کشف نشت اتم‌های یونیزه از اتمسفر زهره توسط فضاپیمای بپی‌کلمبو

تکنولوژی دیجیتال

لطفا نظر خود را درباره دیجیاتو بیان کنید.

چگونه می‌توانیم تجربه بهتری برای شما فراهم کنیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از همراهی شما در بهبود و پیشرفت دیجیاتو سپاسگزاریم.

محققان: اتم‌های کربن و اکسیژن از جو زهره به فضا نفوذ می‌کنند

فرآیندهایی که باعث خروج یون‌های کربن و اکسیژن از جو زهره می‌شوند، احتمالاً در تبدیل این سیاره به یک دیواره آتشین نقش داشته‌اند.

برای استفاده از امکانات و بخش‌های ویژه در دیجیاتو، عضو ویژه شوید و ثبت‌نام کنید.

تکنولوژی جدید

مواقعی که فضاپیمای بپی‌کلمبو از کنار سیاره زهره عبور می‌کند، اتمسفر این سیاره که شامل اتم‌های کربن و اکسیژن است، به فضا نشت می‌کند، این اتم‌ها را کشف می‌کند. در گذشته، زهره مانند زمین یک سیاره معتدل بود، اما در حال حاضر یک کره سوزان با ابرهای دی‌اکسید کربن و باران‌های اسید سولفوریک است. این داده‌های جدید، همراه با داده‌های نشت هیدروژن، به دانشمندان کمک می‌کند تا تاریخ این دگرگونی در زهره را بهتر درک کنند.

نشت مواد از اتمسفر سیارات پدیده‌ای رایج است. هیچ موانعی در بالای سیارات وجود ندارد که از نفوذ مواد به خلاء جلوگیری کند. زمین روزانه حدود ۹۰ تن ماده از اتمسفر خود را از دست می‌دهد. این مقدار بسیار کم است، اما به دانشمندان سرنخ‌هایی می‌دهد تا دلایل دگرگونی سیارات دیگر را بررسی کنند.

زهره از تمام سیارات منظومه شمسی به زمین نزدیک‌ترین و شبیه‌ترین می‌باشد، اما اطلاعات کاملی از آن نداریم. فقط فضاپیمای آکاتسوکی (Akatsuki) از سال ۲۰۱۰ به‌طور اختصاصی برای مطالعه زهره مأمور شده است. همچنین فضاپیماهای دیگری نیز در مسیر مأموریت‌های خود از کنار زهره عبور می‌کنند.

به‌پی کلمبو فضاپیمای مشترک آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) و آژانس فضایی اروپا (ESA) برای بررسی عطارد به کار گرفته شد. این فضاپیما دو بار در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ از کنار زهره گذشت. به‌پی کلمبو در دومین مرور خود از بخشی از محیط مغناطیسی زهره عبور کرد که قبلاً مورد بررسی قرار نگرفته بود.

نفوذ اتم‌های یونیزه از اتمسفر سیاره زهره

مغناطیسی زهره نه از درون خود این سیاره ایجاد می‌شود مانند زمین. میدان مغناطیسی زهره نتیجه تعامل ذرات باردار در اتمسفر بالای این سیاره با میدان‌های مغناطیسی و یون‌های بادهای خورشیدی است. نتیجه، یک کره مغناطیسی به شکل اشک است که نوک تیزتر آن در سمت دورتر از بادهای خورشیدی قرار دارد.

دور این میدان مغناطیسی، یک "پوشش مغناطیسی" (Magnetosheath) واقع است که فضاپیماها موفق شدند از داخل آن عبور کنند. ابزارهای این فضاپیماها توانستند یون‌های اکسیژن و کربن را شناسایی کنند که از جاذبه زهره فرار کرده بودند. این بار اول است که فرار یون‌های مثبت کربن از جو زهره ثبت شده است.

این مواد ذرات سنگینی هستند که به طور عموم دارای سرعت کمی هستند. دانشمندان نمی‌فهمند چه عواملی باعث شده‌اند که این ذرات قادر به گریز از گرانش سیاره شوند.

این امکان وجود دارد که یک باد الکترواستاتیک (الکتریسیته ساکن) آن‌ها را از سیاره دور کند. یک فرضیه دیگر این است که این ذرات از طریق یک فرایند گریز از مرکز شتاب گرفته‌اند.

حداقل سه مأموریت فضایی در آینده نزدیک به سوی سیاره زهره فرستاده خواهند شد تا پرسش‌های مربوط به این سیاره را پاسخ دهند. این پرسش‌ها درباره فرایند فرار کربن، فعالیت‌های آتشفشانی زهره و موضوع جالب حیات در بین ابرهای این سیاره می‌باشند.

اما سوال اصلی این است که چگونه زهره، که در گذشته شبیه به زمین ما بود، به این سیاره گرم و سوزان تبدیل شد. علمای اخترشناس باور دارند که نفوذ مواد از جو زهره نقش مهمی در این تحول داشته است.

مطالب و اخبار مرتبط را بخوانید

نظرات و دیدگاه‌های خود را اعلام کنید

برای شرکت در گفتگو با دیگر کاربران عضو شوید یا وارد حساب کاربری خود شوید.

پیشنهادهای دیجیاتو

فناوری، علم و خودرو در شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو به سرعت دسترسی پیدا می‌کنند. برای بروز بودن، بهترین راه دنبال کردن شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو است.

همه حقوق وبسایت دیجیاتو تحت حفاظت است. دیجیاتو با استفاده از سرورهای قدرتمند پارس پک پشتیبانی می‌شود.

وارد شدن به حساب کاربری

ایجاد حساب کاربری

بازیابی رمز عبور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *