رتبه بندی ۶ فیلم جنگی دیدنی با حضور کیلین مورفی؛ از The Trench تا Cold Mountain

رتبه‌بندی شش فیلم جنگی جذاب با حضور کیلین مورفی؛ از ترنچ تا کوه سرد

کیلین مورفی، یک هنرپیشه معروف اهل ایرلند است که در تئاتر نقره ای به نمایش‌های مختلفی بازی کرده است و همچنین نقش جی رابرت اوپنهایمر را بازی کرده است که به او جایزه اسکار را فراهم کرد. او همچنین در سریال پرطرفدار Peaky Blinders (2013-2022) به تصویر شخصیت یک گانگستر و قهرمان جنگی به نام توماس شلبی کشیده است. بیشتر شخصیت‌های حرفه‌ای کیلین مورفی، الهام گرفته از الگوهای سربازی هستند و او در فیلم‌های جنگی خود تلاش زیادی برای احیای نقش‌هایش داشته است.

بعضی از این فیلم ها توسط همکار همیشگی سال های اخیر او، کریستوفر نولان، فیلمساز بریتانیایی، ساخته شده اند و چند فیلم دیگر نیز از بهترین فیلم های او هستند. اگرچه احتمالاً بیشتر فیلم های این لیست را می شناسید، تعدادی از این فیلم ها ممکن است ناآشنا به نظر برسند. دو مورد از آن ها در ایرلند تولید شدند، اما هنوز هم برای بخش خاصی از طرفداران سینما ارزش نامی دارند. و البته این فیلم ها اگر چه مدت ها قبل ساخته شده اند، اما هنوز هم قدرت و اهمیت خود برای ارتباط برقرار کردن با دنیای مدرن و مخاطبان سینمایی اش را دارا هستند. ۶ فیلمی که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت، فیلم های جنگی هستند که کیلین مورفی در آن ها ایفای نقش کرده است.

شیار (۱۹۹۹)

فیلم اولین جنگی کارنامه کیلیان، در اواخر قرن بیست و یکم به نام سنگر، توسط ویلیام بوید کارگردانی شد. این فیلم بر اساس یک فیلمنامه اورجینال نوشته خودش ساخته شد. بوید موفق به ایجاد یک فضای یادآور و جالب شد، هرچند که سناریوی عمیق و دیدنی نبود. داستان فیلم در دو روز قبل از نبرد سوم رخ می‌دهد و تمام آن در یک سنگر اتفاق می‌افتد که نام فیلم از آن گرفته شده است. با صداگذاری برجسته و فیلمبرداری دقیق، The Trench همچنان جذاب و برجسته است و تا آتش‌بازی نهایی داستان را جذاب نگه می‌دارد.

با این وجود، شاید نکته مهم‌ترین در این فیلم، بازی های بی‌نظیر بازیگران ستاره آن باشد. قطعاً، کاراکتر کیلین در نقش سرباز رگ روک‌وود نقشی فرعی دارد و در داستان اصلی فیلم اهمیت زیادی ندارد. اما او به تنهایی جلب توجه را به خود می کشد – بدون اسپویلر: مرگ سربازانش به شکل هولناک و خاطره‌انگیز است – و یک بازی بی‌نقص را ارائه می دهد. با حضور بازیگرانی همچون پل نیکولز، دنیل کریگ، جیمز دارسی و بن ویشا، این بازیگر یک شب را در یک محله مدل از جنگ سپری می‌کند تا صحنه‌های وحشتناک جنگ را به دقت نقاشی کند. آشکار است که تلاششان موفق بود. این ممکن است کمترین فیلم جنگی در آثار مورد تحسین کیلین مورفی باشد، که با توجه به ارزش نامعلوم و واکنش‌های متوسط منتقدان، کاملاً قابل پیش‌بینی است. با این حال، با نگاهی به گذشته، The Trench به عنوان یک فیلم فوق‌العاده به نظر می رسد.

فیلم انتروپوئ

فیلم "آنتروپوید" یا "شبه انسان" به کارگردانی شان الیس و نویسندگی الیس و آنتونی فروین، مورفی را در نقش یک سرباز اهل چکسلواکی به نام جوزف گابچیک به تصویر می کشد. به عنوان قهرمانان فراموش شده جنگ جهانی دوم، او و یان کوبیس، ترور راینهارد هایدریش، یکی از مغزهای برجسته هولوکاست را سازماندهی کردند. پس از اینکه فیلم فوق العاده او به زبان تاگالوگ (زبان تاگالوگ یکی از مهمترین زبان‌های مردم فیلیپین و پایه زبان فیلیپینی زبان ملی این کشور است) به نام "Metro Manilla" (2013) مورد تحسین منتقدان و طرفداران سینما قرار گرفت، بخش خاصی از تماشاگران چشمشان به شان الیس دوخته شد. و با توجه به اینکه یکی از بهترین بازیگران فیلم های جنگی در تمام دوران، شخصیت اصلی داستان را در این فیلم به تصویر می‌کشد، انتظار داشتیم که این همه انتظار پاسخی درخور از جانب این کارگردان در پی داشته باشد.

با وجود اینکه برخی از بهترین بازی های مورفی را دارد، الیس با این فیلم جنگی زندگینامه ای خود، کمی پایین تر از انتظارات ظاهر شد. Anthropoid پس از اکران، احترام بسیاری را نداشت – در باکس آفیس شکست خورده و مورد علاقه منتقدان نبود. این فیلم هیچ چیز شبیه به آن نبود، اما امتیاز ۶۷ درصد در راتن تومیتوز برای فیلمنامه بدیع و کارگردانی الیس، منصف نیست. دو شخصیت کلیدی در سال های اولیه جنگ جهانی دوم، توسط این دو نور درخشان، متألق شدند و تیم تولید Anthropoid باید برای کارشان تحسین شود. این تحسین شامل کیلین مورفی نیز می شود.

۴- کوه سرد (۲

در این قسمت از کوهستان سرد، کیلین مورفی نقش یک سرباز کنفدراسیون به نام باردولف را ایفا می‌کند. او در یک صحنه تنها ظاهر می‌شود، اما با اشتیاق و اهتمام بسیار برای ایفای نقش خود تلاش می‌کند. این فیلم امروزی مورد توجه زیادی نبوده اما قابلیت تحسین را دارد. آنتونی مینگلا برای اقتباس فیلمنامه و هدایت بازیگران به اندازه کافی تحسین برانگیز است.

این فیلم بر اساس رمانی به نام "کوهستان سرد" اثر چارلز فریزر نوشته شده است که در سال ۱۹۹۷ منتشر شد. داستان این فیلم درباره مردی به نام اینمن است که توسط جود لا بازی می‌شود. اینمن، یک سرباز است که علیرغم شوقش برای شرکت در جنگ داخلی آمریکا، تصمیم می‌گیرد از نیروهای کنفدراسیون فرار کند و به خانه برگردد. نیکول کیدمن نیز در نقش عشق اینمن به نام ایدا حضور دارد و بازیگران دیگری مانند ناتالی پورتمن و برندن گلیسون نیز در فیلم حضور دارند. این فیلم با بازیگران معروفی پر شده است و با ارائه بازی‌های شایسته، بی‌نقص و جذاب، توانسته است توجه بسیاری را به خود جلب کند. اما ستاره واقعی این فیلم، آنتونی مینگلا است که با حضورش در این فیلم، مجدداً موفقیت‌های بزرگی را کسب کرده است.

۳-اوپنهایمر (۲۰۲۳)

کیلین مورفی برای ششمین بار تحت نظارت و کارگردانی کریستوفر نولان، در نقش اصلی فیزیکدان نظری در اوپنهایمر (۲۰۲۳)، به اولین برنده تاریخ اسکار بهترین بازیگر مرد متولد ایرلند تبدیل شد و این جایزه را به حق خود دریافت کرد. او با بازی بی نقص خود در نقش خالق اولین بمب اتمی، تحسین برانگیزی را در دستان نولان قرار داد و در این فیلم زندگینامه ای حماسی، در کنار بهترین های هالیوود، عملکردی فوق العاده ارائه داد. علاوه بر پیروزی کیلین مورفی در اسکار، بازیگر دیگری نیز برنده شد: رابرت داونی جونیور که به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به خانه برگشت.

او در نقش لوئیس اشتراوس عالی بازی می‌کند، در حالی که امیلی بلانت نیز چند صحنه را در نقش کیتی، همسر قهرمان داستان از خود به نمایش می‌گذارد. مانند کیلین و رابرت، این هنرپیشه معروف بریتانیایی نیز برای جایزه اسکار نامزد شد (برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن)، اما موفق به بدست آوردن آن نشد. از سایر بازیگران این فیلم می‌توان به مت دیمون، فلورنس پیو و جاش هارتنت اشاره کرد و تا آخرین صحنه هیجان‌انگیز اوپنهایمر، هر یک از این بازیگران مشهور با احترام بسیار برای تاریخی که به تصویر کشیده بودند، نقش خود را ایفا کردند. واضح است که همه آنها با تحقیقات کافی در نقش و مکان خود، آمادگی لازم را داشتند، از جمله کارگردان. او یک فیلمنامه هوشمندانه برای اوپنهایمر نوشت و با استفاده از تمام تکنیک‌های فیلم‌سازی، فیلمی تولید کرد که او را به یک کارگردان موفق و محبوب تبدیل کرد. همانطور که اعداد باکس آفیس و جوایز نشان می‌دهد، این یک فیلم جنگی است که برای علاقه‌مندان به این ژانر، تماشای ضروری محسوب می‌شود و کیلین مورفی در آن نقش اصلی دارد.

۲- دانکرک (۲۰۱۷)

پیش از شرکت در فیلم اوپنهایمر کار نولان، مورفی در فیلم دانکرک نقش یک سرباز مخفی را بازی کرد که این فیلم نیز توسط نولان کارگردانی شد. این فیلم بازی بیادماندنی کیلین را نشان می دهد – مانند توماس شلبی، شخصیت معروف او در پیکی بلایندرز، شخصیت مورفی در دانکرک به شدت تحت تاثیر خشونت و بیرحمی های جنگ قرار دارد. کیلین حتی خارج از سینما عملکرد برجسته ای در حوزه فیلم های جنگی داشته است، با بازی در نقش توماس شلبی به عنوان یکی از بهترین تصویرسازی های اختلال استرس پس از سانحه در تاریخ سرگرمی، بدون توجه به نوع رسانه.

او از این مهارت‌ها در دانکرک نیز استفاده می‌کند، جایی که کیلین در کنار بازیگران مشهوری مانند بری کیوگان بازی می‌کند. بازیگر دوم نقش جورج را بازی می‌کند، در حالی که فیون وایتهد در نقش سرباز اصلی به نام تامی ظاهر می‌شود. این فیلم داستانی مشهور دارد، در مورد تخلیه مشهور نیروها در طول جنگ جهانی دوم. اما کریستوفر نولان، نویسنده و کارگردان فیلم، پیچشی افسانه‌ای در داستان انجام داده و دانکرک را از سه منظر روایت می‌کند: زمین، هوا و دریا. فیلمنامه کریستوفر نولان که به خودی خود فوق‌العاده است، در کنار سکانس‌های به خوبی فیلمبرداری شده و بازی‌های درخشان بازیگران، و همه چیزهای دیگر فیلم، به یکی از بهترین فیلم‌های یک دهه اخیر منجر می‌شود. اگرچه حضور مورفی در نقش «سرباز لرزان» جایگاه یک نقش فرعی را به او می‌دهد، و نه نقش اصلی، اما دانکرک یک فیلم جنگی باکیفیت است که تاییدی بر جایگاه کیلین مورفی به عنوان یک بازیگر نابغه و شایسته تحسین است.

۱- فیلم The Wind That Shakes the Barley در سال ۲۰۰۶

وزش باد در مرغزار، توسط پل لاورتی به نمایش درآمده و کن لوچ آن را کارگردانی کرده است. این فیلم نقش حیاتی در معرفی کیلین مورفی به جامعه سینما داشت. این اثر سینمایی ایرلندی، در دوران جنگ استقلال ایرلند از بریتانیا روایت می‌شود و شخصیت اصلی آن دیمین اُداناوان است که توسط کیلین مورفی بازی شده و او همچنین شروعگر داستان است. این شخصیت به همراه برادرش تدی با بازی پادریک دلینی، به ارتش جمهوری خواه ایرلند پیوسته و برای مبارزه با بریتانیایی‌ها نام نویسی می‌کند. وزش باد در مرغزار، بهترین نقش افسانه‌ای کیلین مورفی بود – حتی با در نظر گرفتن فیلمی که ۲۸ روز بعد از آن (۲۰۰۲) توسط دنی بویل کارگردانی شد.

آخرین فیلم پس از انتشار با استقبال خوبی مواجه شد، اما بطور قطع در سال‌های اخیر جذابیت بیشتری پیدا کرده است. این را نمی توان در مورد بادی که در مرغزار می وزد گفت. بدون شک این فیلم در سینماها موفق بود و تحسین منتقدان را جلب کرد. اما با وجود جذابیت ماندگار، ارزش نام آن اخیراً کاهش یافته است. داستان بسیار احساسی است، همزمان هیجان انگیز و دلپذیر، و از نظر فنی، بادی که در مرغزار می وزد یک پیروزی مطلق است. تکنیک های دقیق انتقال داستان، نقدهای قابل توجه، موسیقی متن فوق العاده، و فیلمبرداری برجسته – در طول فیلم، باعث شده که این فیلم تحت رهبری کن لوچ، فیلمساز افسانه ای بریتانیایی، یک استاندارد برتر در سینما جهانی را داشته باشد. او بهترین فیلم جنگی حرفه ای کیلین مورفی را ساخت و به او کمک کرد تا این بازیگر ایرلندی به یکی از برترین بازیگران تاریخ فیلم های جنگی تبدیل شود.

برچسب‌ها

مطالب مرتبط

مطالب دیگر از همین نویسنده

دیجیاتو

بدون نظر

لغو پاسخ

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

اینجا فرصت ارسال

document.getElementById("ak_js_1").setAttribute("value", (new Date()).getTime());

کدام یک از این مجموعه‌های تازه تولید شده، به نظر شما بهترین نمایش خانگی را دارند؟

آخرین اخبار

"بارورسازی ابرها" چیست؟ آیا این روش باعث وقوع سیل در دبی شده است؟

۱۰ حقیقت جالب درباره شرکت اپل؛ از حقوق استیو جابز تا ثروتمندتر بودن از اکثر کشورها

کشف فسیل بزرگترین مار جهان در هند که ۴۷ میلیون سال پیش در باتلاق‌ها زندگی می‌کرد

چرا با بالا رفتن سن، کمتر عاشق می‌شویم؟

ورود به دانشگاه‌های برتر آمریکا یا همان آیوی لیگ چقدر دشوار است؟ + اینفوگرافیک

۱۴۰۳ © تمامی حقوق وبسایت Rooziato (روزیاتو) محفوظ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *