رتبه بندی ۶ فیلم جنگی دیدنی با بازی کیلین مورفی: از The Trench تا Cold Mountain

رتبه‌بندی شش فیلم جنگی جذاب با حضور کیلین مورفی؛ از سنگر تا کوه سرد

کیلین مورفی، بازیگر ایرلندی معروف، در نمایشنامه نقره ای نقش پنج سرباز و همچنین جی رابرت اوپنهایمر را بازی کرده است که این اخیرا جایزه اسکار را برایش به همراه داشت. حتی در تلویزیون، او نقش یک گانگستر و قهرمان جنگی به نام توماس شلبی را در سریال موفق Peaky Blinders (2013-2022) بازی کرده است. بدون توجه به نوع رسانه، بزرگترین شخصیت های حرفه ای کیلین مورفی (به استثنای یک یا دو نفر) از کهن الگوی سرباز هستند. او در فیلم های جنگی خود تلاش بی نظیری برای بازی نقش هایش انجام می دهد.

بعضی از این فیلم ها توسط همکار همیشگی سال های اخیرش، کریستوفر نولان، فیلمساز بریتانیایی-ساخته شده و چند فیلم دیگر نیز از بهترین فیلم های او محسوب می‌شوند. احتمالاً بیشتر فیلم های این لیست را می‌شناسید، اما تعدادی از این فیلم ها ممکن است برای شما آشنا نباشند. دو تای از این فیلم ها در ایرلند تولید شده‌اند و با این حال هنوز هم برای بخش خاصی از طرفداران سینما ارزش دیدن دارند. این فیلم ها اگرچه مدتی قبل ساخته شده اند، اما هنوز هم توانایی برقراری ارتباط با دنیای مدرن و مخاطبان سینمایی خود را دارند. ۶ فیلمی که در ادامه به آن ها پرداخته خواهیم کرد، فیلم های جنگی هستند که کیلین مورفی در آن ها نقش ایفا کرده است.

شیار (۱۹۹۹)

در اواخر قرن بیست و یکم، اولین فیلم جنگی کارنامه کیلیان به نام سنگر توسط ویلیام بوید ساخته شد. این فیلم بر اساس یک فیلمنامه اورجینال نوشته خودش بود. هرچند که سناریوی عمیق و جذابی را به تصویر نکشید، اما بوید موفق به ایجاد یک فضای خاص و خاطره‌انگیز شد. داستان فیلم در دو روز قبل از نبرد سومی رخ می‌دهد و تمامی صحنه‌ها در سنگری که نام فیلم از آن گرفته شده است، رخ می‌دهد. صداگذاری درخشان و فیلمبرداری دقیق از ابتدا تا پایان داستان، فیلم را جذاب و برجسته نگه می‌دارد.

اما بدون شک، یکی از نکات برجسته این فیلم، بازی های بی نظیر بازیگران ستاره آن است. ممکن است نقش کیلین در قالب سرباز رگ روک‌وود نقشی فرعی داشته باشد و در داستان اصلی فیلم اهمیت زیادی نداشته باشد، اما وی نقطه عطف فیلم است – او به زیبایی بازی می کند و نقش خود را به خوبی اجرا می کند. همچنین بازیگران مانند پل نیکولز، دنیل کریگ، جیمز دارسی و بن ویشا همراه او بوده اند و بازی های بی نقصی ارائه کرده اند. آنها با دقت تصاویر جنگ را به تصویر کشیده اند و این نشان می دهد که تلاش آنها موفق بوده است. این فیلم ممکن است کمتر شناخته شده باشد، اما با نگاهی به گذشته، The Trench به عنوان یک فیلم بی نظیر در زمینه فیلم های جنگی محسوب می شود.

۵- فیلم انتروپ

فیلم "آنتروپوید" یا "شبه انسان" به کارگردانی شان الیس و نویسندگی الیس و آنتونی فروین، داستان یک سرباز اهل چکسلواکی به نام جوزف گابچیک را به تصویر می‌کشد. او و یان کوبیس، به عنوان قهرمانان فراموش شده جنگ جهانی دوم، ترور راینهارد هایدریش را سازماندهی کردند. فیلم "مترو منیلا" که به زبان تاگالوگ است، در سال ۲۰۱۳ تحسین منتقدان و طرفداران سینما را به خود جلب کرد. شان الیس با بازی برجسته‌اش در این فیلم، نظر تماشاگران را به خود جلب کرد. او به عنوان یکی از بهترین بازیگران فیلم‌های جنگی، شخصیت اصلی داستان را به تصویر کشید و انتظار داشتیم که کارگردانی درخشان از او ببینیم.

با وجود داشتن برخی از بهترین بازی های مورفی، الیس با این فیلم جنگی زندگینامه ای خود کمی کم تر از حد انتظار ظاهر شد. پس از اکران، Anthropoid اگرچه سزاوار احترام بیشتری بود – اما در باکس آفیس به شدت شکست خورده و چندان مورد علاقه منتقدان واقع نشد. این فیلم نه توسط منتقدان رد شد و نه چیزی شبیه آن. اما امتیاز ۶۷ درصد در راتن تومیتوز نه برای فیلمنامه خوب فروین و نه کارگردانی استادانه الیس سزاوار نیست. این دو نور درخشانی را بر روی دو شخصیت کلیدی سال های ابتدایی جنگ جهانی دوم تابانیدند، و در کل، همه بازیگران و تیم تولید آنتروپوید باید به خاطر کارشان ستایش شوند. این ستایش شامل کیلین مورفی نیز می شود.

فیلم Cold Mountain در سال ۲۰۰۳

در کوهستان سرد، کیلین مورفی نقش یک سرباز کنفدراسیون به نام باردولف را بازی می‌کند. او با اشتیاق و اهتمام قابل توجه و تحسین برانگیزی نقش کوتاه خود را ایفا می‌کند، اگرچه فقط در یک صحنه ظاهر می‌شود. این فیلم ممکن است در میدان مخاطبان امروزی محبوب نباشد، اما بدون شک آنتونی مینگلا برای اقتباس فیلمنامه و هدایت بازیگران تقدیر می‌شود.

رمان این فیلم بر پایه داستانی از چارلز فریزر نوشته شده است و در سال ۱۹۹۷ منتشر شده است. داستان مردی به نام اینمن را دنبال می کند که توسط جود لا بازی می شود، یک سرباز که از شوق اولیه برای شرکت در جنگ در دوره جنگ داخلی آمریکا رنج می برد، اما در نهایت با فرار از نیروهای کنفدراسیون سفری پرماجرا برای بازگشت به خانه آغاز می کند. نیکول کیدمن نقش عشق قهرمان داستان ایدا را بازی می کند، و بازیگران دیگر از جمله ناتالی پورتمن و برندن گلیسون نیز در این فیلم حضور دارند. این فیلم شامل بازیگران برجسته ای است و هر کدام از آن ها بازی های فوق العاده و بی نقصی ارائه می دهند، اما انطونی مینگلا به عنوان ستاره واقعی این فیلم شناخته می شود. او قبلاً با فیلم The English Patient (1996) در ژانر جنگی مشهور شده بود و در کوهستان سرد نیز عملکرد بی نظیری داشته است. با وجود اینکه عملکرد مورفی در این فیلم نسبت به فیلم قبلی مینگلا کمتر جذاب به نظر می رسد، اما هنوز هم پس از بیش از ۲۰ سال، تماشای این فیلم جذاب و شگفت انگیز است.

۳-اوپنهایمر (۲

کیلین مورفی در ششمین فیلم خود توسط کریستوفر نولان کارگردانی و نظارت شده، در نقش اصلی در اوپنهایمر (۲۰۲۳) به عنوان اولین بازیگر مرد اهل ایرلندی که جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را برنده شد. او در نقش خالق اولین بمب اتمی، با بازی بی نقص خود در این فیلم زندگینامه ای حماسی، توان خود را به شکل تحسین برانگیزی نشان داد. همچنین، رابرت داونی جونیور نیز به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد این جایزه را دریافت کرد.

او در نقش لوئیس اشتراوس عالی بازی می‌کند، در حالی که امیلی بلانت نیز چند صحنه را در نقش کیتی، همسر قهرمان داستان از آنِ خود می کند. مانند کیلین و رابرت، این هنرپیشه مشهور بریتانیایی نیز نامزد اسکار شد (در مورد او بهترین بازیگر نقش مکمل زن بود)، اگرچه نتوانست این جایزه را بدست آورد. از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به مت دیمون، فلورنس پیو و جاش هارتنت اشاره کرد و تا پایان انفجاری اوپنهایمر، هر یک از آن بازیگران معروف با نهایت احترام برای تاریخی که به روی پرده برده بودند، بازی هایشان را انجام دادند. واضح است که همه آن در جایگاه خود و نقش هایشان، تحقیقات کافی انجام داده بودند، از جمله خود کارگردان. او یک فیلمنامه هوشمندانه برای اوپنهایمر نوشت و محصول کلی را با تمام آن تکنیک‌های فیلمسازی ساخت که در وهله اول او را به چنین کارگردان موفق و پرطرفداری تبدیل کرد. همانطور که اعداد و ارقام باکس آفیس و جوایز نشان می دهد، این یک فیلم جنگی با تماشای ضروری برای علاقمندان به ژانر جنگی است که کیلین مورفی در آن بازی می کند.

Dunkirk فیلم سال ۲۰۱۷

پیش از اینکه در فیلم اوپنهایمر اثر نولان بازی کند، مورفی نقش یک سرباز ناشناس را در فیلم دیگری به نام دانکرک ایفا می‌کرد که باز هم نولان به عنوان کارگردان آن حضور داشت. این فیلم یکی از بازی های قابل یادآوری کیلین بود – همانند توماس شلبی، شخصیت مشهور او در سریال تلویزیونی پیکی بلایندرز، در دانکرک، شخصیت مورفی به شدت تحت تاثیر خشونت و بیرحمی های میدان جنگ قرار گرفت. کیلین حتی خارج از صحنه سینما نیز عملکرد بی‌نظیری در ژانر جنگی ارائه داده است، با بازی اش در نقش توماس شلبی به عنوان یکی از بهترین تصویرسازی ها از اختلال استرس پس از سانحه در تاریخ سینما، بدون توجه به نوع رسانه.

او از این توانایی ها در فیلم دانکرک نیز بهره می برد، جایی که کیلین در کنار هنرپیشه های مشهوری همچون بری کیوگان حضور دارد. بازیگر دوم نقش جورج را ایفا می کند، در حالی که فیون وایتهد در نقش سرباز اصلی با نام تامی ظاهر می شود. این فیلم دارای داستانی معروف است، درباره تخلیه مشهور نیروها در طول جنگ جهانی دوم. اما کریستوفر نولان، نویسنده و کارگردان فیلم، به داستان یک پیچیدگی افسانه ای اضافه کرده و دانکرک را از سه زاویه مختلف نشان می دهد: زمین، هوا و دریا. فیلمنامه استثنایی کریستوفر نولان، همراه با صحنه های برجسته فیلمبرداری شده و بازی های برجسته بازیگران، و سایر عناصر فیلم، منجر به یکی از بهترین فیلم های دهه اخیر می شود. با وجود اینکه حضور مورفی در نقش "سرباز لرزان" او را در یک نقش فرعی قرار داده است، نه نقش اصلی، اما دانکرک یک فیلم جنگی با کیفیت است که اعتبار کیلین مورفی به عنوان یک هنرپیشه با استعداد و شایسته تحسین را تایید می کند.

۱- The Barley That Shakes the Wind (2006)

تالار که در مرغزار می وزد توسط پل لاورتی نوشته و کارگردانی آن را کن لوچ بر عهده داشته است، فیلمی که نقش مهم در قرار دادن کیلین مورفی روی نقشه سینما داشت. این فیلم یک تولید ایرلندی است که در طول جنگ استقلال ایرلند از بریتانیا اتفاق می‌افتد و شخصیت اصلی آن دیمین اُداناوان است که کیلین مورفی نقشش را بازی کرده و هم او آغازگر روایت داستان است. شخصیت اصلی به همراه برادرش تدی با بازی پادریک دلینی، در ارتش جمهوری خواه ایرلند برای مبارزه با بریتانیایی ها نام نویسی می کند. تالار که در مرغزار می وزد تا زمان اکرانش، بهترین نقش آفرین کیلین مورفی بود – حتی با احتساب ۲۸ روز بعد (۲۰۰۲) به کارگردانی دنی بویل.

آخرین فیلم پس از انتشار با استقبال خوبی روبرو شد، اما بدون شک در دهه های اخیر جذابیت بیشتری پیدا کرده است. این را نمی توان درباره بادی که در مرغزار می وزد گفت. بدون شک این فیلم در سینماها موفق بود و تحسین منتقدان را جلب کرد. اما با وجود جذابیت دائمی آن، ارزش نام آن اخیراً کاهش یافته است. داستان بسیار احساسی است، در یک لحظه هیجان انگیز و در لحظه دیگر هیزم‌شکن، و حتی از منظر فنی، بادی که در مرغزار می وزد یک پیروزی مطلق است. استفاده از تاکتیک‌های دقیق برای انتقال جریان، تفسیر های متفاوت، موسیقی متن فوق‌العاده، و فیلمبرداری برجسته – در طول فیلم، باعث شده که این فیلم به کارگردانی کن لوچ، فیلمساز معروف بریتانیایی، یک استادی در تکنیک ساخت فیلم بین المللی باشد. او بهترین فیلم جنگی حرفه ای کیلین مورفی را خلق کرد و به او کمک کرد تا این بازیگر ایرلندی به یکی از برترین بازیگران تاریخ فیلم های جنگی تبدیل شود.

برچسب‌ها

مطالب مرتبط

مطالب دیگر از همین نویسنده

دیجیاتو

بدون نظر

لغو پاسخ

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

ورود و ارسال

Δdocument.getElementById( "ak_js_1" ).setAttribute( "value", ( new Date() ).getTime() );

کدام سریال جدید در بخش نمایش خانگی را بر اساس نظر شما برتر است؟

به روزترین مطالب

«بارورسازی ابرها» چیست؟ آیا این روش منجر به وقوع سیل در دبی شده است؟

۱۰ حقیقت جالب درباره شرکت اپل؛ از حقوق استیو جابز تا ثروتمندتر بودن از اکثر کشورها

کشف فسیل بزرگترین مار جهان در هند که ۴۷ میلیون سال پیش در باتلاق‌ها زندگی می‌کرده

چرا هر چه پیرتر می‌شویم، کمتر کراش می‌زنیم؟

ورود به دانشگاه‌های برتر آمریکا معروف به آیوی لیگ چقدر دشوار است؟ + اینفوگرافیک

۱۴۰۳ © تمامی حقوق برای وبسایت Rooziato (روزیاتو) محفوظ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *