‌سازی جنگ می‌گذراند تا تصاویر وحشی جنگ را به دقت به تصویر بکشد. قطعاً تلاش آنها موفق بود. این ممکن است کمترین فیلم جنگی در آثار تحسین‌شده کیلین مورفی باشد، که با توجه به ارزش نامعلوم و واکنش‌های متوسط منتقدان کاملاً قابل پیش‌بینی است. با این حال، با نگاهی به گذشته، The Trench به عنوان یک فیلم استثنایی به نظر می‌رسد.

پنج – Anthropoid (2016)

فیلم آنتروپوید یا شبه انسان به کارگردانی شان الیس و نویسندگی الیس و آنتونی فروین، مورفی به عنوان یک سرباز اهل چکسلواکی به نام جوزف گابچیک در آن بازی می کند. او همراه با یان کوبیس، ترور راینهارد هایدریش را سازماندهی می کند، یکی از مغزهای برجسته هولوکاست. پس از اینکه فیلم فوق العاده او به زبان تاگالوگ با نام Metro Manilla (2013) تحسین منتقدان و طرفداران سینما را جلب کرد، توجه بسیاری به شان الیس جلب شد. انتظار داشتیم که این کارگردان به خوبی شخصیت اصلی داستان را به تصویر بکشد، زیرا او یکی از بهترین بازیگران فیلم های جنگی در تمام دوران بود.

با وجود بهترین بازی های مورفی، الیس در این فیلم جنگی زندگینامه ای خود نتوانست انتظارات را برآورده کند. Anthropoid پس از اکران، احترام بیشتری را نداشت و در باکس آفیس شکست خورده و مورد توجه منتقدان قرار نگرفت. این فیلم متوسطی بود و نمره ۶۷ درصدی در راتن تومیتوز نشان داد که فیلمنامه و کارگردانی الیس سزاوار تقدیر نیستند. بازیگران و تیم تولید این فیلم باید برای کارشان تحسین شوند، از جمله کیلین مورفی.

۴- کوه سرد (۲

در اینجا در کوهستان سرد – که توسط آنتونی مینگلا نوشته و کارگردانی شده است – کیلین مورفی به نقش یک سرباز کنفدراسیون به نام باردولف پرداخته است. او در طول فیلم تنها در یک صحنه ظاهر می شود، اما با اشتیاق و اهتمام بسیار برای بازی کردن نقش کوتاه خود، تحسین برانگیز عمل کرده است. اگرچه کوهستان سرد در بین مخاطبان امروزی به اندازه کافی شناخته شده و محبوب نیست، اما بینی مینگلا برای اقتباس فیلمنامه و هدایت بازیگران باید قابل تقدیر باشد.

این فیلم بر اساس رمانی به نام "کوهستان سرد" اثر چارلز فریزر نوشته شده است که در سال ۱۹۹۷ منتشر شد. داستان این فیلم درباره مردی به نام اینمن است که توسط جود لا بازی می‌شود. اینمن، سربازی است که علیرغم اشتیاق اولیه برای شرکت در جنگ داخلی آمریکا، تصمیم می‌گیرد از نیروهای کنفدراسیون فرار کند و سفری پرماجرا برای بازگشت به خانه را آغاز کند. نیکول کیدمن نیز در نقش عشق اینمن به نام ایدا حضور دارد، و دیگر بازیگران این فیلم شامل ناتالی پورتمن و برندن گلیسون هستند. "کوهستان سرد" بازیگران بسیار معروفی دارد و هر کدام از آن‌ها بازی‌های شایسته و بی‌نقصی ارائه می‌دهند. اما ستاره واقعی این فیلم شاید آنتونی مینگلا باشد، که قبلاً با فیلم "بیمار انگلیسی" در ۱۹۹۶، در ژانر جنگی موفق بوده بود. اگرچه نقش مورفی در "کوهستان سرد" نسبت به نقش قبلی مینگلا کمتر جذاب و جالب به نظر می‌رسد، اما همچنان پس از ۲۰ سال، این فیلم به شگفتی و جذابیت خود ادامه می‌دهد.

۳-اوپنهایمر (۲۰۲۳)

کیلین مورفی برای ششمین بار در نقش اصلی فیزیکدان نظری در فیلم اوپنهایمر (۲۰۲۳)، زیر نظر و کارگردانی کریستوفر نولان حضور پیدا کرد و توانست به عنوان اولین بازیگر مرد متولد ایرلند برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر شود. او در نقش خالق اولین بمب اتمی، عملکردی زیبا و تحسین برانگیز ارائه داد و در کنار برخی از بهترین های هالیوود، بازی بی نقصی در این فیلم زندگینامه ای حماسی از خود به نمایش گذاشت. علاوه بر این، رابرت داونی جونیور نیز به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از این مراسم اسکار با تندیس طلایی به خانه برگشت.

او در نقش لوئیس اشتراوس فوق‌العاده بازی می‌کند، در حالی که امیلی بلانت همچنین چند صحنه را در نقش کیتی، همسر قهرمان داستان، اجرا می‌کند. مانند کیلین و رابرت، این هنرپیشه معروف بریتانیایی نیز برای جایزه اسکار نامزد شد (بهترین بازیگر نقش مکمل زن)، اما نتوانست جایزه را ببرد. از بازیگران دیگر این فیلم می‌توان به مت دیمون، فلورنس پیو و جاش هارتنت اشاره کرد که تا انتهای اوپنهایمر، هر یک از این بازیگران مشهور با احترام بسیاری برای تاریخی که نشان داده بودند، نقششان را بازی کردند. واضح است که همه آنها در نقش و موقعیت خود، تحقیقات کافی انجام داده بودند، از جمله کارگردان. او یک فیلمنامه هوشمندانه برای اوپنهایمر نوشت و با تمام تکنیک‌های فیلمسازی، یک محصول کلی بسیار خوب ساخت که او را به یک کارگردان موفق و محبوب تبدیل کرد. همانطور که اعداد و ارقام باکس آفیس و جوایز نشان می‌دهد، این یک فیلم جنگی است که برای علاقه‌مندان به این ژانر اجتناب‌ناپذیر است و کیلین مورفی نقش اصلی را در آن بازی کرد.

۲- Dunkirk (2017)

پیش از اینکه در فیلم اوپنهایمر نولان بازی کند، مورفی نقش یک سرباز ناشناس را در فیلم دیگری به نام دانکرک بازی می کرد که باز هم نولان به عنوان کارگردان آن انتخاب شده بود. این نمایش فوق‌العاده از کیلین – مانند توماس شلبی، شخصیت معروف او در سریال تلویزیونی پیکی بلایندرز، نشان می دهد که مورفی در دانکرک با تحمل خشونت ها و بیرحمی های میدان جنگ مواجه شده است. کیلین حتی خارج از حوزه سینما نیز عملکرد استثنایی ای در ژانر جنگی ارائه داده است، با بازی او به عنوان توماس شلبی، یکی از بهترین نمایش های اختلال پس از آسیب روانی در تاریخ سینما، بدون توجه به نوع رسانه، به یاد ماندنی بود.

او از این مهارت‌ها در دانکرک نیز استفاده می‌کند، جایی که کیلین در کنار بازیگران مشهوری مانند بری کیوگان بازی می‌کند. بازیگر دوم نقش جورج را بازی می‌کند، در حالی که فیون وایتهد در نقش سرباز اصلی به نام تامی ظاهر می‌شود. این فیلم داستانی مشهور دارد، در مورد تخلیه مشهور نیروها در طول جنگ جهانی دوم. اما کریستوفر نولان، نویسنده و کارگردان فیلم، پیچشی افسانه‌ای در داستان انجام داده و دانکرک را از سه منظر روایت می‌کند: زمین، هوا و دریا. فیلمنامه کریستوفر نولان که به خودی خود فوق‌العاده است، در کنار سکانس‌های به خوبی فیلمبرداری شده و بازی‌های درخشان بازیگران، و همه چیزهای دیگر فیلم، به یکی از بهترین فیلم‌های یک دهه اخیر منجر می‌شود. اگرچه حضور مورفی در نقش «سرباز لرزان» جایگاه یک نقش فرعی را به او می‌دهد، و نه نقش اصلی، اما دانکرک یک فیلم جنگی باکیفیت است که تاییدی بر جایگاه کیلین مورفی به عنوان یک بازیگر نابغه و شایسته تحسین است.

۱- بادی که جوانه جوانه تازه ر

بادی که در مرغزار می وزد توسط پل لاورتی نوشته و کارگردانی آن را کن لوچ بر عهده داشته است، فیلمی که نقش مهم در قرار دادن کیلین مورفی روی نقشه سینما داشت. این فیلم یک محصول ایرلندی است که در طول جنگ استقلال ایرلند از بریتانیا اتفاق می‌افتد و شخصیت اصلی آن دیمین اُداناوان است که کیلین مورفی نقشش را بازی کرده و هم او آغازگر روایت داستان است. شخصیت اصلی به همراه برادرش تدی با بازی پادریک دلینی، در ارتش جمهوری خواه ایرلند برای مبارزه با بریتانیایی ها نام نویسی می کند. بادی که در مرغزار می وزد تا زمان اکرانش، بهترین نقش آفرین کیلین مورفی بود – حتی با احتساب ۲۸ روز بعد (۲۰۰۲) به کارگردانی دنی بویل.

فیلم اخیر پس از انتشار با پذیرش خوبی مواجه شد، اما بسیار واضح است که در سال‌های اخیر جذابیت بیشتری پیدا کرده است. این را نمی‌توان در مورد بادی که در مرغزار می‌وزد نادیده گرفت. بدون شک این فیلم در سینماها موفق بود و نقد‌های مثبت منتقدان را به خود جلب کرد. اما با وجود جذابیت دائمی، ارزش آن اخیراً کاهش یافته است. داستان آن بسیار مؤثر است، در لحظه‌ای هیجان‌انگیز و در لحظه‌ای دلنشین، و حتی از نظر فنی، بادی که در مرغزار می‌وزد یک شاهکار است. تکنیک‌های دقیق انتقال داستان، تفسیرهای قابل توجه، موسیقی جذاب متن، و عکاسی برجسته – در طول فیلم، باعث شده که این فیلم به کارگردانی کن لوچ، فیلم‌ساز بزرگ بریتانیایی، یک الگوی فیلم‌سازی در سطح جهانی را در خود جای دهد. او بهترین فیلم جنگی حرفه‌ای کیلین مورفی را خلق کرد و به این مرد اهل ایرلند کمک کرد تا به یکی از برترین بازیگران فیلم‌های جنگی تبدیل شود.

برچسب‌ها

مطالب مرتبط

سایر مطالب از همان نویسنده

دیجیاتو

بدون نظر

لغو پاسخ

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

ارسال ورود

Χdocument.querySelector( "#ak_js_1" ).setAttribute( "value", ( new Date() ).getTime() );

کدام یک از این مجموعه های تازه تولید شده به نظر شما بهتر است؟

آخرین اخبار

«بارورسازی ابرها» چیست؟ آیا این روش باعث وقوع سیل در دبی شده است؟

۱۰ حقیقت جالب درباره شرکت اپل؛ از حقوق استیو جابز تا ثروتمندتر بودن از اکثر کشورها

کشف فسیل بزرگترین مار جهان در هند که ۴۷ میلیون سال پیش در باتلاق‌ها زندگی می‌کرد

چرا با بالا رفتن سن، کمتر به تجربه کراش زدن می‌پردازیم؟

ورود به دانشگاه‌های برتر آمریکا معروف به آیوی لیگ چقدر دشوار است؟ + اینفوگرافیک

۱۴۰۳ © تمامی حقوق برای وبسایت Rooziato (روزیاتو) محفوظ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *