پروژه تایتان؛ دهه‌ی طولانی تلاش‌های اپل برای تولید خودرو

الکترونیک

لطفا احساس رضایت خود را از دیجیاتو بیان کنید.

چگونه می توانیم تجربه بهتری برای شما ایجاد کنیم؟

نظر شما با موفقیت ذخیره شد.

از حمایت شما در بهبود و پیشرفت دیجیاتو سپاسگزاریم.

سعی ناموفق برای ورود به یک بازار جدید؛ بررسی یک دهه تلاش شرکت اپل برای تولید خودرو

در این مقاله، بررسی تاریخچه ۱۰ ساله و مشکلات و موفقیت‌های شرکت اپل در صنعت خودروسازی، به نام پروژه تایتان، را داریم.

برای دسترسی به امکانات و بخش‌های ویژه در دیجیاتو، ثبت‌نام کنید و عضو ویژه این پلتفرم شوید.

در حال تکنولوژی جدید

ویدیوی مرتبط

چند روز پیش، خبرنگار بلومبرگ به نام "مارک گرمن" اعلام کرد که پروژه خودروی اپل به نام "تایتان" پس از ۱۰ سال تعطیل شده است؛ این خبر ممکن است باعث شوک برای حدود ۲۰۰۰ کارمند این بخش شود. اما به نظر می‌رسد که بیشتر کارکنان بخش خودرو به تیم هوش مصنوعی اپل ملحق شده و زیر نظر "جان جیانندرا" در پروژه‌های هوش مصنوعی این شرکت فعالیت خواهند کرد.

با وجود اطلاع از وجود چنین پروژه‌ای، بسیاری از مردم به جزئیات برنامه‌ریزی شرکت کوپرتینویی‌ها در این بخش آگاه نبودند و این موضوع حتی در بین کارمندان اپل نیز مشهود بود. در طول کار روی پروژه تایتان، مشخص نبود که آیا اپل قصد دارد خودروهای برقی توسعه دهد یا ماشین‌های خودران؛ گاهی اوقات پنهان کردن هدف از برنامه‌ریزی آن‌ها برای توسعه هر دو بخش اطلاعاتی در دست نبود. به همین دلیل عدم وضوح هدف و فشار سهام‌داران برای تعیین وضعیت این پروژه، مدیرعامل اپل به تصمیم لغو این بخش رسید. در این مقاله نگاهی به روند ۱۰ ساله پروژه تایتان داریم و از دلایل شکست آن بررسی می‌کنیم. همراه دیجیاتو باشید تا انتها.

در سال ۲۰۱۳، قبل از شروع پروژه تایتان، مدیران اپل به دنبال ورود به بازار خودروهای الکتریکی بودند. گزارشی از روزنامه «سانفرانسیسکو کرونیکل» نشان می‌داد که «آدریان پریکا»، مدیر بخش ادغام و تملیک اپل، به‌صورت مخفیانه با «ایلان ماسک» دیدار کرده و درباره حضور در بازار خودروهای الکتریکی مذاکره کرده‌اند. این دیدار اثر چندانی نداشت، اما ارتباطی اولیه بین اپل و تسلا راه‌یافت. تقریباً در همان زمان، تسلا «داگ فیلد» را که نقش مهمی در طراحی سخت‌افزاری اپل داشت، استخدام کرد.

در سال ۲۰۱۴، اپل به‌صورت مخفی فعالیت پروژه تایتان را شروع کرد و برای این منظور، افراد با استعدادی از شرکت‌های خودروسازی معروف مانند فورد، مرسدس بنز و همچنین کارمندان داخلی خود را جمع کرد. تیم کوک به «استیو زادسکی»، مهندس سابق فورد و مسئول بخش آیفون‌ها و آیپد‌ها، اختیار داد تا تیمی حدود ۱۰۰۰ نفری برای این پروژه ایجاد کند. اپل تنها به جمع‌آوری نیرو محدود نبود و هم‌زمان با برخی شرکت‌ها مانند Magna Steyr و BMW همکاری می‌کرد.

در سال ۲۰۱۵، با همکاری "مارک نیوسون"، طراح برخی از خودروهای فورد، به نظر می‌رسید که اپل جدیاً در حال کار روی خودرو است. در فوریه ۲۰۱۵، مجله فایننشال تایمز خبری منتشر کرد که متخصصین بخش خودرو اپل در یک آزمایشگاه تحقیقاتی مخفی فعالیت می‌کنند و سپس "وال استریت ژورنال" از تمرکز اپل بر روی ساخت یک خودرو الکتریکی با طراحی مشابه ون‌های کوچک خبر داد. این گزارش همچنین ادعا کرد که اپل در آن زمان به توسعه ماشین‌های خودران متمرکز نبود. با وجود همه این فعالیت‌ها، پروژه تایتان هنوز به‌صورت غیررسمی ادامه می‌یافت و با جذب برخی از متخصصین از سایر بخش‌های شرکت، توسعه این پروژه را پیگیری می‌کرد.

در جلسه سهام‌داران اپل در مارس ۲۰۱۵، از تیم کوک درباره خرید تسلا سؤال شد. اما وی به سؤال جوابی نداد و اعلام کرد که او مایل است CarPlay، یعنی برنامه ساخته شده توسط اپل، توسط تسلا پذیرفته شود. در همین زمان، تسلا تقریباً ۱۵۰ کارمند از اپل را جذب کرده بود و بیشترین تعداد کارمندان از اپل را در مقایسه با شرکت‌های دیگر داشت.

پروژه به سرعت ادامه یافت و مجله مدیریت آلمانی Manager در ژوئیه ۲۰۱۵، در یک گزارش ارتباطی بین BMW و اپل برای تولید خودروی الکتریکی i3 خبر داد. روزنامه گاردین نیز اعلام کرد که اپل علاقه‌مند به توسعه یک خودروی اتوماتیک دارد و در حال جستجو برای مکان‌های آزمایش این خودروها است. اما در سپتامبر همان سال، نیویورک تایمز گزارش داد که اپل میان توسعه خودروهای الکتریکی، خودروهای خودران و یا هر دو، متردد است.

در سال ۲۰۱۶، جانی آیو، معاون سابق بخش طراحی صنعتی اپل، انتقادات خود را از تاخیر در پیشرفت پروژه‌ها ابراز کرد و زادسکی نیز از پروژه تایتان جدا شد در حالی که در اپل حضور خود را حفظ کرد. همچنین فرآیند استخدام نیروها نیز به تاخیر افتاد. به همین دلیل، اهداف اپل در زمینه توسعه خودروها با مشکلاتی مواجه شد و در هاله‌ای از تردید فرو رفت.

برای حل مشکلات مطرح شده، تیم مدیریتی شرکت اپل، «باب منسفیلد»، یکی از مدیران ارشد بخش سخت‌افزار را برای رهبری پروژه تایتان انتخاب کرد و روی استراتژی سرمایه‌گذاری خود در شرکت خودروساز مک‌لارن انگلیسی تمرکز کرد. همچنین در اکتبر ۲۰۱۶، بلومبرگ گزارش داد که اپل به توسعه خودروهای خودران متمرکز شده و صدها عضو پروژه را اخراج کرده است. همچنین ذکر شد که مدیران اپل تا پایان سال ۲۰۱۷ به تیم منسفیلد وقت داده‌اند تا با بررسی چالش‌ها و شرایط ساخت خودروها، درباره اهداف نهایی پروژه تایتان تصمیم بگیرند. البته گزارش‌ها، رهبری منسفیلد در این پروژه را به عنوان یک شکست می‌دانستند.

در سال ۲۰۱۷، علاوه بر اپل، برخی از شرکت‌ها و غول‌های فناوری دیگر نیز در حال توسعه ماشین‌های خودران بودند. گوگل با برنامه Waymo بر روی ماشین‌های خودران کار می‌کرد و اوبر نیز پس از استخدام کارشناسان، گام‌هایی در این زمینه برداشت. شرکت‌های جنرال موتورز و فورد نیز در راه توسعه ماشین‌های خودران حضور داشتند. اپل نیز مجوزی از دپارتمان وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا دریافت کرد تا فناوری رانندگی اتوماتیک خود را با استفاده از سه خودروی لکسوس در آوریل ۲۰۱۷ تست کند.

در پایان ماه ژوئن همان سال، تیم کوک نهایتاً پروژه تایتان را تایید کرد. او در گفتگو با بلومبرگ از تمرکز اپل بر روی توسعه سیستم‌های اتوماتیک و خودرانی صحبت کرد و این فناوری را مادر تمام پروژه‌های هوش مصنوعی خواند. البته او از پاسخ به سوالات مربوط به ساخت خودروهای خودران بی‌فایده گذشت و موقعیت خود را در این زمینه مشخص نکرد.

در ماه اوت سال ۲۰۱۸، خبر مهم‌ترین رویداد سال منتشر شد؛ زمانی که اپل دوباره «داگ فیلد» را استخدام کرد تا به منسفیلد کمک کند تا پروژه تایتان را به جلو ببرد. این اتفاق باعث ایجاد گمانه‌هایی در مورد تلاش اپل برای تولید خودروهایش شد. همچنین، ایلان ماسک در آن زمان در یک مصاحبه اعلام کرد که در حال تلاش برای تولید خودرو مدل ۳ تسلا بود و سعی کرد با مدیران اپل جلسه‌ای برای فروش تسلا برگزار کند اما نتوانست موفق شود.

در سال بعد، اپل با تغییرات در نیروهای خود شروع به کار کرد و بیش از ۲۰۰ کارگر را از پروژه تایتان حذف کرد. به منظور پیشرفت در پروژه، تیم کوک "کریس پوریت"، معاون مهندسی تسلا را به تیم خودرویی جذب کرد. همچنین در ژوئن ۲۰۱۹، اپل استارتاپ Drive.ai را خرید تا از هوش مصنوعی در سیستم‌های خودران ماشین‌ها استفاده کند.

در سال ۲۰۲۰، پروژه تایتان نیز تحت تأثیر پاندمی کرونا قرار گرفت و برنامه‌های اپل برای توسعه خودروهای خود به دلیل شیوع این بیماری متوقف شد. با این حال، مدیران شرکت درباره سرمایه‌گذاری یا خرید استارتاپ‌ها مانند EV Canoo صحبت کردند اما نتوانستند به نتیجه‌ای برسند.

اما در سال ۲۰۲۰ هوا چندان سرد نبود و بر اساس گزارش رویترز، به نظر می‌رسد که اپل در حال توسعه یک وسیله نقلیه مسافربری با باتری‌های منحصربه‌فرد خود است. تیم متخصصین این پروژه با ترکیب ایده باتری‌ها و همچنین پروژه خودروها، اعتقاد داشتند که می‌توانند این نسخه از خودروهای خود را تا سال ۲۰۲۴ به خط تولید برسانند.

در سال ۲۰۲۱، به گزارش رسانه‌های کره‌ای، اپل در ابتدای همان سال مذاکراتی با گروه هیوندای موتور برای تولید خودروی خود داشت که منجر به افزایش ارزش سهام این شرکت شد. همچنین، طبق گزارش Nikkei، در فوریه همان سال، اپل مذاکراتی با شرکت‌های خودروساز ژاپنی برای تولید خودروی خود آغاز کرد. در یک مصاحبه با روزنامه‌نگار آمریکایی، تیم کوک بر اهمیت استقلال خودروها تأکید کرد و معتقد بود که می‌توان با استفاده از ماشین‌ها کارهای بسیاری انجام داد.

در ادامه، شرکت اپل برای تامین باتری خودروهایش، مذاکراتی با شرکت‌های چینی CATL و BYD را آغاز کرد. همچنین، یکی از مشاوران ارشد اقتصادی کاخ سفید اعلام کرد که اپل در حال بررسی ساخت تأسیسات پیشرفته تولید باتری در آمریکا است. به علاوه، شرکت اپل «اولریش کرانز»، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل استارتاپ EV Canoo را به تیم پروژه تایتان اضافه کرد و «کوین لینچ» را جزو تیم متخصصین این پروژه قرار داد. پس از این تغییرات، سران اپل تصمیم گرفتند که بسته به خود توسعه و ساخت ماشین‌های خود را بدون همکاری با خودروسازهای دیگر انجام دهند و پروژه تایتان را مستقل اداره کنند.

در ادامه و در ماه نوامبر ۲۰۲۱، گزارش شد که اپل و کوین لینچ، در حال کار بر روی خودروی بدون فرمان یا پدال بودند. آن‌ها همچنین دست به تلاش برای عرضه این ماشین تا سال ۲۰۲۵ زده بودند. طبق گزارش‌ها، اپل قصد داشت با اتمام کارهای اصلی ساخت پردازنده ماشین، نسل اول خودروهایش را به بازار عرضه کند. برای تقویت تیم، اپل «کریستوفر سی‌جی مور»، یکی از مدیران سابق تسلا را استخدام کرد.

در سال ۲۰۲۲، سی‌جی مور از شرکت اپل جدا شد و پس از آن، جزئیات برخی از مشکلات اپل در راه‌اندازی فناوری رانندگی اتومات را منتشر کرد. همچنین در ماه دسامبر همان سال، بلومبرگ از کاهش جاه‌طلبی‌های اپل در پروژه تایتان به دلیل عدم توانایی در ساخت خودرو بدون فرمان یا پدال خبر داد. گزارش‌ها نشان می‌دهند که اپل به توسعه خودروهایی مشغول بود که تنها در بزرگراه‌ها به‌صورت اتوماتیک عمل می‌کنند و حتی به تأسیس یک "مرکز فرمان از راه دور" برای کمک به رانندگان در کنترل خودروها در شرایط اضطراری فکر می‌کرد.

در سال ۲۰۲۳، ناراحتی در مورد پروژه Apple Car روز به روز بیشتر شده است. در ماه سپتامبر ۲۰۲۳، یک تحلیلگر به نام "مینگ-چی کو" اظهار کرد که این پروژه از تمام ویژگی‌های مثبت و معتبر خود دست کشیده است و به نظر می‌رسد که این پروژه بدون حضور یک شرکت خودروساز دیگر به تولید انبوه نمی‌رسد. همچنین بر اساس گزارش‌های بلومبرگ، ادعا شده است که هیئت‌مدیره اپل فشار زیادی به تیم کوک وارد کرده‌اند تا سرنوشت خودروهای اپل را مشخص کنند.

در سال ۲۰۲۴ به پایان سال میلادی خواهیم رسید و احتمالاً اپل در توسعه خودروها به پایان خواهد رسید. بلومبرگ گزارش داد که به دلیل تأخیر چهار ساله تا سال ۲۰۲۸، پروژه تایتان در ژانویه تصمیم‌گیری خواهد شد و به نظر می‌رسد تیم متخصصان اپل به سمت توسعه خودروهای برقی با ویژگی‌های محدودتر می‌روند. با این حال پس از یک ماه، به نظر می‌رسد پروژه تایتان به طور دائمی لغو شده است و این در صورتی که اتفاق بیفتد، شکست بزرگی برای اپل خواهد بود و هزینه‌های میلیاردی در این زمینه ثبت خواهد شد.

مطالب و خبرهای مرتبط

نظرات و افکار خود را بنویسید

برای مشارکت در گفتگو با دیگران عضو شوید یا وارد حساب کاربریتان شوید.

پیشنهادهای شبکه های اجتماعی دیجیاتو

برای بروزترین اخبار فناوری، علم و خودرو، بهترین راه دنبال کردن شبکه های اجتماعی دیجیاتو است. اگر مایل به بروز نگه داشتن اطلاعات خود هستید، حتماً شبکه های اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید.

تمامی اختیارات متعلق به وبسایت دیجیاتو می‌باشد | دیجیاتو با استفاده از سرورهای قوی پارس پک پشتیبانی می‌شود

ورود به حساب کاربری

ایجاد یک حساب کاربری

فراموشی کلمه عبور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *