عنکبوت‌ها: حقایق حیرت‌انگیز و ویژگی‌های تارشان

تکنولوژی دیجیتال

لطفا از عملکرد دیجیاتو رضایت خود را بیان کنید.

چگونه می‌توانیم تجربه بهتری برای شما ایجاد کنیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از همراهی شما در بهبود و هدفمند‌تر شدن دیجیاتو قدردانی می‌کنیم.

۱۰ حقیقت جالب درباره عنکبوت‌ها که باید بدانید. در این متن برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد عنکبوت بررسی می‌شود.

برای استفاده از امکانات و ویژگی‌های دیجیاتو، ثبت‌نام کنید و عضو ویژه شوید تا به امکانات منحصر به فرد و بخش‌های مختلف دسترسی پیدا کنید.

تازه‌های فناوری

احتمالاً بسیاری از ما از عنکبوت‌ها می‌ترسیم، اما باید بدانیم که این موجودات ترسناک – که اصولاً در هر جایی یافت می‌شوند – بسیار برای طبیعت مفید هستند. این حشرات همچنین ویژگی‌هایی شگفت‌انگیز دارند و دانشمندان برای قرن‌ها تلاش کرده‌اند تا از رموز مرتبط با این ویژگی‌ها پرده بردارند. در این مقاله برخی از ویژگی‌های خاص عنکبوت را می‌خوانیم.

تحقیقات نشان می‌دهد که به بیش از ۴۰,۰۰۰ نوع عنکبوت در جهان وجود دارد، اما تنها نیمی از آن‌ها قادر به ساختن تار هستند. هر روز حدود ۲۵۰ حشره در هر تار عنکبوت به دام می‌افتد. تار ایجاد شده حاوی ویتامین K است که در انعقاد خون و توقف خونریزی تأثیرگذار است. گروه‌های یونانی و رومی از تار عنکبوت برای پانسمان زخم و جلوگیری از خونریزی استفاده می‌کردند.

تار عنکبوت از فولاد قوی‌تر است!

تار عنکبوت از پنبه سبک‌تر و تا هزار برابر نازک‌تر از یک تار موی انسان است. با این حال، تار دارای مقاومت بسیار بالایی است که واقعاً شگفت‌انگیز است. ممکن است مقایسه تار عنکبوت با فولاد به‌نظر عجیب بیاید، اما جالب است بدانید که اگر فولاد را به اندازه تار عنکبوت نازک و سبک کنیم، مقاومتی کمتر از تار عنکبوت خواهد داشت!

گرچه ممکن است تار نباشد به اندازه فولاد سخت، اما قدرت کششی آن برای تحمل وزن بیشتر است. تحقیقات انجام شده در دانشگاه "بریستول" نشان داده است که تار عنکبوت پنج برابر قوی‌تر از تار فولادی با همان قطر است.

همچنین، تار عنکبوت بسیار انعطاف‌پذیر است و می‌تواند تا چهار برابر طول اولیه خود را کشیده، بدون اینکه قطع شود؛ در حالی که تار فولادی با همان قطر این قابلیت را ندارد.

تار عنکبوت قادر است حتی در دمای منفی چهل درجه هم استحکام خود را حفظ کند.

محاسبات نشان می‌دهد که یک تار با قطر مداد دارای استحکامی قوی است که ممکن است یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ را بکشد. البته این یک فرض است و هنوز آزمایش نشده است، اما اعداد و ارقام از موفقیت این آزمایش حکایت می‌کنند.

عنکبوت‌ها قادرند برای هر هدفی نوعی تار ببافند. برخلاف سایر حشرات که فقط یک نوع تار را می‌توانند ببافند، عنکبوت‌ها می‌توانند انواع مختلفی تار برای اهداف مختلف تولید کنند. این هنوز مشخص نیست که دقیقاً چند نوع تار عنکبوت وجود دارد، اما محققان تعدادی دسته‌بندی اصلی برای ساختار تار شناسایی و تا حدودی هفت نوع مختلف تار را می‌شناسند که هر عنکبوت ممکن است بسازد.

عنکبوت‌ها مثل واحدهای تولید ابریشم عمل می‌کنند. درون بدن آن‌ها، یک نوع پروتیٔین به‌صورت مایع با غلظت بالا ذخیره می‌شود و بعد از اینکه از بدن عنکبوت برای تولید تار خارج می‌شود، به نخ‌های جامد از جنس ابریشم تبدیل می‌شود.

تارها به منظور دستیابی به اهداف خاصی ایجاد می‌شوند. به عنوان مثال، اگر عنکبوت می‌خواهد حشرات بزرگ‌تری را به خود جذب کند، از نوعی ابریشم که در بدنش تولید می‌شود و کشش بیشتری دارد، استفاده می‌کند.

هنگامی که باکتری یا قارچ وجود داشته باشد، ساختار تار عنکبوت تحت تأثیر قرار می‌گیرد و برای تنیدن تار، عنکبوت از یک نوع خاص پروتئین در بدن خود استفاده می‌کند که می‌تواند باکتری و قارچ را با نگهداری تار در وضعیت مرطوب از بین ببرد.

۴- تمامی قسمت‌های تار چسبنده نیستند

تصور کنید یک تار عنکبوت بزرگ را؛ تارها اغلب چندضلعی‌های هم‌مرکز هستند و با تارهای کوتاه‌تر به‌هم متصل می‌شوند. عنکبوت‌ها در ساخت هر بخش از تار عمدتاً از انواع مختلف پروتیٔین در بدن خود استفاده می‌کنند. بنابراین، لزومی نیست که تمام قسمت‌های شبکه تار چسبنده باشند.

مواد چسبنده‌ی تاریکا از یک نوع پروتئین در بدن عنکبوت تولید می‌شود که از چسب‌های پلیمری با قدرت بیشتری استفاده می‌کند.

عنکبوت‌ها اصطلاحاً با استفاده از پروتیٔین‌های چسبناک، مرکز تار خود را ایجاد می‌کنند تا بتوانند به راحتی در این نقطه مرکزی حرکت کنند. اگر عنکبوت نیاز به حرکت روی مناطق چسبناک دارد، از پنجه‌های پاهایش استفاده می‌کند که به تار چسبیده نمی‌شوند!

بیشتر عنکبوت‌ها روزانه تار خود را تعویض می‌کنند و جایگزینی تار جدید برای آن‌ها یک فعالیت پرانرژی محسوب می‌شود. در بعضی مواقع، عنکبوت‌ها تمام وقت خود را برای جایگزینی تار صرف می‌کنند. اگر تار بزرگ‌تر باشد، عنکبوت می‌تواند حشرات بیشتری را به دام بیاندازد و غذای بیشتری برای خوردن داشته باشد، اما همچنین جایگزینی تار روزانه نیز می‌تواند یک وظیفه دشوار باشد.

عنکبوت‌ها نخ خود را شبیه به نوازنده گیتار تن می‌دهند. نخی که تنیده شده است، بسیار حساس به هرگونه ارتعاش است. عنکبوت با کمک این ارتعاش، می‌تواند از ورود حشرات به دام خود به عنوان غذا یا حضور شکارچی‌ها آگاه شود.

محققان در سال‌های اخیر متوجه شده‌اند که عنکبوت‌ها قادرند تار را همانند گیتار تنظیم کنند؛ به این معنا که با تنظیم کشش ریسمان‌های ابریشم در تار، می‌توانند ارتعاشات را کنترل کنند. اگر تارها به صورت محکم بوده باشند، احساس کمتری از ارتعاشات آنها می‌شود. اندام‌های میکروسکوپی روی پاهای عنکبوت اجازه می‌دهند تا او حتی ارتعاشاتی با اندازه نانومتری را احساس کند.

این حشرات فوق‌العاده حتی می‌توانند به دلیل ارتعاش تار، دلیل آنچه این ارتعاش را ایجاد کرده است، حدس بزنند. نوع ارتعاش اطلاعات مفیدی را برای عنکبوت فراهم می‌کند. عنکبوت‌ها گاهی خودشان تار را ارتعاش می‌دهند تا کیفیت آن را بررسی و ارزیابی کنند. اگر کیفیت تار مورد تأیید نباشد، آن را تعویض می‌کنند یا دوباره آن را بافته و تنظیم می‌کنند.

استحکام تار به نور، دما و رطوبت محیط وابسته است. تارها بسیار قوی و مستحکم هستند، اما استحکام آنها تحت تأثیر نور، دما و رطوبت محیط قرار دارد.

دانشمندان متوجه شده‌اند که نور فرابنفش تاثیر مستقیمی بر روی چسبندگی تار دارد. عنکبوت‌هایی که در مناطقی با تابش مستقیم آفتاب زندگی می‌کنند، تارهایی قوی‌تر و مقاوم‌تر در برابر نور خورشید تولید می‌کنند. از سوی دیگر، عنکبوت‌های شب‌زی که در شب تار می‌بافند، تارهایی نازک‌تری دارند که کمترین مقاومت را دارند.

تنیدن تار عنکبوت به منظور به دام انداختن حشرات نیست. علاوه بر این، گونه‌های مختلف عنکبوت از تار برای اهداف متنوع استفاده می‌کنند. بعضی از عنکبوت‌ها تار را برای ساختن محفظه‌هایی به شکل تخم‌مرغ استفاده می‌کنند تا از آن به عنوان پناهگاهی برای خود استفاده کنند.

هدف برخی افراد دیگر، جلوگیری از وزش باد است. به طور واقعی، عنکبوت تار می‌بافد تا سرعت باد را در مکان زندگی کوچک خود کاهش دهد.

تعدادی از گونه‌های عنکبوت وجود دارند که از تار خود مانند نردبان استفاده می‌کنند و مهاجرت می‌کنند. آن‌ها تار می‌سازند تا روی آن حرکت کنند و به مناطق دیگر بروند.

برخی از عنکبوت‌ها دارای آبشش هستند! یک گونه خاص از عنکبوت در مناطق اروپا و آسیا وجود دارد که تمام عمر خود را در زیر آب سپری می‌کند. این گونه خاص تارهایی را در زیر آب می‌سازد که به گیاهان آبزی متصل می‌شود و تا سطح آب ادامه پیدا می‌کند. عنکبوت روی این تارها حرکت کرده، خود را به سطح آب می‌رساند و قسمت توپی‌مانند پشت خود را از آب بیرون می‌آورد تا حباب‌های هوا را میان موهای ریز بدن خود جمع کند و پس از آنکه به درون آب بازگشت، از آن برای نفس‌کشیدن استفاده می‌کند.

محققان به تازگی متوجه شده‌اند که این نوع ویژه می‌تواند اکسیژن موجود در آب را جذب کند. بنابراین آن‌ها یک نوع آبشش دارند و با استفاده از این روش می‌توانند برای یک روز کامل درون آب بمانند.

حشرات به سمت تار عنکبوت جذب می‌شوند. تاری که عنکبوت ساخت می‌کند، در نور فرابنفش بسیار زیبا و درخشان است. اغلب حشراتی که عنکبوت آن‌ها را می‌بلعد، هم قادرند نور فرابنفش را ببینند و هم به سمت آن جذب می‌شوند.

حشرات به طور خودکار به سمت تار عنکبوت می‌روند و در آنجا گرفتار می‌شوند. این قدرت فوق العاده‌ای است که عنکبوت با تنیدن تار، حشرات را به سمت خانه خود می‌کشاند. اما با این حال، برای عنکبوت خود نیز خطرناک است. هر چه تار بزرگتر باشد، درخشش آن در فرابنفش بیشتر است و احتمال بلعیده شدن توسط شکارچی‌هایش نیز افزایش می‌یابد.

مطالب و خبرهای مرتبط را بخوانید

نظرات و دیدگاه‌های خود را بنویسید

برای مشارکت در گفتگو ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.

پیشنهادهای دیجیاتو

بهترین راه برای دسترسی سریع‌تر به اخبار فناوری، علم و خودرو، دنبال کردن شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو است. اگر می‌خواهید خود را به‌روز نگه دارید، حتماً شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید.

همه حقوق متعلق به وب‌سایت دیجیاتو است و این وب‌سایت توسط سرورهای قوی پارس پک پشتیبانی می‌شود.

ورود به پنل کاربری

ایجاد حساب کاربری

بازیابی رمز عبور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *