رتبه بندی ۶ فیلم جنگی دیدنی با بازی کیلین مورفی؛ از The Trench تا Cold Mountain

رتبه‌بندی ۶ فیلم جنگی جذاب با حضور کیلین مورفی؛ از The Trench تا Cold Mountain

کیلین مورفی، یک بازیگر معروف ایرلندی است که در تئاتر و سینما نقش های متعددی ایفا کرده است، از جمله پنج سرباز و جی رابرت اوپنهایمر که او را به جایزه اسکار رساند. در تلویزیون نیز، او نقش یک گانگستر و قهرمان جنگی به نام توماس شلبی را در مجموعه محبوب Peaky Blinders بازی کرده است. بیشترین شخصیت های حرفه ای او از الگوی سرباز الهام گرفته شده اند و در فیلم های جنگی خود تلاش زیادی برای اجرای واقعی و زنده کردن نقش هایش داشته است.

بعضی از این فیلم ها توسط همکار همیشگی سال های اخیر او، کریستوفر نولان، فیلمساز بریتانیایی، ساخته شده اند و چند فیلم دیگر نیز از بهترین فیلم های او هستند. اگرچه احتمالاً بیشتر فیلم های این فهرست را می شناسید، تعدادی از این فیلم ها ممکن است ناآشنا به نظر برسند. دو مورد از آن ها در ایرلند تولید شدند، اما هنوز هم برای بخش خاصی از طرفداران سینما ارزش نامی دارند. و البته این فیلم ها اگرچه مدت ها قبل ساخته شده اند، اما هنوز هم قدرت و اهمیت خود برای ارتباط برقرار کردن با دنیای مدرن و مخاطبان سینمایی اش را دارا هستند. ۶ فیلمی که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت، فیلم های جنگی هستند که کیلین مورفی در آن ها ایفای نقش کرده است.

شکاف (۱۹۹۹)

در آخرین دههٔ قرن بیستم، اولین فیلم جنگی کیلیان، سنگر نام داشت که توسط ویلیام بوید کارگردانی شد. این فیلم بر اساس یک فیلمنامه اورجینال نوشتهٔ خودش ساخته شد. اگرچه داستان فیلم عمق زیادی نداشت، اما بوید موفق به ایجاد یک فضای خاص و به یاد ماندنی شد. داستان این فیلم در دو روز قبل از یک نبرد بزرگ اتفاق می‌افتاد و تمام آن در یک سنگر رخ می‌داد. صداگذاری و فیلمبرداری فوق‌العاده‌ای داشت که فیلم را جذاب و برجسته نگه داشت.

با این حال، شاید نکته برجسته ترین در این فیلم، بازی های بی نظیر بازیگران ستاره آن باشد. قطعا، نقش کیلین در نقش سرباز رگ روک‌وود فرعی است و در داستان اصلی فیلم کلیدی ندارد. اما او وسطی فیلم را به خود می گیرد – وحشی و جذاب – و یک بازی بی نقص ارائه می دهد. با بازیگران مانند پل نیکولز، دنیل کریگ، جیمز دارسی و بن ویشا، این بازیگر یک شب را در یک سنگر ماکت می گذراند تا تصاویر وحشی جنگ را به دقت نشان دهد. واضح است که تلاش آنها موفق بود. این شاید کمترین فیلم جنگی در آثار تحسین شده کیلین مورفی باشد، که با توجه به نظرات متوسط ​​منتقدان قابل پیش بینی است. با این حال، با نگاهی به گذشته، فیلم ترنچ به نظر فوق العاده می رسد.

فیلم انتروپوئ

فیلم آنتروپوید یا شبه انسان، کارگردانی شان الیس و نویسندگی الیس و آنتونی فروین، داستان یک سرباز اهل چکسلواکی به نام جوزف گابچیک را روایت می‌کند. در نقش قهرمانان فراموش شده جنگ جهانی دوم، او و یان کوبیس، ترور راینهارد هایدریش، یکی از افراد برجسته هولوکاست را برنامه‌ریزی کردند. پس از موفقیت فیلم تاگالوگ Metro Manilla (2013)، شان الیس بیشتر به توجه منتقدان و طرفداران سینما برخورد کرد. با توجه به تجربه‌ی خود در فیلم‌های جنگی، انتظار می‌رفت که این کارگردان توانایی خود را در این فیلم نشان دهد و انتظارات تماشاگران را برآورده سازد.

اما با وجود داشتن برخی از بهترین بازی های مورفی، الیس با این فیلم جنگی زندگینامه ای خود کمی کم تر از انتظارات ظاهر شد. پس از اکران، Anthropoid اگرچه سزاوار احترام بیشتری بود – اما در باکس آفیس به شدت شکست خورده و مورد علاقه منتقدان نشد. این فیلم نه تنها توسط منتقدان رد شد بلکه چیزی شبیه آن نبود. اما امتیاز ۶۷ درصد در راتن تومیتوز نه برای فیلمنامه خوب فروین و نه کارگردانی استادانه الیس مناسب نبود. این دو نور درخشانی بر روی دو شخصیت کلیدی از سال های ابتدایی جنگ جهانی دوم تابانیدند، و در کل، همه بازیگران و تیم تولید آنتروپوید باید به خاطر کارشان ستایش شوند. این ستایش شامل کیلین مورفی نیز می شود.

۴- کوه سرد (۲

در این قسمت از کوهستان سرد، کیلین مورفی نقش یک سرباز کنفدراسیون به نام باردولف را ایفا می‌کند که توسط آنتونی مینگلا نویسنده و کارگردان این فیلم است. او در یک صحنه از فیلم حضور دارد اما با اشتیاق و اهتمام زیادی نقش خود را بازی می‌کند. اگرچه این فیلم از جمعیت امروزی مورد توجه زیادی قرار نگرفته است، اما مینگلا باید به خاطر تجسم فیلمنامه و راهنمایی بازیگران تحسین شود.

فیلم حاضر بر اساس کتابی به نام چارلز فریزر نوشته شده در سال ۱۹۹۷ می‌باشد و داستان مردی به نام اینمن را روایت می‌کند که نقش او توسط جود لا بازی می‌شود. این مرد، سربازی است که علیرغم شوق ابتدایی برای شرکت در جنگ داخلی آمریکا، بالاخره تصمیم به فرار از نیروهای کنفدراسیون می‌گیرد و سفری پرماجرا برای بازگشت به خانه را آغاز می‌کند. در این فیلم، نیکول کیدمن نیز در نقش عشق قهرمان داستان به نام ایدا حضور دارد و همچنین بازیگران معروف دیگری مانند ناتالی پورتمن و برندن گلیسون نیز در آن حضور دارند. این فیلم با داشتن بازیگران معروف، هر کدام با بازی‌های شایسته و بی‌نقص خود، به نمایش قدرتمندی می‌پردازند. اما ستاره واقعی این فیلم شاید آنتونی مینگلا باشد که قبلاً با فیلم The English Patient (1996) در ژانر جنگی موفقیت‌های بزرگی کسب کرده بود. با وجود حضور مورفی در این فیلم، کوهستان سرد در مقایسه با فیلم‌های قبلی مینگلا در این ژانر، کمی کمتر شکوهمند است، اما همچنان بعد از بیش از ۲۰ سال، به طرز واقعاً جذاب و دیدنی به تماشا می‌پردازد.

۳-اپنهایمر (۲۰۲۳)

با بازی کیلین مورفی در فیلم اوپنهایمر کارگردانی کریستوفر نولان در سال ۲۰۲۳، او تبدیل به اولین برنده اسکار بهترین بازیگر مرد ایرلندی شد. نقش او در این فیلم به عنوان فیزیکدان نظری و خالق اولین بمب اتمی، باعث تحسین بسیاری شد. همچنین، همراه با برخی از بهترین های هالیوود، با بازی بی نقص خود در این فیلم زندگینامه ای حماسی، جایزه اسکار را دریافت کرد. علاوه بر این، رابرت داونی جونیور نیز برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد و جایگاه خود را در خانه به دست آورد.

او در نقش لوئیس اشتراوس عالی بازی می‌کند، در حالی که امیلی بلانت نیز چند صحنه را در نقش کیتی، همسر قهرمان داستان از آنِ خود می کند. مانند کیلین و رابرت، این هنرپیشه مشهور بریتانیایی نیز نامزد اسکار شد (در مورد او بهترین بازیگر نقش مکمل زن بود)، اگرچه نتوانست این جایزه را بدست آورد. از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به مت دیمون، فلورنس پیو و جاش هارتنت اشاره کرد و تا پایان انفجاری اوپنهایمر، هر یک از آن بازیگران معروف با نهایت احترام برای تاریخی که به روی پرده برده بودند، بازی هایشان را انجام دادند. واضح است که همه آن در جایگاه خود و نقش هایشان، تحقیقات کافی انجام داده بودند، از جمله خود کارگردان. او یک فیلمنامه هوشمندانه برای اوپنهایمر نوشت و محصول کلی را با تمام آن تکنیک‌های فیلمسازی ساخت که در وهله اول او را به چنین کارگردان موفق و پرطرفداری تبدیل کرد. همانطور که اعداد و ارقام باکس آفیس و جوایز نشان می دهد، این یک فیلم جنگی با تماشای ضروری برای علاقمندان به ژانر جنگی است که کیلین مورفی در آن بازی می کند.

۲- دانکرک (۲۰۱۷)

پیش از اینکه در فیلم اوپنهایمر نولان بازی کند، مورفی نقش یک سرباز ناشناس را در فیلمی دیگر به نام دانکرک ایفا کرد که نیز نولان کارگردانی آن را بر عهده داشت. این فیلم هم یکی از بازی های بیادمان او است – مثل توماس شلبی، شخصیت مشهور او در سریال تلویزیونی پیکی بلایندرز، شخصیت مورفی در دانکرک تحت تاثیر شدید خشونت ها و بیرحمی های میدان جنگ قرار گرفته است. کیلین حتی خارج از سینما نیز عملکرد برجسته ای در ژانر جنگی داشته است، با بازی اش در نقش توماس شلبی به عنوان یکی از بهترین تصویرسازی ها از اختلال استرس پس از سانحه در تاریخ دنیای سرگرمی، بدون توجه به نوع رسانه.

او از این مهارت ها در دانکرک نیز استفاده می کند، جایی که کیلین در کنار بازیگران مشهوری مانند بری کیوگان بازی می کند. بازیگر دوم نقش جورج را بازی می کند، در حالی که فیون وایتهد در نقش سرباز اصلی به نام تامی ظاهر می شود. این فیلم داستانی مشهور دارد، در مورد تخلیه مشهور نیروها در طول جنگ جهانی دوم. اما کریستوفر نولان، نویسنده و کارگردان فیلم، پیچشی افسانه‌ای در داستان انجام داده و دانکرک را از سه منظر روایت می کند: زمین، هوا و دریا. فیلمنامه کریستوفر نولان که به خودی خود فوق العاده است، در کنار سکانس های به خوبی فیلمبرداری شده و بازی‌های درخشان بازیگران، و همه چیزهای دیگر فیلم، به یکی از بهترین فیلم های یک دهه اخیر منجر می شود. اگرچه حضور مورفی در نقش «سرباز لرزان» جایگاه یک نقش فرعی را به او می دهد، و نه نقش اصلی، اما دانکرک یک فیلم جنگی باکیفیت است که تاییدی بر جایگاه کیلین مورفی به عنوان یک بازیگر نابغه و شایسته تحسین است.

۱- طوفانی که جوانه‌های جو را

تا زمان اکران فیلم "بادی که در مرغزار می وزد" که توسط پل لاورتی نوشته شده و کن لوچ آن را کارگردانی کرده بود، کیلین مورفی نقش اصلی را بازی کرد و نقش اصلی داستان توسط دیمین اُداناوان ایفا شد. در این فیلم ایرلندی، داستان از زمان جنگ استقلال ایرلند از بریتانیا شروع می‌شود و دو برادر، دیمین و تدی (بازی شده توسط پادریک دلینی) به ارتش جمهوری خواه ایرلند می‌پیوندند تا با بریتانیایی‌ها مبارزه کنند. این فیلم بهترین نقش افرینی کیلین مورفی بود و حتی بویل در سال ۲۰۰۲ آن را به کارگردانی کرد.

فیلم اخیر پس از انتشار با استقبال خوبی روبرو شد، اما بسیار واضح است که در سال‌های اخیر جذابیت بیشتری یافته است. این را نمی توان در مورد بادی که در مرغزار می وزد اظهار نمود. بدون شک این فیلم در سینماها موفق بود و تحسین منتقدان را جلب کرد. اما با وجود جذابیت ماندگار، ارزش نام آن اخیراً کاهش یافته است. داستان این فیلم بسیار احساسی است، در یک لحظه هیجان انگیز و در لحظه دیگر تکان دهنده، و از نظر فنی، بادی که در مرغزار می وزد یک پیروزی مطلق است. تاکتیک‌های دقیق در انتقال تداوم، تفسیرهای قابل توجه، موسیقی متن فوق‌العاده، و فیلمبرداری شگفت‌انگیز – در سراسر این فیلم، باعث شده که این فیلم به کارگردانی کن لوچ، فیلمساز افسانه‌ای بریتانیایی، یک تکنیک فیلمسازی در رده جهانی داشته باشد. وی بهترین فیلم جنگی دوران کار حرفه‌ای کیلین مورفی را خلق کرد و به او کمک کرد تا این بازیگر ایرلندی به یکی از برترین بازیگران تاریخ فیلم‌های جنگی تبدیل شود.

برچسب‌ها

پست‌های مرتبط

مطالب دیگر از همین نویسنده

دیجیاتو

بدون نظر

لغو پاسخ

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره نظری می‌دهم.

ارسال ورود

document.getElementById("ak_js_1").setAttribute("value", (new Date()).getTime());

از این سریال های جدید، کدام یک به نظر شما بهترین برنامه تلویزیونی خانوادگی است؟

آخرین اخبار

"بارورسازی ابرها" چیست؟ آیا این روش باعث وقوع سیل در دبی شده است؟

۱۰ حقیقت جالب درباره شرکت اپل؛ از حقوق استیو جابز تا ثروتمندتر بودن از بیشتر کشورها

کشف فسیل بزرگترین مار جهان در هند که ۴۷ میلیون سال پیش در باتلاق‌ها زندگی می‌کرد

چرا هر چه سن ما بالاتر می‌رود، کراش زدن را کمتر تجربه می‌کنیم؟

ورود به دانشگاه‌های برتر آمریکا مشهور به آیوی لیگ چقدر دشوار است؟ + اینفوگرافیک

۱۴۰۳ © تمامی حقوق محفوظ است برای وبسایت Rooziato (روزیاتو).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *