Leonidas؛ سیستم مایکروویو ضدپهپادی کم هزینه و توقف ناپذیر جدید ایالات متحده

لئونیداس؛ سیستم مایکروویو ضدپهپادی اقتصادی و بی‌وقفه تازه ایالات متحده

در تاریخ ۲۷ مارس ۲۰۲۴، یک ناوچه جنگی ایالات متحده در دریای سرخ چهار خط راداری را شناسایی نمود که به سمت آن از یمن در حرکت بودند. این الگوی راداری با حملات هواپیماهای بدون سرنشین حوثی‌ها که مدت‌هاست انجام می‌شده، تطابق داشت. خدمه این ناوچه جنگی از ماه دسامبر با این حملات متعدد روبرو شده و به روش معمول با پاسخ مناسب به آن‌ها عمل کرده‌اند: موشک‌های رهگیر از عرشه ناوچه به هوا پرتاب شده و پهپادهای حمله‌کننده را به ترتیب در فاصله ایمن منهدم می‌کنند. همانطور که اتفاق افتاد، به ناوچه هیچ آسیبی وارد نشده و هیچ تلفاتی نیز رخ نداده است. اما ذخایر موشک‌ها محدود (و گران) است و حوثی‌ها هر روز پهپادها را پرتاب می‌کنند – گاهی حتی تا ۱۴ فروند در یک دسته.

این اقدام نشان می دهد که تهدید نظامی نامتقارن به ایالات متحده حمله می کند. در حالی که آمریکا در زمینه تجهیزات نظامی پیشرفته و برتری دارد، قدرت‌هایی مانند روسیه و چین در حال تولید تعداد زیادی پهپادهای تهاجمی ارزان برای غلبه بر این سلاح‌ها هستند. منتقدان آمریکا اعتقاد دارند که موشک‌های این کشور قدرتمند هستند، اما همزمان می فهمند که در طولانی مدت، از نظر تعدادی کاسته می شوند.

پل شار، معاون اجرایی و مدیر مطالعات مرکز امنیت جدید آمریکا (CNAS)، یک اندیشکده دفاعی مستقر در واشنگتن، مدت‌هاست هشدار می دهد که سلاح‌های کنونی به سرعت در حال از دست دادن امکان صرفه مالی خود هستند. شار می گوید: «نابودی یک پهپاد هزار دلاری با یک موشک میلیون دلاری راه حل مقرون به صرفه ای نیست».

این پهپادها باعث می‌شوند کشتی‌های جنگی باید مهمات بیشتری را صرف کنند که ممکن است آنها را در معرض حملات موشک‌های ضد کشتی بزرگ‌تر قرار دهد. با این حال، انداختن پهپادها نیز یک گزینه مناسبی نیست.

لوری، مدیر عامل کمپانی Epirus، سازنده تسلیحات پیشرفته در لس آنجلس، اظهار داشت: «هدف مخالفان ما ارسال پهپادهای ارزان قیمت به مقصد زرادخانه‌های ماست». به همین دلیل، شرکت او یک سلاح مایکروویو غیرقابل توقف را به کار گرفته است.

ابزارهای مایکروویو

دستگاه ضد پهپادی به نام Leonidas که توسط شرکت اپیروس ساخته شده است، از پرتوهای قدرتمند مایکروویو استفاده می کند تا جریان‌های الکترونیکی درون دستگاه‌های الکترونیکی ایجاد کند و باعث بارگذاری زیاد در آنها شود. این پرتوها می‌توانند باعث ایرادات موقتی یا حتی سوختن قطعات الکترونیکی شوند. به هر حال، این سلاح مایکروویو به طور موثری پهپادها را از آسمان حذف می‌کند.

بر خلاف پارازیت‌های رادیویی که هدایت پهپاد را دچار اشتباه می‌کنند یا در ارتباطات اختلال ایجاد می‌کنند، سلاح مایکروویو می‌تواند آنها را از بین ببرد. شرکت اپیروس، اولین بار در سال ۲۰۲۰ سیستم مایکروویو ضدپهپاد لئونیداس را معرفی کرد و نسل سوم مدل فعلی را در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه کرد.

لئونیداس، ساتع کننده، صفحه مسطح، واحدهای نیترید گالیوم، امواج رادیویی، فناوری، راداری، ارتباطات ۵G، کنترلر کامپیوتر، تراشه، آرایه، پرتو، دقت بالا.

در آزمایشات سال ۲۰۲۱، لئونیداس توانست همه ۶۶ هدف پهپادی مورد نظر را همگی سرنگون کند. در برخی از آزمایش‌ها، این سیستم با حمله همزمان چند پهپاد، به چالشی برخورد و توانست همه آنها را در یک حرکت از بین ببرد.

Epirus تا کنون چهار سیستم لئونیداس را به ایالات متحده ارسال کرده است تا ارزیابی شوند. این سیستم ها می توانند برای مبارزه با امواج هواپیماهای بدون سرنشین که در حال حاضر تهدید ایالات متحده هستند، مناسب باشند. شار اظهار می کند: «وعده انرژی هدایت شده برای استفاده در مقابل پهپادها در واقع، می تواند یک راهکار بزرگتر با هزینه کمتری نسبت به موشک ها فراهم کند. برای مبارزه با هواپیماهای بدون سرنشین به یک دفاع مقرون به صرفه و ارزان نیاز داریم».

دفاع ارزان قیمت، حملات گران قیمت

موشک SM-6، یک موشک دفاع هوایی دوربرد است که در حال حاضر توسط نیروی دریایی استفاده می شود. این موشک با وزن ۱,۴۹۷ کیلوگرم و سرعت ۳ ماخ، ارزش بیش از ۳ میلیون دلار دارد. با قابلیت از بین بردن یک جت جنگنده یا موشک کروز از فاصله بیش از ۲۴۰ کیلومتر، این موشک یک وسیله قدرتمند است. اما در مقابل یک پهپاد ۱۸۰ کیلوگرمی که با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت حرکت می کند و هزینه کمتری دارد، این موشک یک زیاده روی اقتصادی و نظامی بزرگ به حساب می آید.

موشک دریایی اوراقی پرنده تکامل یافته، سطح بعدی دفاع موشک میان برد است. این موشک نسبت به موشک قبلی بسیار کوچکتر است و وزن آن ۲۸۱ کیلوگرم است، اما هنوز هم قیمتی برابر با ۱.۵ میلیون دلار دارد.

هزینه های بالا به این معناست که نیروی دریایی ایالات متحده تنها تعداد محدودی از این موشک ها را دریافت می‌کند که برای دفاع در برابر هواپیماهای تهاجمی و موشک‌های ضد کشتی طراحی شده‌اند. به همین دلیل، آخرین بودجه نیروی دریایی تنها ۱۲۵ موشک SM-6 و ۱۴۷ موشک Sea Sparrow را شامل می‌شود.

بعضی از کشتی‌های نظامی ایالات متحده دارای توپ‌های سریع‌ترین شلیک گاتلینگ Phalanx هستند، اما این توپ‌ها در واقع آخرین دفاع با برد کمتر از ۱.۶ کیلومتر هستند. اگر یکی از آن‌ها نابود شود یا خراب شود، برخلاف موشک‌ها، فرصتی برای تلاش دوم وجود ندارد. زاخاری کالن‌بورن از مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی مستقر در واشنگتن دی‌سی هشدار می‌دهد که توپ‌ها پاسخ کامل نیستند. کالن‌بورن می‌گوید: «دفاع‌های هوابرد مبتنی بر توپ‌هایی مانند Gepard [که در اوکراین استفاده می‌شود] امیدوارکننده بوده‌اند، اما ممکن است تعداد زیادی پهپاد از جهات مختلف حمله کنند که این صورت آن‌ها را سردرگم می‌کند».

نیروهای حوثی با هواپیماهای بدون سرنشین ارزان قیمت وارداتی و مونتاژ محلی در کارگاه های گاراژی اقدام به حمله می‌کنند. آن‌ها تجربه‌ی سال‌ها در این نوع جنگ را دارند. هنگامی که عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ به ائتلافی علیه آن‌ها پیوست، حوثی‌ها شروع به شلیک هواپیماهای بدون سرنشین کوچک و دوربرد به سمت تاسیسات نفتی عربستان و دیگر اهداف آسیب‌پذیر با ارزش بالا در این کشور کردند. سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته سعودی‌ها، از جمله آتشبارهای موشک پاتریوت و جت‌های F-15 ارائه شده توسط ایالات متحده، اکثر این پهپادها را سرنگون کردند. اما برخی از آن‌ها از این سیستم‌های دفاعی عبور می‌کردند و گاهی اوقات سایت‌های ذخیره‌سازی نفت را به آتش می‌کشیدند.

در سال ۲۰۲۲، سعودی‌ها به دلیل حملات پهپادی حوثی‌ها، باقیمت آتش موافقت کردند. پس از آن، حوثی‌ها به ساخت نیروهای پهپادی خود ادامه دادند و در نوامبر ۲۰۲۴، با افتخار از پیروزی‌هایشان در برابر سعودی‌ها، موشک‌ها و پهپادهایشان را به سمت کشتی‌های تجاری بین‌المللی در دریای سرخ انداختند و ادعا کردند که برای حمایت از غزه، کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به اسرائیل می‌رود را هدف قرار می‌دهند.

دیگر متحدان ایران، گروه های شبه نظامی در عراق و مناطق دیگر پهپادهای مشابهی را به سوی منافع و پایگاه های ایالات متحده پرتاب می کنند. در ژانویه ۲۰۲۴، سه سرباز آمریکایی در حمله پهپادی که به نیروهای نزدیک به ایران تعلق داشت، در اردن کشته و ۲۵ نفر مجروح شدند.

پهپادها با قیمت مناسب مشکلی در حال رشد هستند، اما فناوری مایکروویو هزینه را تغییر می‌دهد. به جای اینکه دفاع در برابر آن‌ها غیرقابل استطاعت باشد، این مهاجمان هستند که ابتدا سلاح‌هایشان را خالی می‌کنند.

لوری اظهار می دارد: "اگر آنها هزاران پهپاد را ارسال کنند و به دیوار انرژی‌ای وارد شوند که سیستم‌های ما تولید می کند، ما می توانیم همه آن‌ها را هر بار با تقریباً ۲۵ سنت هزینه از بین ببریم".

تهدید حوثی های یمن برای ایالات متحده تنها نیست. چین دارای نیروی پهپادی قدرتمند است و در حال توسعه پهپادهای تهاجمی توده ای برای حمله به تایوان است. تعداد زیادی از هواپیماهای بدون سرنشین می توانند به طور همزمان حمله کنند – بیشتر از تعدادی که سیستم های دفاعی موجود بتوانند با آن ها مقابله کنند. لاوری اظهار می‌کند که تکنولوژی آن‌ها برای مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین گروهی اثبات شده است.

قایق‌های رباتیک تندرو انتحاری

حامل های نظامی بدون سرنشین مانند هوا، در آب نیز تهدیدآمیز هستند. حوثی‌ها علاوه بر پهپادها، از شهپادها- قایق‌های تندرو بدون سرنشین پر از مواد منفجره – استفاده می‌کنند و با آن ها به اهداف خود آسیب می‌زنند. اوکراین از پهپادهای دریایی مشابه با موفقیت علیه کشتی‌های جنگی روسیه در دریای سیاه استفاده کرده و مجموعه‌ای از حملات را علیه کشتی‌ها در دریا و بنادر روسیه انجام داده است. به طرز شگفت‌انگیزی، توپچی های روسی در هدف قرار دادن این شهپادهای کوچک با مسلسل های سنگین و توپ های خودکار خود مشکل داشته اند. اما قایق‌های بدون سرنشین سریع و چابک هستند و معمولاً در شب حمله می‌کنند.

ناوگان دریای سیاه روسیه به شدت تحت حملات آسیب دیده است، که باعث شکستن محاصره دریایی بنادر اوکراین توسط روسیه شده است. کشتی‌های جنگی ایالات متحده تاکنون موفق بوده‌اند حملات شهپادهای حوثی‌ها را دفع کنند. اما خطر این است که تعداد قابل توجهی قایق‌های بدون سرنشین به طور همزمان از جهات مختلف ممکن است چالش‌هایی را ایجاد کنند، به ویژه اگر همراه با پهپادها و حملات موشکی باشند. هزینه هر شپهپاد حدود ۱۰۰,۰۰۰ دلار است که بسیار کمتر از یک موشک است.

می گویند که فناوری مایکروویو Epirus قادر است به اندازه پهپادها، برای قایق های بدون سرنشین نیز موثر باشد. این شرکت قصد دارد این قابلیت را در تمرین Trident در تابستان امسال به نمایش بگذارد، که در آن سیستم لئونیداس را در برابر شهپادهای تندرو تست خواهد کرد. یکی از سخنگویان نیروی دریایی اظهار داشت که مانور Trident به شناسایی شکاف های احتمالی در سیستم های دفاعی آنها کمک می کند و راه حل های احتمالی را ارائه می دهد.

نبردهای انرژی هدایت شده: لیزر در مقابل مایکروویو

لئونیداس تنها از انرژی به عنوان سلاح هدایت شده استفاده نمی‌کند. نیروی دریایی ایالات متحده دارای یک سابقه طولانی در آزمایش‌های لیزرهای پرانرژی است. در سال ۲۰۱۴، کشتی جنگی یو اس اس پونس به سیستم تسلیحات لیزری (LaWS) 30 کیلوواتی مجهز شد و اجازه استفاده دفاعی از آن در خلیج فارس را دریافت کرد. LaWS در آزمایش‌ها موفق بود، اما هرگز به عنوان یک سلاح تهاجمی مورد استفاده قرار نگرفت. پس از بازنشستگی پونس در سال ۲۰۱۸، نیروی دریایی به دلیل مشکلاتی مانند زمان مورد نیاز برای شارژ قبل از شلیک و مشکل در تولید یک پرتو منسجم، تصمیم گرفت تا به توسعه این تکنولوژی لیزری ادامه ندهد.

در حال حاضر نیروی دریایی در حال کار بر روی یک لیزر قدرتمند ۱۵۰ کیلوواتی به نام HELIOS است. اما لیزرها دارای محدودیت‌های اساسی هستند. کالن‌بورن اظهار می‌دهد: "محیط – باران، دود، مه و غیره- می‌تواند لیزرها را مختل کند، بنابراین ممکن است اعتمادی بر آنها نباشد، به‌خصوص که برای ایجاد آسیب به هدف نیاز به قرار گرفتن لیزرها بر روی آن برای مدتی دارند".

یک پرتو لیزری باید به اندازه کافی روی هدف تمرکز داشته باشد تا آسیب زدند، زمانی که به عنوان "زمان ماندن" شناخته می‌شود. بسته به هدف، تخریب ممکن است چند ثانیه طول بکشد، در حالی که یک پرتو مایکروویو در کسری از ثانیه عمل می‌کند. لیزر تنها بر روی یک هدف متمرکز می‌شود، اما امواج مایکروویو می‌توانند یک پرتو گسترده را شلیک کنند و با یک پرتاب چندین هدف را از بین ببرند.

کالن‌بورن تصریح می‌کند: «استفاده از انرژی قابل هدایت امیدوارکننده است، اما من قطعاً از مایکروویو بیشتر از اسلحه‌های لیزری خوشحالم».

سلاح های مایکروویوی دیگر نیز وجود دارند، و سیستم THOR که متعلق به نیروی هوایی ایالات متحده است، یک رقیب قوی برای لئونیداس است. اما در حالی که لئونیداس یک سیستم کوچک و جامد است، THOR بر پایه ماگنترون‌ها، یک فناوری قدیمی‌تر، پایدار است و یک کانتینر باری کامل را اشغال می‌کند.

من لاوری می‌گویم: «در مورد HPM [مایکروویو با قدرت بالا]، هیچ چیز دیگری در دسته ما وجود ندارد».

کارخانه تولید محصولات مایکروویو

لئونیداس به تنهایی راه حل کاملی نیست، اما بخشی از یک روش دفاعی شامل رادار، توپ و موشک خواهد بود. لاوری اظهار داشت که ارتش ایالات متحده در حال بررسی برنامه هایی برای استقرار یک یا چند واحد لئونیداس خود در تابستان امسال است.

در همین زمان، اوکراین به حملات مداوم پهپادهای روسی مبتلا است. هر ماه صدها هواپیمای بدون سرنشین وارد فضای هوایی اوکراین می‌شوند و این کشور برای متوقف کردن آنها، موشک‌های دفاعی کافی ندارد. واحدهای پدافند هوایی اوکراین با نورافکن‌ها و مسلسل‌ها تجربه موفقیت‌هایی در سرنگونی هواپیماهای بدون سرنشین داشته‌اند، اما عبور برخی از پهپادها از این لایه‌های دفاعی اجتناب‌ناپذیر است. لئونیداس ممکن است یک نجات‌دهنده باشد، و لاوری اعلام کرده که شرکت او در مذاکرات فعال با گروه ویژه وزارت دفاع اوکراین است.

بدون شک نیروی دریایی ایالات متحده ممکن است به این فناوری دفاعی برای مقابله با پهپادها علاقه‌ای داشته باشد، به خصوص با توجه به سرعتی که این روزها موشک‌های خود را در دریای سرخ برای مبارزه با پهپادهای حوثی‌ها استفاده می‌کند. لاوری اظهار می‌کند که شرکت او آماده تولید این سیستم‌ها به تعداد سه یا چهار در ماه برای پاسخگویی به این تقاضا است، و این تولید فوری صورت خواهد گرفت به هنگام دریافت سفارش.

تولید پهپاد در همه جا در حال افزایش است. اوکراین به تنهایی در حال برنامه ریزی است که در سال ۲۰۲۴ بیش از یک میلیون هواپیمای بدون سرنشین برای جنگ خود علیه روسیه تولید کند، حتی در شرایطی که روسیه اوکراین را با تعداد فزاینده ای از پهپادهای انتحاری بمباران می کند. حملات حوثی ها به کشتی های دریایی در دریای سرخ نیز تاکنون متوقف نشده اند. کشورهای دیگر نیز اخیراً از پهپادهای پیشرفته جدیدشان رونمایی کرده و دسته های پهپادی چین نیز به صورت بی وقفه و با شتاب در حال توسعه هستند.

تجهیزات موجود قادر به پاسخ به حملات گروهی پهپادها نیستند. فناوری جدید ممکن است این قابلیت را داشته باشد – اگر به دست آمده و به سرعت به کار گرفته شود.

کالن‌بورن می‌گوید: «سلاح‌های انرژی هدایت‌شده این مزیت را دارند که هزینه کمی برای هر شلیک دارند، زیرا نیازی به مهمات مصرف‌شدنی ندارند. همچنین، سلاح‌های مایکروویو می‌توانند منطقه وسیعی را هدف قرار دهند که این امکان را به آن‌ها می‌دهد که در یک لحظه پهپادهای متعددی را سرنگون کنند». شاید زمان آن رسیده باشد که از اشعه‌های مایکروویو برای مقابله با پهپادها استفاده کنیم.

برچسب‌ها

موضوعات مرتبط

مطالب دیگر از همان نویسنده

دیجیاتو

بدون نظر

لغو پاسخ

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره نظری می‌دهم.

ورود و ارسال

Δdocument.getElementById("ak_js_1").setAttribute("value", (new Date()).getTime());

از این مجموعه‌های تازه، کدام یک به نظر شما بهترین نمایش خانگی است؟

آخرین اخبار

کدام کشورها از سال ۱۸۵۰ تا ۲۰۲۲ بیشترین مقدار اکسید کربن را تولید کرده‌اند؟ + نمودار

رتبه‌بندی ۶ فیلم جنگی جذاب با بازی کیلین مورفی؛ از The Trench تا Cold Mountain

یک مرد که از یک عروسک پدر شده، داستان‌های عجیب زندگی‌اش را به اشتراک می‌گذارد

این اشتباهات مد و زیبایی شما را پیر نشان می‌دهند

چه درصد از افراد کشورهای مختلف جهان گیاه‌خوار هستند؟

۱۴۰۳ © تمامی حقوق برای وبسایت Rooziato (روزیاتو) محفوظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *