رتبه بندی ۶ فیلم جنگی دیدنی با بازی کیلین مورفی از The Trench تا Cold Mountain

رتبه‌بندی شش فیلم جنگی جذاب با حضور کیلین مورفی؛ از ترنچ تا کوه سرد.

کیلین مورفی، بازیگر مشهور ایرلندی، در تئاتر برجسته به عنوان پنج سرباز و همچنین جی رابرت اوپنهایمر به اجرا درآمد و برای نقش خود جایزه اسکار را از آن به دست آورد. همچنین، در سریال پرطرفدار Peaky Blinders (2013-2022)، به تصویر توماس شلبی، یک گانگستر و قهرمان جنگی، پرداخت. در هر رسانه، شخصیت های اصلی کیلین مورفی بیشتر از هر چیزی از الگوی سربازان قدیمی الهام گرفته اند و تلاش بی وقفه ای برای احیای نقش هایش دارند، به خصوص در فیلم های جنگی.

بعضی از این فیلم ها توسط همکار همیشگی سال های اخیرش، کریستوفر نولان، فیلمساز بریتانیایی، ساخته شده اند و چند فیلم دیگر نیز از بهترین آثار وی هستند. احتمالاً بیشتر فیلم های این فهرست را شناخته اید، اما تعدادی از این فیلم ها ممکن است ناآشنا به نظر برسند. دو مورد از آن ها در ایرلند تولید شدند، اما هنوز هم برای بخش خاصی از طرفداران سینما ارزش قابل توجهی دارند. این فیلم ها اگرچه مدت ها قبل ساخته شده اند، اما هنوز هم قدرت و اهمیت خود را برای ارتباط با دنیای مدرن و مخاطبان سینمایی خود حفظ کرده اند. در ادامه به شش فیلم جنگی که کیلین مورفی در آن ها نقش داشته است، خواهیم پرداخت.

۶- سنگر (۱۹۹۹)

کیلیان اولین فیلم جنگی خود را در اواخر قرن بیست و یکم ساخت و به نام سنگر نامید. این فیلم توسط ویلیام بوید کارگردانی شد و ببنیای فیلمنامه ای اورجینالی که خودش نوشته بود، ساخته شد. اگرچه او در این فیلم به تصویر کشیدن یک سناریو عمیق و جذاب عمل نکرد، اما هنوز با ایجاد یک فضای جذاب و به یاد ماندنی موفق بود. داستان فیلم در دو روز قبل از یک نبرد اتفاق می افتد و تمام فیلم در یک سنگر اتفاق می افتد که نام فیلم از آن گرفته شده است. با صداگذاری برجسته و فیلمبرداری دقیق، فیلم The Trench همچنان جذاب و جذاب است.

با این حال، شاید نکته برجسته ترین در این فیلم، بازیگران ستاره و بازی های بی نظیر آن باشد. مطمئناً، نقش کیلین در نقش سرباز رگ روک‌وود فرعی است و در روایت اصلی فیلم کلیدی نیست. اما او نقطه میانی فیلم را به خود اختصاص می دهد – اسپویل: سربازانش اغلب به شکل وحشی و یاد ماندنی می میرند – و پیش از آن یک بازی بی نقص ارائه می کند. همراه بازیگرانی چون پل نیکولز، دنیل کریگ، جیمز دارسی و بن ویشا، این بازیگر یک شب را در یک سنگر ماکت گذراند تا تصاویر وحشی جنگ را به دقت ترسیم کند. واضح است که تلاش آنها نتیجه داد. این شاید کمترین فیلم جنگی در آثار تحسین شده کیلین مورفی باشد، که با توجه به ارزش نامعلوم و واکنش متوسط ​​منتقدان قابل پیش بینی است. با این حال، با نگاهی به گذشته، فیلم The Trench به نظر فوق العاده می رسد.

فیلم سینمایی Anthropoid در

فیلم آنتروپوید یا شبه انسان به کارگردانی شان الیس و نویسندگی الیس و آنتونی فروین، مورفی را در نقش یک سرباز اهل چکسلواکی به نام جوزف گابچیک به تصویر می کشد. مورفی و یان کوبیس، به عنوان قهرمانان فراموش شده جنگ جهانی دوم، ترور راینهارد هایدریش، یکی از مغزهای برجسته هولوکاست را سازماندهی کردند. پس از اینکه فیلم فوق العاده او به زبان تاگالوگ به نام Metro Manilla (2013) مورد تحسین منتقدان و طرفداران سینما قرار گرفت، بخش خاصی از تماشاگران چشمشان به شان الیس دوخته شد. و با توجه به اینکه مورفی یکی از بهترین بازیگران فیلم های جنگی در تمام دوران بود، انتظار داشتیم که این کارگردان پاسخی درخور به انتظارات ما داشته باشد.

اما با وجود داشتن برخی از بهترین بازی های مورفی، الیس با این فیلم جنگی زندگینامه ای خود کمی کم تر از انتظارات ظاهر شد. پس از اکران، Anthropoid اگرچه سزاوار احترام بیشتری بود – اما در باکس آفیس به شدت شکست خورده و توجه زیادی از منتقدان به خود جلب نکرد. این فیلم نه توسط منتقدان رد شد و نه چیزی مشابه آن. اما امتیاز ۶۷ درصد در راتن تومیتوز نه برای فیلمنامه خوب فروین و نه کارگردانی استادانه الیس منطقی نیست. این دو نور درخشانی را بر روی دو شخصیت کلیدی سال های ابتدایی جنگ جهانی دوم تابانیدند، و در کل، همه بازیگران و تیم تولید آنتروپوید باید به خاطر کارشان تحسین شوند. این تحسین شامل کیلین مورفی نیز می شود.

۴- کوه سرد (۲۰۰۳

در اینجا، در منطقه کوهستانی سرد، کیلین مورفی با نقش یک سرباز کنفدراتی به نام باردولف، که توسط آنتونی مینگلا نوشته و کارگردانی شده، حضور دارد. او در طول فیلم تنها در یک صحنه ظاهر می شود، اما با اشتیاق و اهتمام زیادی نقش کوتاه خود را بازی می کند. این فیلم امروزه توسط مخاطبان شناخته شده و محبوب نیست، اما بی شک مینگلا برای اقتباس فیلمنامه و راهنمایی بازیگران تحسین برانگیز است.

داستان این فیلم بر اساس رمانی به همین نام نوشته چارلز فریزر در سال ۱۹۹۷ می باشد و داستان یک مرد به نام اینمن را روایت می کند که نقش او توسط جود لا ایفا می شود، یک سرباز که علیرغم شوق ابتدایی برای شرکت در جنگ در دوران جنگ داخلی آمریکا، در نهایت با فرار از نیروهای کنفدراسیون سفری پرماجرا را برای بازگشت به خانه آغاز می کند. در این فیلم، نیکول کیدمن در نقش عشق قهرمان داستان به نام ایدا حضور دارد، همچنین بازیگران دیگری نظیر ناتالی پورتمن و برندن گلیسون نیز در این فیلم حضور دارند. با وجود حضور فراوان بازیگران معروف و عملکرد بی نقص آن ها، باید اذعان کرد که استاره واقعی این فیلم شاید آنتونی مینگلا باشد که قبلاً با فیلم "The English Patient" (1996) در ژانر جنگی شهرت داشت. می توان گفت که با حضور مورفی در این فیلم، علیرغم مقایسه با اولین تلاش مینگلا در ژانر جنگی، هنوز هم بعد از بیش از ۲۰ سال، این فیلم جذاب و دیدنی است.

۳-اوپنهایمر (۲۰۲۳)

کیلین مورفی برای ششمین بار ، تحت نظارت و کارگردانی کریستوفر نولان – نقش اصلی در اوپنهایمر (۲۰۲۳)، فیزیکدان نظری – به اولین برنده تاریخ اسکار بهترین بازیگر مرد متولد ایرلند تبدیل شد. او بحق این جایزه را دریافت کرد. در نقش خالق اولین بمب اتمی ، توان خود را به شکل تحسین برانگیزی در دستان نولان قرار داد و در کنار برخی از بهترین های هالیوود ، بازی بی نقصی در این فیلم زندگینامه ای حماسی از خود ارائه داد. علاوه بر پیروزی کیلین مورفی در اسکار ، برنده دیگری نیز در میان بازیگران وجود داشت: رابرت داونی جونیور ، که با تندیس طلایی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به خانه رفت.

کیلین مورفی در نقش لوئیس اشتراوس عالی بازی می‌کند، در حالی که امیلی بلانت نیز چند صحنه را در نقش کیتی، همسر قهرمان داستان از خود بهترین بازی می کند. مانند رابرت و جاش، این هنرپیشه مشهور بریتانیایی نیز نامزد اسکار شد (در مورد او بهترین بازیگر نقش مکمل زن بود)، اگرچه نتوانست این جایزه را بدست آورد. از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به مت دیمون، فلورنس پیو و جاش هارتنت اشاره کرد و تا پایان انفجاری اوپنهایمر، هر یک از آن بازیگران معروف با نهایت احترام برای تاریخی که به روی پرده برده بودند، عمل کردند. واضح است که همه آن در جایگاه خود و نقش هایشان، تحقیقات کافی انجام داده بودند، از جمله خود کارگردان. او یک فیلمنامه هوشمندانه برای اوپنهایمر نوشت و محصول کلی را با تمام آن تکنیک‌های فیلمسازی ساخت که در وهله اول او را به چنین کارگردان موفق و پرطرفداری تبدیل کرد. همانطور که اعداد و ارقام باکس آفیس و جوایز نشان می دهد، این یک فیلم جنگی با تماشای ضروری برای علاقمندان به ژانر جنگی است که کیلین مورفی در آن بازی می کند.

۲- دانکرک (۲۰۱۷)

قبل از اینکه در فیلم اوپنهایمر اثر نولان بازی کند، مورفی نقش یک سرباز گمنام را در فیلمی دیگر به نام دانکرک بازی می کرد که باز هم نولان کارگردانی آن را بر عهده داشت. این یکی هم بازی به یادماندنی از کیلین است – مانند توماس شلبی، شخصیت معروف او در سریال تلویزیونی پیکی بلایندرز، شخصیت مورفی در دانکرک به شدت تحت تاثیر خشونت ها و بیرحمی های میدان جنگ قرار گرفته است. کیلین حتی در خارج از سینما نیز کار فوق العاده ای در ژانر جنگی انجام داده است، با بازی اش در نقش توماس شلبی به عنوان یکی از بهترین تصویرسازی ها از اختلال استرس پس از سانحه در تاریخ دنیای سرگرمی، بدون توجه به نوع رسانه.

او از این مهارت ها در دانکرک نیز بهره می برد، جایی که کیلین در کنار بازیگران معروفی مانند بری کیوگان حضور دارد. بازیگر دوم نقش جورج را بازی می کند، در حالی که فیون وایتهد در نقش سرباز اصلی به نام تامی ظاهر می شود. این فیلم دارای یک داستان مشهور است، درباره تخلیه نیروهای معروف در طول جنگ جهانی دوم. اما کریستوفر نولان، نویسنده و کارگردان فیلم، با افزودن یک پیچیدگی اسطوره ای به داستان، دانکرک را از سه زاویه مختلف روایت می کند: زمین، هوا و دریا. فیلمنامه کریستوفر نولان که به تنهایی فوق العاده است، همراه با صحنه های فیلمبرداری فوق العاده و بازی های برجسته بازیگران، و تمامی عناصر دیگر فیلم، منجر به ایجاد یکی از بهترین فیلم های دهه اخیر می شود. هرچند حضور مورفی در نقش "سرباز لرزان" او را به جایگاه یک بازیگر فرعی محدود می کند، نه نقش اصلی، اما دانکرک یک فیلم جنگی با کیفیت است که تاییدی بر کیفیت بازی کیلین مورفی به عنوان یک بازیگر استعدادمند و مستحق تحسین می باشد.

۱- The Wind That Shakes the Barley (2006)

وزش باد در مرغزار، فیلمی است که توسط پل لاورتی نوشته شده و کارگردانی آن را کن لوچ انجام داده است. این فیلم نقش مهمی در معرفی کیلین مورفی به دنیای سینما داشته است. داستان این فیلم در زمان جنگ استقلال ایرلند از بریتانیا رخ می‌دهد و شخصیت اصلی آن دیمین اُداناوان است که توسط کیلین مورفی به تصویر کشیده شده است. او به همراه برادرش تدی، که بازی پادریک دلینی انجام داده است، در ارتش جمهوری خواه ایرلند برای مقابله با ارتش بریتانیایی ها می‌پیوندند. "وزش باد در مرغزار" تا زمان اکرانش بهترین عملکرد کیلین مورفی بود – حتی با در نظر گرفتن فیلم "۲۸ روز بعد" که توسط دنی بویل کارگردانی شده است.

فیلم اخیر پس از عرضه، با استقبال خوبی روبرو شد، اما بدون شک، در سال‌های اخیر جذابیت بیشتری پیدا کرده است. این را نمی‌توان درباره بادی که در مرغزار می وزد، گفت. بدون شک، این فیلم در سینماها موفق بود و تحسین منتقدان را به دنبال داشت. با این حال، با وجود جذابیت دائمی آن، ارزش نام این فیلم اخیراً کاهش یافته است. داستان فیلم بسیار احساسی است، در یک لحظه هیجان انگیز و در لحظه دیگر دلربا، و حتی از نظر فنی، بادی که در مرغزار می وزد، یک پیروزی کامل است. تاکتیک‌های دقیق در انتقال داستان، تفسیرهای قابل توجه، موسیقی متن فوق‌العاده و فیلم‌برداری برجسته – در تمام فیلم، این فیلم به کارگردانی کن لوچ، فیلمساز افسانه‌ای بریتانیایی، یک تکنیک برجسته فیلمسازی جهانی را در خود دارد. او بهترین فیلم جنگی حرفه‌ای دوران کیلین مورفی را ایجاد کرده و به او کمک کرده تا این بازیگر اهل ایرلند به یکی از برترین بازیگران تاریخ فیلم‌های جنگی تبدیل شود.

برچسب‌ها

موضوعات مرتبط

مطالب دیگر از همین نویسنده

دیجیاتو

بدون نقد

لغو پاسخ

ذخیره نام، پست الکترونیک و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره نظری می‌نویسم.

ورود و ارسال

document.getElementById("ak_js_1").setAttribute("value", (new Date()).getTime());

از این مجموعه‌های تازه ترین کدام یک را برای بخش تلویزیون خانگی بهتر می‌شناسید؟

آخرین اخبار

«بارورسازی ابرها» چیست؟ آیا این روش باعث وقوع سیل در دبی شده است؟

۱۰ حقیقت جالب درباره شرکت اپل؛ از حقوق استیو جابز تا ثروتمندتر بودن از اکثر کشورها

کشف فسیل بزرگترین مار جهان در هند که ۴۷ میلیون سال پیش در باتلاق‌ها زندگی می‌کرده

چرا با بالا رفتن سن، کمتر عاشقها را تجربه می‌کنیم؟

ورود به دانشگاه‌های برتر آمریکا، معروف به آیوی لیگ، چقدر دشوار است؟ + اینفوگرافیک

۱۴۰۳ © تمامی حقوق برای وبسایت Rooziato (روزیاتو) محفوظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *