معرفی کامپیوتر نورومورفیک Hala Point اینتل

دیجیاتوستاره

لطفا احساس راضی بودن خودتون رو از دیجیاتو بیان کنید.

چطور میتونیم تجربه بهتری براتون فراهم کنیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما رو در بهبود و پیشرفت دیجیاتو همراهی می‌کنید، سپاسگزاریم.

اینتل اخیراً از یکی از بزرگترین کامپیوترهای نورومورفیک جهان با ۱.۱۵ میلیارد نورون رونمایی کرد. این سیستم با نام Hala Point از ۱.۱۵ میلیارد نورون تشکیل شده و ظرفیت آن شبیه به مغز یک جغد است.

برای استفاده از امکانات و ویژگی‌های خاص دیجیاتو و دسترسی به بخش‌های مختلف، در دیجیاتو ثبت‌نام کنید و عضو ویژه این پلتفرم شوید.

جدیدترین پیشرفت‌های فناوری

ویدیوهای مرتبط

اینتل به عنوان بزرگترین سازنده سیستم کامپیوتری نورومورفیک در جهان معرفی کرد. این سیستم که با نام Hala Point شناخته می‌شود، از ۱.۱۵ میلیارد نورون تشکیل شده و ظرفیت آن مشابه مغز یک جغد است؛ سیستم نورومورفیک اینتل کاربردهای گوناگونی در پردازش هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر دارد. به‌طور کلی، سیستم‌های نورومورفیک از مکانیسم نورونی مغز برای پردازش داده‌ها الهام می‌گیرند.

با توجه به اعلام اینتل، سیستم Hala Point توانایی انجام کارهای مختلف هوش مصنوعی را به صورت ۵۰ برابر سریع‌تر از سیستم‌های محاسباتی معمولی که از CPU و GPU استفاده می‌کنند، دارد و انرژی مصرفی آن نیز ۱۰۰ برابر کمتر است.

Hala Point initially will be located at the Sandia National Laboratory in New Mexico; where researchers will utilize this system to solve various scientific problems including architecture and physics of devices, computer science, informatics, and so on.

ویژگی‌های کامپیوتر نورومورفیک Hala Point اینتل

سیستم Hala Point اینتل شامل ۱۱۵۲ پردازنده جدید Loihi 2 اینتل (یک تراشه تحقیقاتی نورومورفیک)، ۱.۱۵ میلیارد نورون مصنوعی و ۱۲۸ میلیارد سیناپس مصنوعی است که در ۱۴۰,۵۴۴ هسته پردازشی قرار دارند. حداکثر توان مصرفی این سیستم ۲۶۰۰ وات است. همچنین، بیش از ۲۳۰۰ پردازنده x86 نیز در آن وجود دارد که برای محاسبات جانبی استفاده می‌شود.

این نوع سیستم قادر به انجام ۲۰ کوادریلیون عملیات پردازشی در هر ثانیه است (۲۰ پتا عملیات بر ثانیه یا ۲۰ Petaops). به طور کلی، کامپیوترهای نورومورفیک اطلاعات را به صورت متفاوتی نسبت به ابرکامپیوترها پردازش می‌کنند؛ بنابراین امکان مقایسه آن‌ها به‌سادگی وجود ندارد. اما "ترینیتی"، ابرکامپیوتر سی‌وهشتمین قدرتمند جهان، تقریباً دارای ۲۰ پتافلاپس (petaFLOPS) قدرت است. ابرکامپیوتر قدرتمندتر جهان نیز با نام "فرانتیر"، دارای عملکرد ۱.۲ اگزافلاپس (exaFLOPS) یا ۱۱۹۴ پتافلاپس است.

رایانه‌های سنتی اطلاعات را به شکل خطی پردازش می‌کنند. آن‌ها به CPU و GPU وابسته هستند. از سوی دیگر، رایانه‌های نورومورفیک از عملکرد مغز انسان الهام گرفته‌اند. آن‌ها از شبکه‌های عصبی مصنوعی و سیناپس‌ها، مشابه مغز بیولوژیکی بهره می‌برند. این ساختار به رایانه‌های نورومورفیک کمک می‌کند تا بسیاری از محاسبات را به‌طور هم‌زمان پردازش کنند.

مطالب و اخبار مربوطه

نظرات و اندیشه‌هایتان را به اشتراک بگذارید

برای مشارکت در گفتگو با دیگر کاربران ثبت‌نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.

پیشنهادهای دیجیاتو

شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو بهترین راه برای دستیابی به اطلاعات جدید در حوزه فناوری، علم و خودرو هستند. اگر می‌خواهید اطلاعات به‌روز را دنبال کنید، بهترین راه این است که شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید.

تمامی حقوق مربوط به وبسایت دیجیاتو محفوظ است | این وبسایت با استفاده از سرورهای قدرتمند پارس پک پشتیبانی می‌شود

ورود به حساب کاربری انجام دهید

ساخت یک حساب کاربری جدید

بازیابی رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *