وضعیت تولید خودرو در ایران بررسی شده در سال ۱۴۰۳ در دیجیاتو

الکترونیک

لطفاً درجه راضی‌نمایی خود را از دیجیاتو بیان کنید.

چه اقداماتی می‌توانیم برای بهبود تجربه شما انجام دهیم؟

نظر شما با موفقیت ذخیره شد.

از همراهی شما در بهبود و بهینه‌سازی دیجیاتو صمیمانه قدردانی می‌کنیم.

آیا وعده‌های افزایش تولید خودرو در سال ۱۴۰۳ به واقعیت پیوسته خواهد شد؟

در تاریخ سوم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ و در جریان جلسه وزیر صنعت با کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، وعده‌های جدیدی برای افزایش تولید خودرو در سال ۱۴۰۳ مطرح شد.

برای استفاده از امکانات ویژه و دسترسی به بخش‌های مختلف در دیجیاتو، ثبت‌نام کنید و عضو ویژه این پلتفرم شوید.

متن:

در روز سوم اردیبهشت ۱۴۰۳، در جلسه وزیر صمت با کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، وعده‌های جدیدی برای تولید خودرو در سال ۱۴۰۳ مطرح شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه اظهار کرد که تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۳ قرار است انجام شود. اگر این اتفاق بیفتد، بازار خودرو در کشور تغییرات زیادی خواهد داشت. اما آیا این وعده قابل اجرا است؟

همچنین، مطالعه کنید: تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ همچنان از تقاضا عقب مانده است.

بررسی آمار تولید خودرو در چند سال اخیر نشان می‌دهد که خودروسازان هیچ‌گاه نتوانسته‌اند وعده‌های وزارت صنعت را به عمل درآورند. در ابتدای سال ۱۴۰۲، وزارت صنعت وعده تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو داد. اما تا پایان سال، خودروسازان تنها موفق به تولید کمتر از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو شدند. با مقایسه وعده‌های سال گذشته، می‌توان پیش‌بینی کرد که تولید خودرو در سال ۱۴۰۳ به حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه می‌رسد.

بررسی آمار تولید خودرو و واقعیت بازار

می‌توان گفت که ارائه آمار و وعده‌های مختلف در زمینه تولید خودرو به یک موضوع معمولی تبدیل شده است. به گفته کارشناسان و فعالان حوزه خودرو، بازار خودرو در ایران به طور ماهانه نیاز به ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو جدید دارد. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که نیاز بازار ایران به خودروهای جدید بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه در سال است. تا زمانی که تولید خودرو در کشور به این مقدار نزدیک نشود، بازار خودرو به سکونت نخواهد رسید.

ضرورتا باید اشاره کنم که حتی در بهترین حالت، واردات خودرو تأثیر چندانی بر توازن بازار نخواهد داشت. بنابراین، اظهار نظر درباره واردات خودرو به‌عنوان یک عامل تأثیرگذار بر بازار خودرو، اشتباه است. در بهترین شرایط بازار خودرو کشور در دهه گذشته و دوران پسابرجام، سالانه ۵۰ هزار دستگاه خودرو سواری به کشور وارد می‌شد. این تعداد خودرو، تقریبا ۳ درصد از کل نیاز بازار کشور را تشکیل می‌دهند.

با توجه به کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان در چند سال اخیر، تمایل مشتریان ایرانی به خرید خودروهای داخلی افزایش یافته است. این امر منجر به کاهش تقاضا از رده‌های بالاتر به رده‌های میانی و پایین بازار شده است. بسیاری از افرادی که قبلاً قادر به خرید خودروهای مونتاژی چینی یا وارداتی بودند، اکنون تنها می‌توانند خودروهای ایرانی را خریداری کنند. به طور طبیعی، در این شرایط، رشد تولید ایران‌خودرو و سایپا به عنوان عوامل مهمی برای ایجاد توازن در بازار محسوب می‌شود.

با تصدی عباس علی آبادی به وزارت صنعت، تغییراتی در روند عرضه خودرو به بازار دیده شد. سهمیه‌های مختلف در حال حذف شدن هستند و فرآیند تخصیص خودرو به سمت آزادسازی قیمت‌ها پیش می‌رود. این تغییرات باعث افزایش امید مصرف‌کنندگان به صنعت خودروسازی شده است.

در سال ۱۴۰۲، شرکت خودروساز سایپا با ارائه عملکرد ضعیف، باعث افزایش قیمت خودروهای شاهین در بازار شد. عرضه محصولات جدید این شرکت از جمله اطلس، سهند، آریا و کادیلا، با تاخیر زیادی همراه بود. تغییرات در مدیریت شرکت‌های خودروساز بزرگ، امید به بهبود عملکرد تولید را افزایش داد. با این حال، مشکلات حوزه تولید خودرو همچنان وجود دارد و به نظر می‌رسد تولید بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۳، با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهد بود.

مطالب و اخبار مرتبط

نظرات و دیدگاه‌های خود را ثبت کنید

جهت شرکت در گفتگو با کاربران عضو شوید یا وارد حساب کاربری خود شوید.

پیشنهادهای دیجیاتو

برای دستیابی سریع‌تر به اخبار فناوری، علم و خودرو، بهترین راه این است که شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید. اگر می‌خواهید از آخرین اخبار مطلع شوید، بهترین گزینه دنبال کردن شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو است.

تمامی مالکیت‌ها به وبسایت دیجیاتو تعلق دارد. دیجیاتو با استفاده از سرورهای قوی پارس پک پشتیبانی می‌شود.

ورود به پنل کاربری

ایجاد حساب کاربری

بازیابی رمز عبور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *