کشف حیرت‌انگیز تلسکوپ جیمز وب: دورترین اَبَرسیاهچاله فعال کیهان شناسایی شد

تلسکوپ فضایی جیمز وب با موفقیت موفق به شناسایی یکی از درخشان ترین کهکشان های کیهان و دورترین سیاهچاله فعال با جرم بزرگ شد.

در حین رصد کردن یکی از درخشان‌ترین کهکشان‌ها به نام “GN-z11″، تلسکوپ جیمز وب توانست دورترین اَبَرسیاهچاله فعال که جرم آن حدود ۲ میلیون برابر جرم خورشید است را شناسایی کند. این اَبَرسیاهچاله با سرعتی سرسام‌آور مواد را به سمت خود کشیده و آنها را می‌بلعد.

GN-z11 کهکشانی جوان و همزمان دورترین کهکشانی است که تا به حال توسط منجمان شناسایی و مشاهده شده است. این کهکشان در زمانی که کیهان تنها ۴۳۰ میلیون سال عمر داشت، به وجود آمده است (تخمین زمانی برای عمر کل کیهان حدود ۱۳.۸ میلیارد سال است).

کهکشان GN-z11 در ابتدا توسط تلسکوپ فضایی “هابل” شناسایی شد و به دلیل درخشش خارق‌العاده‌اش، منجمان مجبور شدند به بررسی رموز آن بپردازند. در حال حاضر، دانشمندان موفق شده‌اند برخی از اسرار آن را فاش کنند.

کشف دورترین سیاهچاله فعال در کیهان با استفاده از تلسکوپ جیمز وب انجام شد. تحقیقات جدید نشان داده است که این کهکشان شامل یک سیاهچاله ابرپرجرم در مرکز خود است که به سرعت مواد اطراف را بلعیده است. این سیاهچاله در حال حاضر به عنوان دورترین سیاهچاله فعال در کیهان شناخته می‌شود.

دانشمندان تخمین می‌زنند که جرم این سیاهچاله حدوداً ۲ میلیون برابر جرم خورشید است و همین سیاهچاله ابرپرجرم در مرکز کهکشان GN-z11 باعث درخشندگی آن می‌شود. سیاهچاله‌های فعال که مواد را به سرعت به‌سمت خود جذب می‌کنند، بسیار درخشان هستند.

حضور گاز بسیار چگال در مرکز کهکشان، حاضری عناصر شیمیایی یونیزه در این منطقه و کشف اثر بادهای بسیار قوی که توسط کهکشان به بیرون پرتاب شده‌اند، نشانه‌های وجود سیاهچاله‌های فعال ابرپرجم است که خوشبختانه دانشمندان توانسته‌اند هر سه نشانه مذکور را در تحقیقات خود از این کهکشان پیدا کنند و در نهایت وجود چنین سیاهچاله‌های شگفت‌انگیزی را اثبات کنند.

در افزایش، یک تیم دیگر از پژوهشگران که همزمان درباره داده های طیفی جیمز وب از این کهکشان مطالعه می کردند، متوجه وجود یک توده گاز هلیوم در اطراف کهکشان مذکور شدند. دانشمندان اعتقاد دارند که نخستین نسل ستارگان در جهان از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده اند.

با وجود این توده گازی که فقط هلیوم را شامل می شود و هیچ عنصر شیمیایی سنگینی در آن وجود ندارد، می توان به دانشمندان کمک کرد تا ردپای محل تولد اولین ستارگان کیهان را پیدا کنند. تولد این ستارگان نشان می دهد که در تاریخچه کیهان تغییری اساسی رخ داده است و جهان از یک حالت تاریک و بی ماده به یک محیط پیچیده و ساختارمند تبدیل شده است.

در تحقیقات آینده خود، دانشمندان قصد دارند به دنبال نشانه‌های تولد اولین ستارگان جهان با بررسی عمیق‌تر توده گاز هلیومی بگردند. همچنین، آن‌ها در برنامه کار خود قرار داده‌اند تا بررسی دقیق‌تری درباره سیاهچاله ابرپرجرم مرکزی این کهکشان انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *