نوین آزمایش تشخیص سرطان پروستات: تست MPS2

الفبای دیجیتال

لطفاً احساس راضی بودن خود از دیجیاتو را بیان کنید.

چگونه می‌توانیم تجربه‌ی بهتری برای شما ایجاد کنیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در بهبود و توسعه‌ی بهتر دیجیاتو همراهی می‌کنید، سپاسگزاریم.

این آزمایش جدید می‌تواند مردان را از جلوگیری از نمونه‌برداری‌های غیرضروری برای تشخیص سرطان پروستات کمک کند. تست MPS2 با بررسی ۱۸ نشانگر ژنتیکی سرطان پروستات، مشخص می‌کند که کدام موارد سرطان به نمونه‌برداری نیاز دارند.

به دیجیاتو ملحق شوید تا از امکانات و بخش‌های ویژه آن بهره‌مند شوید.

آخرین پیشرفت‌های فناوری

محققان دانشگاه میشیگان یک آزمون ادرار جدید تدوین کرده‌اند که یکی از چالش‌های اساسی در تشخیص سرطان پروستات را حل می‌نماید. این آزمون توانایی تفکیک بیماری‌های کم‌رونده از نوعی که نیاز به نمونه‌برداری و درمان فوری دارند، را داراست.

این آزمایش به نام MyProstateScore2.0 یا MPS2 است و با شناسایی ۱۸ ژن مختلف مرتبط با سرطان پروستات درجه‌بالا، اطلاعات مهمی را ارائه می‌دهد. MPS2 با موفقیت توانسته است در آزمایش‌ها سرطان‌هایی را که به گرید ۲ یا گلیسون ۷=۴+۳ تعلق دارند، شناسایی کند. احتمال رشد و گسترش این نوع سرطان‌ها بیشتر از سایر سرطان‌های با گرید ۱ یا گلیسون ۶ است.

بیش از یک سوم از حالت‌های پایین‌ریسک سرطان پروستات است. اما تست‌های معمولی قادر به تشخیص سرطان‌های خطرناک نیستند. پزشکان اکنون در تلاشند تا روش‌هایی را برای شناسایی سرطان‌های جدی پیدا کنند، زیرا سرطان‌های کم‌سرعت ممکن است به درمان احتیاج نداشته باشند.

آزمایش MPS2، یک نسخه جدید از MPS است که ده سال پیش توسعه یافته و با استفاده از نشانگرهای خاص آنتی‌ژنی مانند PSA، PCA3 و ترکیب ژن TMPRSS2::ERG، قادر به تشخیص این نوع سرطان است. با این حال، MPS قادر به تعیین مرحله سرطان نبود.

شناساگرهای ژنتیکی سرطان پروستات درجه بالا

تیم تحقیقاتی از توالی‌یابی RNA برای بیش از ۵۸٬۰۰۰ ژن بهره گرفته و سپس به ۵۴ گزینه دست یافتند که در بیان ژن‌ها در سرطان‌های پروستات درجه بالا نسبت به وضعیت معمول بیشتری ارائه می‌دهند. سپس آن‌ها اطلاعات مربوط به ۷۰۰ نفر با سطح PSA بالا را از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰ مورد بررسی قرار دادند.

در پایان، تحقیقات نشان داد که ۱۸ علامت مشخص ارتباط مداومی با بیماری پیشرونده دارند. تست ادرار MPS2 از این علائم به‌عنوان نشانگرها برای تشخیص سرطان پروستات استفاده می‌کند. علاوه بر این، این تست شامل ۱۶ نشانگر زیستی اضافی به‌عنوان تکمیل نیز می‌شود که به‌صورت تکمیلی عمل می‌کنند.

عملکرد آزمایش MPS2 بر روی بیش از ۸۰۰ نمونه ادرار، در شناسایی سرطان‌های پروستات درجه بالا، عملکرد قابل توجهی از خود نشان داد. بسیار مهم است که در تشخیص سرطان پروستات با درجه یا گرید ۱، دقت این آزمایش تقریباً به ۱۰۰ درصد می‌رسد. به این معناست که اگر نتیجه آزمایش منفی باشد، احتمالاً بیمار سرطان پروستات به مرحله تهاجمی نرسیده است.

تست MPS2، در تشخیص افرادی که نیازی به برداشت نمونه از بافت ندارند، به نسبت تست قبلی خود موفق‌تر بوده است. نشانگر PSA قادر است فقط از ۱۱ درصد از برداشت‌های ناچیز جلوگیری نماید، اما این شاخص در تست MPS2 به ۴۱ درصد افزایش یافته است.

این بدان معناست که در میان ده مورد، چهار مورد به نیاز به نمونه‌برداری احتیاج ندارند و نمره MPS2 آن‌ها پایین خواهد بود، لذا می‌توانند بدون نگرانی از نمونه‌برداری‌های اضافی صرف‌نظر کنند. اگر یک مرد قبلاً طبق آزمون MPS نمونه‌برداری انجام داده باشد، نتیجه MPS2 نیز دقیق‌تر خواهد بود.

به‌عنوان یک نمونه، فردی ممکن است به دلیل افزایش PSA مورد آزمون‌گیری پروستات قرار بگیرد، اما هیچ سرطانی در او شناسایی نشود. این فرد در طول زمان تحت نظر قرار می‌گیرد و اگر میزان PSA او دوباره افزایش یابد، باید آزمون‌گیری انجام دهد. با این حال، آزمون MPS2 می‌تواند در ۵۰ درصد از موارد تشخیص دهد که افزایش PSA نیاز به آزمون‌گیری ندارد.

مطالب و اخبار مرتبط را بخوانید و دیدگاه‌ها و نظرات خود را بیان کنید. برای شرکت در گفتگو با دیگر کاربران، ثبت‌نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.

پیشنهادهای دیجیاتو

شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو به سرعت‌ترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو هستند. اگر می‌خواهید همواره به‌روز باشید، حتماً شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید.

تمامی اختیارات مربوط به وبسایت دیجیاتو در امان است. دیجیاتو با استفاده از سرورهای قدرتمند شرکت پارس پک پشتیبانی می‌شود.

ورود به حساب کاربری

ایجاد حساب کاربری

بازیابی رمز عبور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *